## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Allan

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Allan »

Denna tråd startades september 2016 för ett år sedan. I tråden skulle alla problem med de svenska kanalerna diskuteras under en och samma tråd. Jag har läst det moderatorn skrev om problemen som uppstår med just smart TV. Där beskrivs att problemen vanligtvis uppkommer från routern och man hänvisas till att testa med 4G router. Nu testade jag med min mobil telefon som hotspot. Det kanske inte är en äkta 4G router för er som är inbitna it proffs men jag såg ingen skillnad mellan Hotspot 4G med mobilen och mitt vanliga nät. Alltså de svenska kanalerna fungerar inte optimalt. Problemen jag har är lite som beskrivits tidigare. Vissa kanaler fungerar inte, dvs lppnar inte alls. Dessa kanaler kan variera. Idag är det svt 1 och 2 nästa dag kan det vara övriga kanaler. För det mesta fungerar inte de svenska kanalerna alls, dvs ingen bild visas alls. Jag tittar också på de turkiska kanalerna och där är det sällan problem, förutom att det fryser sig ibland, men annars helt ok.
Så åter till moderatorns förklaring att problemen ligger med routern. Det finns dock ingen förklaring på hur man kan åtgärda detta. Betyder det helt enkelt att de svenska kanalerna skall strula med smart TV eller finns någon lösning? Tydligen fungerar routern med turkiska kanaler så vad i routern ställer till med problem för just de svenska kanalerna. För att förtydliga jag tittar aldrig på svensk tv med smart tv då det inte fungerar bra. Varje gång jag försöker är det problem och då är det bara från kanal1 till 10, övriga special kanaler har jag inte ens försökt med.
Så ett svar vad man kan göra med routern vore hjälpsamt, eller är det bara att acceptera läget?
Tack.
Ampa69

Inlägg av Ampa69 »

FreddyK skrev:
Ampa69 skrev:
FreddyK skrev:Haft på C More Live 2 HD en hel period och inte märkt av ett enda lagg.

Freddy kan du kolla lite på C more hockey hur kvalitén är på bilden.
C More Hockey HD ser ok ut däremot inte FHD som du säger.
Ser lite ut som en dålig 1080i till 720p konvertering.
Det frös till en stund sen blev kvalitén bättre när det kom igång igen, sen samma frysning efter en stund o när det kom tillbaka så var det lika kass kvalité igen. Du måste varit in o kikat när det var bra bild en stund, blev samma symptom för polarn min.
Emku

Inlägg av Emku »

SVT2 blir inzoomad för mycket. Bilden (endast på denna kanal) är zoomad ca 130% om ni förstår vad jag menar. Använder tvip410, bör ju inte vara något med inställningarna att gör då det bara gäller SVT2. Några förslag på åtgärder?
Tvip410
FreddyK

Inlägg av FreddyK »

Ser ut som det ska här med Kodi så det måste vara nåt i din box.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Lothol

Inlägg av Lothol »

Emku skrev:SVT2 blir inzoomad för mycket. Bilden (endast på denna kanal) är zoomad ca 130% om ni förstår vad jag menar. Använder tvip410, bör ju inte vara något med inställningarna att gör då det bara gäller SVT2. Några förslag på åtgärder?
För mig är det samma fast på Tv4!
FreddyK

Inlägg av FreddyK »

Inga problem med TV4 heller här.
Klemens

Inlägg av Klemens »

FreddyK skrev:
Ampa69 skrev:
FreddyK skrev:Haft på C More Live 2 HD en hel period och inte märkt av ett enda lagg.

Freddy kan du kolla lite på C more hockey hur kvalitén är på bilden.
C More Hockey HD ser ok ut däremot inte FHD som du säger.
Ser lite ut som en dålig 1080i till 720p konvertering.
Nu ser det ut som Cmore hockey samt backup-kanal körs superkomprimerat med artifakter och shadowing som resultat.
MagicHippo

Inlägg av MagicHippo »

Cmore Hockey FHD finns inte i kanallistan, endast HD och HD Backup.
FreddyK

Inlägg av FreddyK »

Den döptes om till just Backup.
Den har inte varit FHD ändå sen länge.
Lothol

Inlägg av Lothol »

Tiderna för programmen är fel och listan med kanaler visar bara en i taget, alltså är det ingen lista längre. (försökte lägga till bild men den var för stor tydligen). Sen så hackar det fortfarande..
Skriv svar