## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

Kalifen
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 11, 2016 7:48 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Kalifen »

Jag upplever en del problem med 6:an just nu. Bilden fryser och laggar. Har en Mag-Box. Någon annan som upplever detsamma?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Har lite goda nyheter de få av er som upplever problem med frysning, lag och låsningar lite mer än vanligt. Denna lösning funkar inte för alla, men vi har fått bekräftat att det har fungerat för en del. Och det var faktiskt en av våra kära medlemmar som kom med lösningen, så tusen tack till han/hon som även jobbar som nätverksingenjör så jag antar att personen vet vad han/hon pratar om

Anledning
För er som upplever hack/frysningar/lagg oftare än vanligt KAN det bero på detta, dock inte säkert. Detta gäller ÄVEN om du inte använder en router, men är mer relevant till er som har routrar av billigare modeller (eller leverantörernas egna skräp)

Anledningen till att Viaplay, Netflix, SVT Play osv inte laggar är för att det har en mycket högre buffer och deras paket är större vilket är svårare att bli korrupta/förstörda på vägen till er TV. Vi kan inte ha så stora buffrar eller lagra några sekunder av sändningarna får då får vi DMCA problem från jänkarna och då stänger dom ner iptvking.me illa kvickt =) Så lagra kanaler i några sekunder och skapa en större buffer är omöjligt, för då gör vi direkt upphovsrättsbrott och det finns ingen host som kommer gå med på att bistå oss med servrar för den bandbredden vi behöver.

Så vad är det som händer? Istället för att skicka låt oss säga 10 paket i sekunden som de andra tjänsterna gör skickar ca 45 gånger mer. När något av paketen tolkas fel av router eller annat och blir korrupt så upplever ni lagg i bilden. Nyare routrar cachar alla paketen snabbt för att lokalt kunna leverera dom utan fördröjning. När cachen blir full så åker det som är ÄLDST ut iväg först och ersätts med nya. Det är denna processen som kan bli problematisk.

Lösning
Vår medlem föreslår dessa steg

1. Ta ut ström ur Box (eller annat enhet)
2. Ta ut ström ur Router
3. Vänta 10 Minuter (inte mindre)
4. Lägg in ström i router
5. Vänta 3 Minuter
6. Anslut boxens ström (eller annan enhet)

Detta tömmer hela routern och lagg problemen bör vara fixade.

I skrivande stund har totalt 5 medlemmar vi tipsade över mailen provat detta varav 4 rapporterar ordentliga förbättringar. Den femtes svar är fortfarande otydligt men det lutar åt att det inte har hjälp honom någonting.

Detta är självklart ingen permanent lösning men ett steg närmare att eliminera problem och hitta anledningen till de få av er som har dessa problem.

Rapportera gärna resultat i tråden här
kaffeberoende
Inlägg: 124
Blev medlem: tis aug 23, 2016 1:37 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av kaffeberoende »

Jag hoppas att ni hittar en lösning för kanal guiden som visar fel tid för de skandinaviska kanalerna.
Jag trodde att ni hade löst detta problem i och med den senaste mag uppdateringen.
mumme
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 05, 2016 9:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av mumme »

I Kodi fanns det förut filter att välja för att sortera ut kanaler i listan, men dessa verkar vara borta nu. Är det bara hos mig eller har ni tagit bort dessa? Det hade varit grymt om de kom tillbaka, tyckte det var mycket lättare att hitta rätt när listan av kanaler blev lite mindre :)
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Filter? Vi har inte utökat Kodi med någon funktionalitet, det är ju inte vårt program
mumme
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 05, 2016 9:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av mumme »

admin skrev:Filter? Vi har inte utökat Kodi med någon funktionalitet, det är ju inte vårt program
Filter eller grupp. Jag menar inte funktionaliteten i kodi, den finns där. Den går dock inte längre att använda tillsammans med länken jag fått från er för att köra i iptvsimple. Den enda grupp jag får upp nu är "alla kanaler". Innan fanns det ett gäng "Vip: US", "Scandinavia" osv.. Om jag förklarar otydligt så är det alltså samma funktion som visas i det här klippet på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=o_NyOMM0eAk.

