Fiber problem!

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Laronz
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 06, 2017 11:58 am

Fiber problem!

Inlägg av Laronz »

Hallå! Ska försöka få igång min tvip 410 box och allt som händer är att jag bara får upp kanallistorna!

Sitter på 100/10 lina via fiber från Viasat och funderar nu på om det är det som stoppar!

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Kan ju byta leverantör till

T3
Alltele
Tyfon
Boxer
M.m

HJÄLP!!!!!
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av GG08 »

Laronz skrev:Hallå! Ska försöka få igång min tvip 410 box och allt som händer är att jag bara får upp kanallistorna!

Sitter på 100/10 lina via fiber från Viasat och funderar nu på om det är det som stoppar!

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Kan ju byta leverantör till

T3
Alltele
Tyfon
Boxer
M.m

HJÄLP!!!!!
Hej

Jag vet inget om Viasat fiber.

Men om du nu sitter med en router så kan du först dra sladden i den i 10 min och dra strömmen i boxen i 15 min.

Sätt tillbaka nätsladden i routern och låt den starta upp, 5 min efter sätter du i strömmen i boxen.

Testa detta först
Henke
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 30, 2017 5:12 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av Henke »

Hej jag var hemma hos min svärfar och skulle testa att köra där genom hans Samsung Smart-TV. Han har Viasat som bredbandsleverantör och jag fick det inte heller att fungera hos honom.

Kanalerna dök upp men det stod bara connecting när man valde en kanal.

Han har en mediaomvandlare på väggen där fibern kommer in i huset och det blir rj45 kontakter av fibern där finns det 4 st portar.Man skall koppla in egen Router i port 1 och viasats iptvbox i port 2.

Jag kollade alla inställningar i router som är en netgear inte från viasat och allt såg bra ut testade även att ändra inställningar så som det tipsas om på hemsidan men utan resultat.

Han har bredband, Telefoni, och TV allt från Viasat.

Jag funderar på om viasat har "delat" på bredbandssignalen mellan port 1 och 2 i omvandlaren på väggen om det är olika portar som är öppna i port 1 och 2 på omvandlaren det kanske behövs vissa portar för att få iptvkings tv att fungera och dom kanske inte är öppnade i ex bara port 1. utan både i port 1 och 2.

Jag tänkte att jag skulle testa att koppla in tvn i port 2 i omvandlaren där som viasats tv box är inkopplad och se om det funkar. Nackdelen är ju då att då fungerar inte några smarttv funktioner i tvn kan jag tänka mig. Men då får man väll köra med en egen box istället för tvn.


Jag testade en annan gång att koppla in routern i port 2 på väggen och viasats tv box i port 1 på väggen men då fungerade varken bredband eller tvn från viasat.
Jag testade även att koppla in telefonidosan i port 3 på väggen men då fungerade inte telefonen utan den fick jag koppla in i routen så fungerade den med.

Så det verkar som att dom skickar olika data i dom olika portarna på väggen.

Hör gärna av dig om du har hittat någon lösning.

Jag tänkte att man kanske skulle testa att koppla iptvkings box rätt in i mediaomvandlaren så inte dosan som sitter på väggen är som en router även om den inte har någon trådlås nätverksåtkomst.

Det kanske blir samma sak som när man bryggar en telia router ?

Henke
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 0 gånger.
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av GG08 »

Henke skrev:Hej jag var hemma hos min svärfar och skulle testa att köra där genom hans Samsung Smart-TV. Han har Viasat som bredbandsleverantör och jag fick det inte heller att fungera hos honom.

Kanalerna dök upp men det stod bara connecting när man valde en kanal.

Han har en mediaomvandlare på väggen där fibern kommer in i huset och det blir rj45 kontakter av fibern där finns det 4 st portar.Man skall koppla in egen Router i port 1 och viasats iptvbox i port 2.

Jag kollade alla inställningar i router som är en netgear inte från viasat och allt såg bra ut testade även att ändra inställningar så som det tipsas om på hemsidan men utan resultat.

