## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

Hooch
Inlägg: 31
Blev medlem: tor nov 02, 2017 8:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Hooch »

Verkar vara grava problem just nu tyvärr. 4:an och övriga HD kanaler laggar konstant. På 9:an är det dansk kommentator med matchen med Arsenal?? Hoppas det bara är något tillfälligt....
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Har TV4 FHD SE på just nu och laggar inget här fortfarande.
Ok verkar vara viss lag här med ibland på vissa kanaler men inte så stora här som det verkar vara för er.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
jockas
Inlägg: 56
Blev medlem: tor nov 03, 2016 11:12 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av jockas »

hej
då det verkar viktigt vilken hastighet man får mot holland så kolla vad ni har för hastighet ookla speedtest vid problem och skriv in det i inlägget. även ni som får det att fungera. själv får jag mellan 5-10Mpbs
profit
Inlägg: 45
Blev medlem: sön dec 04, 2016 5:21 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av profit »

Man skulle vilja kunna tanka ner en stor fil, eller liknande, från servern(eller så fysiskt nära servern det går) bara för att se om det är något med bandbredden eller om det är något med själva bildströmmen.
Det verkar ju inte riktigt bete sig samma för alla. FreddyK, du verkar ha minst problem ;)
fourtech
Inlägg: 20
Blev medlem: lör mar 11, 2017 9:12 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av fourtech »

Verkar vara ganska tydligt idag att många har problem, då det inte är någon enstaka som skriver i forumet.
Glor just nu på Netflix, men innan jag drog igång med det så hade alla 4an kanalerna enorma hack och även 7an.

5an växlade jag om till och den fungerade fint just då.

Testar alltid min hastighet med Ookla (speedtest.net)

http://www.speedtest.net/result/6759922574.png
Calle438
Inlägg: 49
Blev medlem: tis feb 07, 2017 7:24 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Calle438 »

Jag har bytt internetleverantör 2 ggr. Har ca 100 ner och upp. Under fotbollsmatcherna laggar det så det inte är lönt att titta. Efter matchen som nu funkat tv9 HD klockrent. Det är inte fel hos mig. Då borde det vara oftare än bara när det är bra matcher som många tittar på. Som sagt nu när matchen är slut funkar det.
jontas7
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 25, 2017 6:59 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av jontas7 »

Jag tycker det hade varit smidigt om alla, som upplever problem, kan nämna hur ni tittar på IPTV. Dvs. MAG-box, Android TV, Apple TV etc.
Det gör det lättare för folk som är aktiva här att komma med hjälp om sådan finns.

Jag har nämnt för folk som kör Apple TV att använda GSE Smart IPTV eftersom den appen fungerar bäst, för mig.
Buffrar nån gång, ja, men överlag bättre output än övriga.

Jag har 100/100 från Ownit och har ALDRIG fått under 70mbit/s (upp och ner) till Holland.
Ändå laggar och buffrar övriga appar under populära tv-tider
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

jockas skrev:hej
då det verkar viktigt vilken hastighet man får mot holland så kolla vad ni har för hastighet ookla speedtest vid problem och skriv in det i inlägget. även ni som får det att fungera. själv får jag mellan 5-10Mpbs
Hastigheten är inte allt utan även vilken väg trafiken tar och hur mycket packet loss på vägen bla speciellt för IPTV som är beroende av att det inte får vara avbrott i trafiken för en enda sekund. 5-10mbit däremot är tok för lite och det kommer innebära lagg.
Jag får ca 80-90mbit tlil Holland här och peeringen sker direkt i Stockholm och tar inte nån annan konstig väg ner dit.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

profit skrev:Man skulle vilja kunna tanka ner en stor fil, eller liknande, från servern(eller så fysiskt nära servern det går) bara för att se om det är något med bandbredden eller om det är något med själva bildströmmen.
Det verkar ju inte riktigt bete sig samma för alla. FreddyK, du verkar ha minst problem ;)
Du kan testa ladda ner den här http://iperf.worldstream.nl/10000mb.bin
Men som sagt hastighet kan ligga på 5-10mb/s för att droppa ner till under 1mb/s för nån sekund då och då och det kan räcka för att orsaka lagg.
IPTV är tyvärr inte gjort för att skickas tvärs över hela planeten utan att skickas ut nära en och helst i samma nät och med multicast och där skulle det kunna bli bättre kan jag hålla med om.
Tyvärr är ju det inte möjligt i det här fallet men med CDN som skickar ut trafiken närmast en istället för att kanalerna skickas från samma server till alla skulle vara möjligt.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

FreddyK skrev:
profit skrev:Man skulle vilja kunna tanka ner en stor fil, eller liknande, från servern(eller så fysiskt nära servern det går) bara för att se om det är något med bandbredden eller om det är något med själva bildströmmen.
Det verkar ju inte riktigt bete sig samma för alla. FreddyK, du verkar ha minst problem ;)
Du kan testa ladda ner den här http://iperf.worldstream.nl/10000mb.bin
Men som sagt hastighet kan ligga på 5-10mb/s för att droppa ner till under 1mb/s för nån sekund då och då och det kan räcka för att orsaka lagg.
IPTV är tyvärr inte gjort för att skickas tvärs över hela planeten utan att skickas ut nära en och helst i samma nät och med multicast och där skulle det kunna bli bättre kan jag hålla med om.
Tyvärr är ju det inte möjligt i det här fallet men med CDN som skickar ut trafiken närmast en istället för att kanalerna skickas från samma server till alla skulle vara möjligt.
FreddyK du borde börja jobba hos oss :D

Vi utreder även rykten om svenska bredbandsleverantörer som stryper hastigheter mot IPTV leverantörer. Vi är i full gång med detta
Skriv svar