## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av GG08 »

kicken skrev:ok tack, ska kolla vad jag kan hitta där gällande undertexterna.

Nu återstår "lagget". Tips på hur man blir av med det ? Jobbigast på kvällarna.
Har bra internet och kör med kabel (ejWiFi). På dagarna funkar det bättre, kvällarna dåligt.
Hej eftersom du nu inte precisera vilka kanaler som laggar, så är det svårt att veta.
Kolla in forumet "För er som har problem med Banhof(eller någon av dess underleverantörer) det finns mycket matnyttigt där :)

Och Prova detta:
admin skrev:
Har lite goda nyheter de få av er som upplever problem med frysning, lag och låsningar lite mer än vanligt. Denna lösning funkar inte för alla, men vi har fått bekräftat att det har fungerat för en del. Och det var faktiskt en av våra kära medlemmar som kom med lösningen, så tusen tack till han/hon som även jobbar som nätverksingenjör så jag antar att personen vet vad han/hon pratar om

Anledning
För er som upplever hack/frysningar/lagg oftare än vanligt KAN det bero på detta, dock inte säkert. Detta gäller ÄVEN om du inte använder en router, men är mer relevant till er som har routrar av billigare modeller (eller leverantörernas egna skräp)

Anledningen till att Viaplay, Netflix, SVT Play osv inte laggar är för att det har en mycket högre buffer och deras paket är större vilket är svårare att bli korrupta/förstörda på vägen till er TV. Vi kan inte ha så stora buffrar eller lagra några sekunder av sändningarna får då får vi DMCA problem från jänkarna och då stänger dom ner iptvking.me illa kvickt =) Så lagra kanaler i några sekunder och skapa en större buffer är omöjligt, för då gör vi direkt upphovsrättsbrott och det finns ingen host som kommer gå med på att bistå oss med servrar för den bandbredden vi behöver.

Så vad är det som händer? Istället för att skicka låt oss säga 10 paket i sekunden som de andra tjänsterna gör skickar ca 45 gånger mer. När något av paketen tolkas fel av router eller annat och blir korrupt så upplever ni lagg i bilden. Nyare routrar cachar alla paketen snabbt för att lokalt kunna leverera dom utan fördröjning. När cachen blir full så åker det som är ÄLDST ut iväg först och ersätts med nya. Det är denna processen som kan bli problematisk.

Lösning
Vår medlem föreslår dessa steg

1. Ta ut ström ur Box (eller annat enhet)
2. Ta ut ström ur Router
3. Vänta 10 Minuter (inte mindre)
4. Lägg in ström i router
5. Vänta 3 Minuter
6. Anslut boxens ström (eller annan enhet)

Detta tömmer hela routern och lagg problemen bör vara fixade.

I skrivande stund har totalt 5 medlemmar vi tipsade över mailen provat detta varav 4 rapporterar ordentliga förbättringar. Den femtes svar är fortfarande otydligt men det lutar åt att det inte har hjälp honom någonting.

Detta är självklart ingen permanent lösning men ett steg närmare att eliminera problem och hitta anledningen till de få av er som har dessa problem.
staffe
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jan 05, 2017 3:47 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av staffe »

Lite info angående lagg!
Då jag förstått det som att strömmarna relayas från holland kan det vara vettigt att kolla vilken hastighet ni har mot en server i holland.
Jag upplever också lagg på vissa hd kanaler och jag sitter på en 100 / 100 mbit.
Jag har labbat lite under dagtid när det funkar bra.
Har testat att skruva ner min hastighet och kom fram till att det börjar lagga på vissa HD kanaler om man kommer under 15-16 mbit.

Så med den infon började kolla hastigheten mot holland och länder i dess närområde och mycket riktigt under kvällstid sjunker hastigheten mot dessa till mellan 10-20 mbit download.
Mäter jag mot sverige så ligger jag på stabila 100 /100.

