Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

PatrikN
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 20, 2016 10:17 am

Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av PatrikN »

Hej!
Köpte en Raspberry Pi 3 igår,
Upplever lagg på 720p samt 1080p kanaler, vissa 1080p startar inte ens, bara ljud. När jag kör dessa via Kodi i telefonen fungerar dessa utmärkt (Ej server strul)

1.Hur funkar det för er i denna kombination av Raspberry med Kodi installerat?

2. Kör Wifi till Raspberry Pi, kan de va problemet?

3.Kan du bli bättre med det andra protokollet(rtmp)??
Wpw
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 12, 2016 6:49 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av Wpw »

Tjenare,

Jag kör med rpi3 openelec. Tror jag i dagsläget kör med rtmp protokollet.

Fungerar rätt stabilt nu för tiden.

Jag hade mycket strul med själva rpi3, löste det med att köpa en ordentlig strömadapter.

Du bör köra via kabel. jag upplever att den drar mer ström vid wifi och segar ner en del.

Sen har jag märkt att när man startar rpi3 så lär man låta den vara tills den har laddat in alla kanaler och guider innan man gör nått.
för min rpi3 kan hänga sig annars.
En annan sak är att jag kan inte byta kanal när jag har fullskärm. då händer den sig ofta. Så jag går alltid bakåt för att få kanallistan på sidan och därifrån byta kanal. Inget bekymmer när man lärt sig.

jag upplever inte något hackande i hd kanalerna. jag följde guiden om hur man minskar buffrandet.

saknar dock funktion att kunna pausa och spela in. :D

Har du/ni några tips och trix får ni gärna skriva lite om dom.

Lite utanför iptv, så fungerar Exodus riktigt bra som film streaming. använd google för att söka vidare hur man går tillväga.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Det går om du kör genom TVheadend istället för IPTV Simple Client och du får också text på TextTV textade kanaler då med.
Däremot lite krångligare att sätta upp och underhålla.
Har man nån dator med Linux som är kraftigare än RPi3 så kan man köra på den istället.
Tänk också på att sätta max 1 stream på IPTV nätverket.
Ska gå lägga in IPTV även i VDR som finns för LibreELEC med men det har jag inte testat.
Upplever inte att det hänger sig i fullscreen läge för mig heller med MilhouseVH Kodi17 builds.
Däremot funkade inte MPEG2 speciellt bra för mig utan en licens som man kan köpa för några kronor.
Det är rekomenderat.

http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
PatrikN
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 20, 2016 10:17 am

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av PatrikN »

Wpw skrev:Tjenare,

Jag kör med rpi3 openelec. Tror jag i dagsläget kör med rtmp protokollet.

Fungerar rätt stabilt nu för tiden.

Jag hade mycket strul med själva rpi3, löste det med att köpa en ordentlig strömadapter.

Du bör köra via kabel. jag upplever att den drar mer ström vid wifi och segar ner en del.

Sen har jag märkt att när man startar rpi3 så lär man låta den vara tills den har laddat in alla kanaler och guider innan man gör nått.
för min rpi3 kan hänga sig annars.
En annan sak är att jag kan inte byta kanal när jag har fullskärm. då händer den sig ofta. Så jag går alltid bakåt för att få kanallistan på sidan och därifrån byta kanal. Inget bekymmer när man lärt sig.

jag upplever inte något hackande i hd kanalerna. jag följde guiden om hur man minskar buffrandet.

saknar dock funktion att kunna pausa och spela in. :D

Har du/ni några tips och trix får ni gärna skriva lite om dom.

Lite utanför iptv, så fungerar Exodus riktigt bra som film streaming. använd google för att söka vidare hur man går tillväga.

Tja!
Tack för svaren! Skaffade en tp-kabel och allt flyter mycket bättre :) Lite lagg i början om man inte låter allt ladda som du säger, men om man väntar så går det prima.
UlfS
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 28, 2016 12:48 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av UlfS »

FreddyK skrev:Det går om du kör genom TVheadend istället för IPTV Simple Client och du får också text på TextTV textade kanaler då med.
Däremot lite krångligare att sätta upp och underhålla.
Har man nån dator med Linux som är kraftigare än RPi3 så kan man köra på den istället.
Tänk också på att sätta max 1 stream på IPTV nätverket.
Ska gå lägga in IPTV även i VDR som finns för LibreELEC med men det har jag inte testat.
Upplever inte att det hänger sig i fullscreen läge för mig heller med MilhouseVH Kodi17 builds.
Däremot funkade inte MPEG2 speciellt bra för mig utan en licens som man kan köpa för några kronor.
Det är rekomenderat.

http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
Hej,

Jag har börjat med att laborera med TVHeadend och undrar lite grand hur du fick till det?
När kanalerna scannas så får jag scan resultatet "FAIL" i listan i "MUXES".
Har du lust att dela med dig din konfiguration?

mvh / U
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Behövs inget speciellt men man måste använda sig av mpegts streams.
Det funkar inte med m3u8/hls av nån anledning.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
UlfS
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 28, 2016 12:48 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av UlfS »

FreddyK skrev:Behövs inget speciellt men man måste använda sig av mpegts streams.
Det funkar inte med m3u8/hls av nån anledning.
Betyder det att du ändrar ändelse i URL:en för varje kanal, eller hur löser du det?
Skulle vara intressant att se hur en av din kanalinställningar ser ut.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Nej det behövs inte man tar ner kanallista för mpegts istället för m3u8/hls.
Nåt mer än så har jag inte gjort.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Wpw
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 12, 2016 6:49 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av Wpw »

UlfS skrev:
FreddyK skrev:Det går om du kör genom TVheadend istället för IPTV Simple Client och du får också text på TextTV textade kanaler då med.
Däremot lite krångligare att sätta upp och underhålla.
Har man nån dator med Linux som är kraftigare än RPi3 så kan man köra på den istället.
Tänk också på att sätta max 1 stream på IPTV nätverket.
Ska gå lägga in IPTV även i VDR som finns för LibreELEC med men det har jag inte testat.
Upplever inte att det hänger sig i fullscreen läge för mig heller med MilhouseVH Kodi17 builds.
Däremot funkade inte MPEG2 speciellt bra för mig utan en licens som man kan köpa för några kronor.
Det är rekomenderat.

http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/
Hej,

Jag har börjat med att laborera med TVHeadend och undrar lite grand hur du fick till det?
När kanalerna scannas så får jag scan resultatet "FAIL" i listan i "MUXES".
Har du lust att dela med dig din konfiguration?

mvh / U

räcker det med tvheadend i rpi3? eller lär jag köra med en linux dator som server?
Har ni någon bra länk som förklarar detta lite bättre?

Mvh.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Borde funka fint sålänge du inte ska transcoda om materialet och liknande.
Fast är ju klart den har bara 1GB minne så skulle nog rekommendera att köra det på nåt kraftigare.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar