Hej eftersom du nu inte precisera vilka kanaler som laggar, så är det svårt att veta.kicken skrev:ok tack, ska kolla vad jag kan hitta där gällande undertexterna.
Nu återstår "lagget". Tips på hur man blir av med det ? Jobbigast på kvällarna.
Har bra internet och kör med kabel (ejWiFi). På dagarna funkar det bättre, kvällarna dåligt.
Kolla in forumet "För er som har problem med Banhof(eller någon av dess underleverantörer) det finns mycket matnyttigt där
Och Prova detta:
admin skrev:
Har lite goda nyheter de få av er som upplever problem med frysning, lag och låsningar lite mer än vanligt. Denna lösning funkar inte för alla, men vi har fått bekräftat att det har fungerat för en del. Och det var faktiskt en av våra kära medlemmar som kom med lösningen, så tusen tack till han/hon som även jobbar som nätverksingenjör så jag antar att personen vet vad han/hon pratar om
Anledning
För er som upplever hack/frysningar/lagg oftare än vanligt KAN det bero på detta, dock inte säkert. Detta gäller ÄVEN om du inte använder en router, men är mer relevant till er som har routrar av billigare modeller (eller leverantörernas egna skräp)
Anledningen till att Viaplay, Netflix, SVT Play osv inte laggar är för att det har en mycket högre buffer och deras paket är större vilket är svårare att bli korrupta/förstörda på vägen till er TV. Vi kan inte ha så stora buffrar eller lagra några sekunder av sändningarna får då får vi DMCA problem från jänkarna och då stänger dom ner iptvking.me illa kvickt =) Så lagra kanaler i några sekunder och skapa en större buffer är omöjligt, för då gör vi direkt upphovsrättsbrott och det finns ingen host som kommer gå med på att bistå oss med servrar för den bandbredden vi behöver.
Så vad är det som händer? Istället för att skicka låt oss säga 10 paket i sekunden som de andra tjänsterna gör skickar ca 45 gånger mer. När något av paketen tolkas fel av router eller annat och blir korrupt så upplever ni lagg i bilden. Nyare routrar cachar alla paketen snabbt för att lokalt kunna leverera dom utan fördröjning. När cachen blir full så åker det som är ÄLDST ut iväg först och ersätts med nya. Det är denna processen som kan bli problematisk.
Lösning
Vår medlem föreslår dessa steg
1. Ta ut ström ur Box (eller annat enhet)
2. Ta ut ström ur Router
3. Vänta 10 Minuter (inte mindre)
4. Lägg in ström i router
5. Vänta 3 Minuter
6. Anslut boxens ström (eller annan enhet)
Detta tömmer hela routern och lagg problemen bör vara fixade.
I skrivande stund har totalt 5 medlemmar vi tipsade över mailen provat detta varav 4 rapporterar ordentliga förbättringar. Den femtes svar är fortfarande otydligt men det lutar åt att det inte har hjälp honom någonting.
Detta är självklart ingen permanent lösning men ett steg närmare att eliminera problem och hitta anledningen till de få av er som har dessa problem.