I mitt fall är det nog detta som är problemet.
Jag har felanmält detta till min ISP som var medvetna om problemet och höll på att titta på en lösning.

Använde http://www.speedtest.net/ för att mäta
Där kan man testa sin hastighet mot olika servrar i olika länder.
Så om ni upplever lagg vid en speciell tid, kolla hastigheten mot holland / Europa

/S
Wonak
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 16, 2016 3:47 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Wonak »

staffe skrev:Lite info angående lagg!
Då jag förstått det som att strömmarna relayas från holland kan det vara vettigt att kolla vilken hastighet ni har mot en server i holland.
Jag upplever också lagg på vissa hd kanaler och jag sitter på en 100 / 100 mbit.
Jag har labbat lite under dagtid när det funkar bra.
Har testat att skruva ner min hastighet och kom fram till att det börjar lagga på vissa HD kanaler om man kommer under 15-16 mbit.

Så med den infon började kolla hastigheten mot holland och länder i dess närområde och mycket riktigt under kvällstid sjunker hastigheten mot dessa till mellan 10-20 mbit download.
Mäter jag mot sverige så ligger jag på stabila 100 /100.

I mitt fall är det nog detta som är problemet.
Jag har felanmält detta till min ISP som var medvetna om problemet och höll på att titta på en lösning.

Använde http://www.speedtest.net/ för att mäta
Där kan man testa sin hastighet mot olika servrar i olika länder.
Så om ni upplever lagg vid en speciell tid, kolla hastigheten mot holland / Europa

/S
Tack! Detta var det bästa inlägget hittills. Jag provade precis att köra ett test mot en server i Holland och jag fick faktiskt samma resultat som dig, hamnade på omkring 10 mbit/s. Har Comhem 100/10 mbit/s, och hamnar på min riktiga hastighet om jag väljer en server i Sverige. Detta är första gången som jag hittar var problemet ligger, med lagget som uppstår på kvällarna.
staffe
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jan 05, 2017 3:47 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av staffe »

Kan även tillägga att jag vid samma tidpunkt och samma server som jag mätte 10-20 mbit download via min fiber pipa mätte ca 50 mbit download från en Telia 4G anslutning.
Så visst gör ISP skillnad.

Håller på att testa att tunnla min anslutning via en annan aktör som en workaround för att få upp hastigheten mot holland kvällstid.
Problemet är att jag misstänker att detta inte ligger direkt skithögt upp på våra ISPers to do lista då mätning mot bredbandskollen.se seer bra ut ;(

/S
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Det där är nåt jag tagit upp tidigare med.
Det är vad man har för hastighet mot Holland som är intressaant och inte till bredbandskollen i Sverige.
Och då det gäller hastighet utomlands så kan det skilja mycket mellan olika ISP.
BBB och Telia bla har ju sitt eget nät till Holland vad jag kunnat se.
Vissa som t.ex. Alltele skickar sina paket också genom Telias nät mot Holland eller åtminstone hit så resultaten ska vara likvärdig som med Tellia.
Men som sagt det kan skilja mellan stadsnät och områden med och kan mycket väl vara så att problemen uppstår redan där.
Men visst vissa tider och då oftast på kvällen så kan det lagga även fast det går genom BBB och Telias nät och speedtest mot Holland visar 80-90mbit trots det. Oftast är det bara på vissa kanaler med medans övriga funkar bra trots hög bitrate.
I det fallet kan man utesuta problem hos sig själv.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Swennerd
Inlägg: 104
Blev medlem: ons nov 16, 2016 3:34 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Swennerd »

Wonak skrev:
staffe skrev:Lite info angående lagg!
Då jag förstått det som att strömmarna relayas från holland kan det vara vettigt att kolla vilken hastighet ni har mot en server i holland.
Jag upplever också lagg på vissa hd kanaler och jag sitter på en 100 / 100 mbit.
Jag har labbat lite under dagtid när det funkar bra.
Har testat att skruva ner min hastighet och kom fram till att det börjar lagga på vissa HD kanaler om man kommer under 15-16 mbit.