Allt fungerade kanon fram till häromveckan, nu finns det som sagt inga grupper att välja längre så något har förändrats..
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

mumme skrev:
admin skrev:Filter? Vi har inte utökat Kodi med någon funktionalitet, det är ju inte vårt program
Filter eller grupp. Jag menar inte funktionaliteten i kodi, den finns där. Den går dock inte längre att använda tillsammans med länken jag fått från er för att köra i iptvsimple. Den enda grupp jag får upp nu är "alla kanaler". Innan fanns det ett gäng "Vip: US", "Scandinavia" osv.. Om jag förklarar otydligt så är det alltså samma funktion som visas i det här klippet på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=o_NyOMM0eAk.

Allt fungerade kanon fram till häromveckan, nu finns det som sagt inga grupper att välja längre så något har förändrats..
det funkar när vi provar på vår kodi installation, någon annan som har sett det här problemet?
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av GG08 »

admin skrev:Har lite goda nyheter de få av er som upplever problem med frysning, lag och låsningar lite mer än vanligt. Denna lösning funkar inte för alla, men vi har fått bekräftat att det har fungerat för en del. Och det var faktiskt en av våra kära medlemmar som kom med lösningen, så tusen tack till han/hon som även jobbar som nätverksingenjör så jag antar att personen vet vad han/hon pratar om

Anledning
För er som upplever hack/frysningar/lagg oftare än vanligt KAN det bero på detta, dock inte säkert. Detta gäller ÄVEN om du inte använder en router, men är mer relevant till er som har routrar av billigare modeller (eller leverantörernas egna skräp)

Anledningen till att Viaplay, Netflix, SVT Play osv inte laggar är för att det har en mycket högre buffer och deras paket är större vilket är svårare att bli korrupta/förstörda på vägen till er TV. Vi kan inte ha så stora buffrar eller lagra några sekunder av sändningarna får då får vi DMCA problem från jänkarna och då stänger dom ner iptvking.me illa kvickt =) Så lagra kanaler i några sekunder och skapa en större buffer är omöjligt, för då gör vi direkt upphovsrättsbrott och det finns ingen host som kommer gå med på att bistå oss med servrar för den bandbredden vi behöver.

Så vad är det som händer? Istället för att skicka låt oss säga 10 paket i sekunden som de andra tjänsterna gör skickar ca 45 gånger mer. När något av paketen tolkas fel av router eller annat och blir korrupt så upplever ni lagg i bilden. Nyare routrar cachar alla paketen snabbt för att lokalt kunna leverera dom utan fördröjning. När cachen blir full så åker det som är ÄLDST ut iväg först och ersätts med nya. Det är denna processen som kan bli problematisk.

Lösning
Vår medlem föreslår dessa steg

1. Ta ut ström ur Box (eller annat enhet)
2. Ta ut ström ur Router
3. Vänta 10 Minuter (inte mindre)
4. Lägg in ström i router
5. Vänta 3 Minuter
6. Anslut boxens ström (eller annan enhet)

Detta tömmer hela routern och lagg problemen bör vara fixade.

I skrivande stund har totalt 5 medlemmar vi tipsade över mailen provat detta varav 4 rapporterar ordentliga förbättringar. Den femtes svar är fortfarande otydligt men det lutar åt att det inte har hjälp honom någonting.

Detta är självklart ingen permanent lösning men ett steg närmare att eliminera problem och hitta anledningen till de få av er som har dessa problem.

Rapportera gärna resultat i tråden här
Har testat detta och det funkar, hade lite hack på 10 sek på svt 1 men detta är betydligt bättre än innan. Ni gör ett fantastiskt underbart jobb som försöker hela tiden att lösa problemen. Tack uote][/quote]
NBJ
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:36 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av NBJ »

VIASAT FOTBOLL har kraftiga störningar på bilden. Växlar mellan en kort stund av bra HD bild till att sedan fullständigt förvrängas. Måste vara störning.

Ni brukar vara snabba på detta. Tack
NBJ
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:36 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av NBJ »

NBJ skrev:VIASAT FOTBOLL har kraftiga störningar på bilden. Växlar mellan en kort stund av bra HD bild till att sedan fullständigt förvrängas. Måste vara störning.

Ni brukar vara snabba på detta. Tack
Nu på eftermiddagen har ni bytt stream från HD sändningen på svenska som hade störning till den norska sändningen som vi till slut blivit av med. Hoppas ny får ordning på den svenska HD hosten på VIASAT FOTBOLL igen för att slippa den norska sändningen.

Tips är också att byta VIASAT SPORT sändningen i listan till HD sändningen som finns under Scandinavian rubriken.

Tack
Skriv svar