IPTV är skit

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Flashback
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 04, 2018 10:27 pm

IPTV är skit

Inlägg av Flashback »

Helt uppriktigt. Jag tror inte på denna tekniken än.

Testade den här 24 timmars skiten igår. Jag kollade Colombia-England och valde TV4 FHD, och den gick 30 sekunder efter de som hade köpt kanalerna från självaste leverantörerna. Ringde min bror flera gånger under matchen och frågade vilken minut och sekund han befann sig på sin uppkoppling under matchen, och visst var hans sändning före. 30-40 sekunder.

Det är ju ingen äkta upplevelse om man ska se det rent sportmässigt!

Tror inte bara att det är så när det kommer till er tjänst. Men ska testa mig vidare.

Vet inte om detta hade hjälp om jag hade laddat mina kanaler via min VU+ ZERO BOX... Men ska nog hålla mig till det klassiska och fixa det genom antenn/parabol/ eller vad man ska kalla det. Då fick jag signalerna därifrån via en sladd från parabolen till Vu+ Zero:n och sedan genom en HDMI sladd som var uppkopplad till boxen samt en internetsladd. Vet inte varför den behövdes dock. Jag antar att det bara är så att de signalerna som sänds via antenn eller parabol är snabbare än internet?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: IPTV är skit

Inlägg av FreddyK »

Kommer alltid vara en fördröjning då det gäller den här typen av IPTV.
Först tas kanalen emot och sen skickas den vidare till olika servers och det kan ibland vara flera servrar innan det till sist skickas ut till oss.
Normalt brukar det ligga runt 20-30 sek på dom svenska kanalerna och det är riktigt bra med tanke på den väg allt tas.
Utländska kanalerna kan variera mer då det tas och skickas mellan många olika leverantörer ofta innan det skickas vidare till oss.
Nåt som också används flitigt utomlands t.ex. av Sky är vattenmärkning som innebär att den måste gå en runda igenom nåt som maskerar/tar bort vattenmärkningen.
Vill man ha i princip ingen fördröjning så är det riktig legal IPTV som gäller med direktkällor och multicast i eget nät.
Det är en viss fördröjning även där med så rktigt 0 sek fördröjning kommer man aldrig få ens då.

Internetsladden i din box för parabollösningen behövs för att kunna ta emot koderna från kortservrarna.
Det behövs också ifall man vill utnyttja boxen fullt ut med alla plugins.
Kör man med kort i boxen och inte använder några plugins så behövs inte internetsladden.
Men om du tänkt skaffa parabol med nån kortserver så kommer du bli besviken.
Viasat har gått över till HD och kommer inte att fungera och dom flesta av CMore's sportkanaler är också pairade och kommer inte att fungera.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Flashback
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jul 04, 2018 10:27 pm

Re: IPTV är skit

Inlägg av Flashback »

FreddyK skrev:Kommer alltid vara en fördröjning då det gäller den här typen av IPTV.
Vilka fler typer av IPTV-tjänster finns det menar du? Finns det lagliga att köpa? Inte svenska va? Vet ju en del folk på Youtube som sitter och slänger ut sig en del snack om IPTV-tjänster till Kodi som ska vara lagliga. Man får kanske runt 700 kanaler för 300-500 kronor och så vidare.
FreddyK skrev:Först tas kanalen emot och sen skickas den vidare till olika servers och det kan ibland vara flera servrar innan det till sist skickas ut till oss. Normalt brukar det ligga runt 20-30 sek på dom svenska kanalerna och det är riktigt bra med tanke på den väg allt tas.
Men varför sådant krångel? Kan det inte bara finnas en IPTV-tjänst som har hand om endast SVENSKA kanaler... Det skulle varit bättre och man kanske på detta viset skulle sluppit allt hej och hå?
FreddyK skrev:Utländska kanalerna kan variera mer då det tas och skickas mellan många olika leverantörer ofta innan det skickas vidare till oss.
Nåt som också används flitigt utomlands t.ex. av Sky är vattenmärkning som innebär att den måste gå en runda igenom nåt som maskerar/tar bort vattenmärkningen.
Vill man ha i princip ingen fördröjning så är det riktig legal IPTV som gäller med direktkällor och multicast i eget nät.

Hur menar du med > 'multicast i eget nät'?
FreddyK skrev:Det är en viss fördröjning även där med så rktigt 0 sek fördröjning kommer man aldrig få ens då.
Man kan nog aldrig få det till det exakta när det kommer till någonting här i livet. Men jag vill ju inte sitta och höra grannen säga 'JAAAAA' 40 sekunder före mig... Hellre att vi gör det samtidigt då som alla andra.

Notera att jag ej beskyller IPTVking, utan självaste problematiken med IPTV generellt. Speciellt när det kommer till de olagliga. Men jag antar att som du själv var inne på där när det kommer till nätet så tar det längre tid än vad det gör genom parabol? Så det påverkar väl också.
FreddyK skrev:Internetsladden i din box för parabollösningen behövs för att kunna ta emot koderna från kortservrarna.
Det behövs också ifall man vill utnyttja boxen fullt ut med alla plugins.
Kör man med kort i boxen och inte använder några plugins så behövs inte internetsladden.
Men om du tänkt skaffa parabol med nån kortserver så kommer du bli besviken.
Viasat har gått över till HD och kommer inte att fungera och dom flesta av CMore's sportkanaler är också pairade och kommer inte att fungera.
Snackar vi om EPG-plugins då? Har aldrig riktigt förstått det här med 'pairing'? Måste inte alla IPTV-tjänster som är olagliga komma förbi detta? Eller menar ni att ni streamar de kanalerna genom olika servrar och så vidare? Jag skiter egentligen i allt, men sporten vill jag helst att den ska gå i samma takt som de gör hos de riktiga leverantörerna. Annars var jag nöjd med allt annat.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: IPTV är skit