Så med den infon började kolla hastigheten mot holland och länder i dess närområde och mycket riktigt under kvällstid sjunker hastigheten mot dessa till mellan 10-20 mbit download.
Mäter jag mot sverige så ligger jag på stabila 100 /100.

I mitt fall är det nog detta som är problemet.
Jag har felanmält detta till min ISP som var medvetna om problemet och höll på att titta på en lösning.

Använde http://www.speedtest.net/ för att mäta
Där kan man testa sin hastighet mot olika servrar i olika länder.
Så om ni upplever lagg vid en speciell tid, kolla hastigheten mot holland / Europa

/S
Tack! Detta var det bästa inlägget hittills. Jag provade precis att köra ett test mot en server i Holland och jag fick faktiskt samma resultat som dig, hamnade på omkring 10 mbit/s. Har Comhem 100/10 mbit/s, och hamnar på min riktiga hastighet om jag väljer en server i Sverige. Detta är första gången som jag hittar var problemet ligger, med lagget som uppstår på kvällarna.
Går det att komma runt problemet och få stabilitet på kvällen också?
staffe
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jan 05, 2017 3:47 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av staffe »

Kan säkert vara så att det laggar även även om man har bra fart mot holland men det är inget jag märkte när jag testade.

Är ju även viktigt att dom som hostar kanalerna inte kör en isp som får en begränsning kvällstid och då snackar vi upload.
Då drabbas alla oavsett vad man har för hastighet.
Men det tror jag teknikerna och admin har bra koll på.

En workaround för begränsad hastighet är ju som jag skrev att på något sätt tunnla sin föbindlese genom någon aktör som inte har samma problem mot utlandet. Då använder man deras route mot ulandet istället för sin vanliga isps.
Ska försöka testa detta generellt och även med iptvking när jag får lite tid över.
Om jag gör det så postar jag resulten här.
Någon annan kanske har någon annan lösning ?

Men grundproblemet ligger ju hos din ISP och vem dom i sin tur köper sin kapacitet av osv.
Så klaga hos sin isp med så mycket fakta som möjligt, Mät vid olika tider mot olika länder och bifoga skärmdumpar.
Mät alltid direkt din isps avlämning så du inte har egna prylar i mätningen.
Har man möjlighet mät med annan operatör vid samma tillfälle och mot samma mätpunkt, bifoga även detta .

Till slut kanske dom gör något åt det.
För som allting annat så misstänker jag att det är en kostandsfråga (kr per petabyte) :)

Lycka till !

/S
aback
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jan 07, 2017 6:18 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av aback »

Upplever just nu stora problem med Cmore Live, Cmore Sport och Cmore Hockey, samtliga i HD. Laggar väldigt mycket. TV4 HD fungerar dock utmärkt. Är detta ett känt problem just nu? Om TV4 fungerar för mig borde det väl innebära att problemet inte ligger hos mig? Eller skickas kanalerna via olika länder alt. olika bandbredd krävs?
Tvkungen
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2016 2:56 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Tvkungen »

aback skrev:Upplever just nu stora problem med Cmore Live, Cmore Sport och Cmore Hockey, samtliga i HD. Laggar väldigt mycket. TV4 HD fungerar dock utmärkt. Är detta ett känt problem just nu? Om TV4 fungerar för mig borde det väl innebära att problemet inte ligger hos mig? Eller skickas kanalerna via olika länder alt. olika bandbredd krävs?
Upplever också det .. eller gör det med C more sportkanalerna. Såg rögle-djurgården med en helvete massa frysningar, laggar osv.
iptvbox123
Inlägg: 16
Blev medlem: tis dec 20, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av iptvbox123 »

Någon mer än jag som har problemet med de flesta skandinaviska kanaler just nu? lagg och helt döda kanaler
Skriv svar