Han har bredband, Telefoni, och TV allt från Viasat.

Jag funderar på om viasat har "delat" på bredbandssignalen mellan port 1 och 2 i omvandlaren på väggen om det är olika portar som är öppna i port 1 och 2 på omvandlaren det kanske behövs vissa portar för att få iptvkings tv att fungera och dom kanske inte är öppnade i ex bara port 1.

Jag tänkte att jag skulle testa att koppla in tvn i port 2 i omvandlaren där som viasats tv box är inkopplad och se om det funkar.

Henke
Ja du får prova dig fram, nej inga speciella portar till tjänsten.
Lycka till
rapid11
Inlägg: 24
Blev medlem: lör jan 14, 2017 5:28 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av rapid11 »

Hade du stängt av brandväggen?
macki_b
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 30, 2017 9:27 am

Re: Fiber problem!

Inlägg av macki_b »

Jag har haft linkande problem. Det är routern som ställer till det. Hur jag än bar mig åt fick jag den aldrig till att släppa igenom streamen. Sitter på ASUS RTN66U. Det jag gjorde var att aktivera iptv portarna på routern utan snooping och multicast aktiverat, då fungarade streamen. Det routern gör är att bypassa sig själv och du blir tilldelad en publik ip. Har du inte den funktionen i din router så är ända utvägen, vilket i princip blir samma som router konfigurationen är att plugga direkt i din fiber accesspoint. Har du fyra uttag precis som jag spelar det ingen roll vilket du använder(sitter dock inte på viasat). Alternativt är att sätta routern som accesspunkt men då kan du inte dela filer mellan dina datorer via sbmf. Eller att köpa en switch eller hub mellan fiber dosan och din router
Henke
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 30, 2017 5:12 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av Henke »

macki_b skrev:Jag har haft linkande problem. Det är routern som ställer till det. Hur jag än bar mig åt fick jag den aldrig till att släppa igenom streamen. Sitter på ASUS RTN66U. Det jag gjorde var att aktivera iptv portarna på routern utan snooping och multicast aktiverat, då fungarade streamen. Det routern gör är att bypassa sig själv och du blir tilldelad en publik ip. Har du inte den funktionen i din router så är ända utvägen, vilket i princip blir samma som router konfigurationen är att plugga direkt i din fiber accesspoint. Har du fyra uttag precis som jag spelar det ingen roll vilket du använder(sitter dock inte på viasat). Alternativt är att sätta routern som accesspunkt men då kan du inte dela filer mellan dina datorer via sbmf. Eller att köpa en switch eller hub mellan fiber dosan och din router


Jag har kollat alla inställningar i routen och jämför men min router som är en netgear med och båda är inställda likadant och hemma hos mig funkar det men inte hos svärfar.

På min fiberdosa från Telia så har jag bara en lanport där jag har kopplat in min router så jag tror att det är något men just Viasats fiberbredband.När jag provade att koppla in routen hos svärfar i någon annan port än just port 1 så fungerade inte bredbandet.Tv boxen från Viasat fungerar bara i port 2 och ingen annan port på accespunkten. Så jag tror att Viasats bredband är annorlunda uppbygdt i accesspunkten. Den verkar låsa vissa portar till en viss port på accespunkten. Eller skicka en viss data på en viss port i Accespnkten på väggen.
Laronz
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 06, 2017 11:58 am

Re: Fiber problem!

Inlägg av Laronz »

Problemet löst!

Böt leverantör till T3 och allt startade på en gång!

Aldrig mer viasat!!!!!!
macki_b
Inlägg: 102
Blev medlem: mån jan 30, 2017 9:27 am

Re: Fiber problem!

Inlägg av macki_b »

Skönt att det löste sig! Själv sitter jag på ownit
Bulan85
Inlägg: 5
Blev medlem: fre nov 03, 2017 7:21 pm

Re: Fiber problem!

Inlägg av Bulan85 »

Verkar som kanalerna fungerar nu med viasat fiber. Mina kanaler fungerar bra nu och jag har Viasat fiber.
Skriv svar