Inlägg av FreddyK »

Flashback skrev:
FreddyK skrev:Kommer alltid vara en fördröjning då det gäller den här typen av IPTV.
Vilka fler typer av IPTV-tjänster finns det menar du? Finns det lagliga att köpa? Inte svenska va? Vet ju en del folk på Youtube som sitter och slänger ut sig en del snack om IPTV-tjänster till Kodi som ska vara lagliga. Man får kanske runt 700 kanaler för 300-500 kronor och så vidare.
FreddyK skrev:Först tas kanalen emot och sen skickas den vidare till olika servers och det kan ibland vara flera servrar innan det till sist skickas ut till oss. Normalt brukar det ligga runt 20-30 sek på dom svenska kanalerna och det är riktigt bra med tanke på den väg allt tas.
Men varför sådant krångel? Kan det inte bara finnas en IPTV-tjänst som har hand om endast SVENSKA kanaler... Det skulle varit bättre och man kanske på detta viset skulle sluppit allt hej och hå?
FreddyK skrev:Utländska kanalerna kan variera mer då det tas och skickas mellan många olika leverantörer ofta innan det skickas vidare till oss.
Nåt som också används flitigt utomlands t.ex. av Sky är vattenmärkning som innebär att den måste gå en runda igenom nåt som maskerar/tar bort vattenmärkningen.
Vill man ha i princip ingen fördröjning så är det riktig legal IPTV som gäller med direktkällor och multicast i eget nät.

Hur menar du med > 'multicast i eget nät'?
FreddyK skrev:Det är en viss fördröjning även där med så rktigt 0 sek fördröjning kommer man aldrig få ens då.
Man kan nog aldrig få det till det exakta när det kommer till någonting här i livet. Men jag vill ju inte sitta och höra grannen säga 'JAAAAA' 40 sekunder före mig... Hellre att vi gör det samtidigt då som alla andra.

Notera att jag ej beskyller IPTVking, utan självaste problematiken med IPTV generellt. Speciellt när det kommer till de olagliga. Men jag antar att som du själv var inne på där när det kommer till nätet så tar det längre tid än vad det gör genom parabol? Så det påverkar väl också.
FreddyK skrev:Internetsladden i din box för parabollösningen behövs för att kunna ta emot koderna från kortservrarna.
Det behövs också ifall man vill utnyttja boxen fullt ut med alla plugins.
Kör man med kort i boxen och inte använder några plugins så behövs inte internetsladden.
Men om du tänkt skaffa parabol med nån kortserver så kommer du bli besviken.
Viasat har gått över till HD och kommer inte att fungera och dom flesta av CMore's sportkanaler är också pairade och kommer inte att fungera.
Snackar vi om EPG-plugins då? Har aldrig riktigt förstått det här med 'pairing'? Måste inte alla IPTV-tjänster som är olagliga komma förbi detta? Eller menar ni att ni streamar de kanalerna genom olika servrar och så vidare? Jag skiter egentligen i allt, men sporten vill jag helst att den ska gå i samma takt som de gör hos de riktiga leverantörerna. Annars var jag nöjd med allt annat.
1. Hört talas om Telenor, Telia, Comhem, Sappa osv som erbjuder IPTV?
Finns faktiskt en hel del utländska lagligt IPTV leverantörer med så ja det finns lagliga IPTV leverantörer.

2. Eftersom det inte är lagligt så måste man gömma källan till kanalerna så mycket som möjligt annars tas det ner ganska snabbt.
Det skulle inte ändras bara för man hade svenska kanaler.

3. Multicast skickar alla kanalerna till alla kunder dvs man behöver bara skicka kanalen 1 gång oavsett om 1 eller 100000 tittar.
Unicast som den här sortens IPTV måste skicka för varje person som tittar. Man kan dessutom inte påverka hur trafiken transporteras till dig osv då det inte är ett eget nät som Telia, Telenor osv har.

4. Tekniskt sett så är internet över fiber snabbare men omständigheterna med illegal IPTV gör att det blir såhär.
Kan man inte leva med det så är det laglig IPTV, parabol, kabel, marksänt som gäller.

5. Ja EPG plugins är ett exempel på det om man väljer att ladda ner EPG genom internet.
Man kan alltid streama ut kanaler om man kan få ut en bild det kan vara 1 digitalbox för varje kanal t.ex. som man tar ur signalen från.
Nästa problem vi säkert lär få se i Sverige också som Sky kanalerna t.ex. är vattenmärkning vilket innebär knappt synligt för den som tittar men dom kan ta fram exakt var källan kommer ifrån och stänga ner kortet helt enkelt och kännbart straff för den som gör det tillgängligt såklart.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
arice
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 04, 2018 9:22 am

Re: IPTV är skit

Inlägg av arice »

Jag tycker att svenska kanaler fungerar bra allmänt men däremot jag som bara tittar på utländska kanaler och mest på irakiska finner utbudet riktigt illa. Det är synd för nästa förnyelse blir jag tvungen att söka annat än denna och det vill jag helst inte.
Skriv svar