Frysning förseningar

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Muskelmannen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör mar 04, 2017 8:57 pm

Frysning förseningar

Inlägg av Muskelmannen »

Varje dag kommer störningar på diverse HD kanaler. Ex vid hockey, några gånger per match fryser bilden och börjar om typ 20 sekunder innan för att sen stanna på precis samma ställe. När det väl kommer igång igen så har man missat 1 minut eller mer. Låter löjligt men extremt frustrerande! Ibland funkar det med att byta från HD till vanliga men då kommer hoppet på minst 1 minut.

Detta fenomen har jag haft sen jag köpte det för över 1 år sen. Vad beror det på? Sitter på en ytterst stabil fiber med nätverkskabel dragen till tv'n. Ny LG tv och kör utan box.

I övrigt helt suveränt och är, förutom just detta, mycket nöjd. Men vore kul att höra VARFÖR det blir så här. Det är INTE mitt internet, allt annat fungerar som det ska.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av FreddyK »

Inga problem här med live kanalerna bla.
Det låter som du kör med HLS strömmar (m3u8) och då är det uppdelat i olika segment och om det blir nåt fel blir det den effekten att den spelar upp senaste segmentet och hoppar då alltså tillbaka.
Du kan testa byta till MPEGTS ström istälet (ts eller mpegts på output) och se om det blir bättre.
Det kanske blir nåt lagg ibland men den hoppar inte tillbaka då.
Annat du kan göra är att kolla cache inställningar bla.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Muskelmannen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör mar 04, 2017 8:57 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av Muskelmannen »

Testar gärna det, nu stod det och hoppade på BÄGGE kanalerna, 16.38 i 3e perioden FBK - BIF. Hörde samma mening 15 gånger. Undrar hur långt efter "verkligheten" jag är nu??

Men vart gör jag isf dessa ändringar? Kör iptv rakt i tv alltså.

Tacksam
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av FreddyK »

MPEGTS: http://tv.iptvking.iptv.uno:8080/get.ph ... &output=ts (eller mpegts)
HLS: http://tv.iptvking.iptv.uno:8080/get.ph ... utput=m3u8 (eller hls)

Det sista som finns på raden alltså.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: Frysning förseningar

Inlägg av Ampa69 »

FreddyK skrev:Inga problem här med live kanalerna bla.
Det låter som du kör med HLS strömmar (m3u8) och då är det uppdelat i olika segment och om det blir nåt fel blir det den effekten att den spelar upp senaste segmentet och hoppar då alltså tillbaka.
Du kan testa byta till MPEGTS ström istälet (ts eller mpegts på output) och se om det blir bättre.
Det kanske blir nåt lagg ibland men den hoppar inte tillbaka då.
Annat du kan göra är att kolla cache inställningar bla.

Du måste ju ha Sveriges stabilaste internet, aldrig nåt fel då andra användare rapporterar fel med lagg o frysningar. Jag hade också lagg o frysningar idag under samma match så även min polare. Vi båda sitter på olika leverantörer av internet och olika sorters setups, jag har en magbox 256 och polaren kör via dator med bara Kodi installerat på. Avundsjuk på ditt nät bara :shock:
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av FreddyK »

Beror inte alltid på nätet utan det kan helt enkelt bero på vilka vägar paketen tar, om man får packet loss på vägen osv.
Finns en hel del ISP's speciellt billigare som tar vägar som är överbelastade just på kvällarna och då får man frysningar.
Nätet kan fungera bra i övrigt och tjänster som youtube, netflix osv kan fungera utmärkt eftersom dom har globalt CDN och en del direkt kopplat till ISP'n och därför fungerar det bra.
Visst IPTV kan ju bygga ut sitt CDN och fråga ISP's om dom får installera illegal IPTV utrustning hos dom som t.ex. Netflix gjort.

Jag har iofs inte suttit och sett hela matcher då jag ser dom på mitt vanliga CMore men jag har gjort lite testkoll då och då när det har klagats och har då inte sett några problem på dom kanalerna.
Visst jag kan märka av nån frysning ibland men inte hela tiden nåt jag även kan få med Cmore's egna streamingtjänst för den delen med.

En skillnad mellan oss är också att kanalerna tas emot på en ganska kraftig server med mycket minne som jag kör TVheadend på medans ni tar emot på hårdvara som är klenare än en liten RPi3.
Rekomenderar att ha en högre buffer med utöver kraftigare hårdvara.

Här för MAG t.ex. https://www.iptvking.me/instruktioner/i ... r-for-mag/

"Nu kommer du in till IPTV Kings Portal. Innan du börjar titta på TV ska du göra en sista sak. Gå till Höger tills du kommer till Settings, sedan Advanced Settings och ändra Buffer Size från 0 till 15, gå ner i listan och tryck på OK."

Hur man gör i appar och TV apparater är ju olika beroende på vad man kör.
Här är för SIPTV http://siptv.eu/howto/sammy/
Rekomenderar att sätta på Large där.

För Kodi kan ni testa nåt i stil med det här i advancedsettings.xml

<advancedsettings>
<cache>
<buffermode>1</buffermode>
<memorysize>268435456</memorysize>
<readfactor>10</readfactor>
</cache>
</advancedsettings>

Man kan testa öka memorysize och readfactor ännu mer beroende på vad man kör Kodi på men ovanstående borde vara ok för dom flesta setups.
Fanns fler inställningar för PVR man kunde ha före Kodi 17 men Kodi sköter det automatiskt nu även om jag kunde tycka det kunde fått vara kvar.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Muskelmannen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör mar 04, 2017 8:57 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av Muskelmannen »

:D hmm... Övergår mitt förstånd det där... Håller mig till gymmet jag :lol:

Gjorde nån annan enkel ändring får väl se om det hjälper. Vet liksom inte ens vart jag ska ändra det du skrev. Men tack för hjälpen ändå!
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av FreddyK »

Ifall du tänker på Kodi så ska advancedsettings.xml ska ligga i userdata mappen för kodi inställningarna och finns inte där från början så man får skapa den.
Det finns ett plugin man kan ladda ner med eastadadvancedsettings men sånt där tycker jag är enklare i texteditor själv.
Du kan läsa mer här http://kodi.wiki/view/HOW-TO%3AModify_the_video_cache

Ovan exempel tar upp 768MB ram för buffer så har man bara 1GB eller mindre minne så är det nog bra ide att halvera det jag skrivit.
Men för 2GB och uppåt som flesta enheter har idag så ska det funka ok.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: Frysning förseningar

Inlägg av Ampa69 »

FreddyK skrev:
Jag har iofs inte suttit och sett hela matcher då jag ser dom på mitt vanliga CMore men jag har gjort lite testkoll då och då när det har klagats och har då inte sett några problem på dom kanalerna.
Visst jag kan märka av nån frysning ibland men inte hela tiden nåt jag även kan få med Cmore's egna streamingtjänst för den delen med.

En skillnad mellan oss är också att kanalerna tas emot på en ganska kraftig server med mycket minne som jag kör TVheadend på medans ni tar emot på hårdvara som är klenare än en liten RPi3.

Nu är det ju inte så att det laggat hela matchen igår utan det kan funka bra i tio femton minuter sen börjar det frysa o lagga ett tag.

Sen kan du väl inte sitta o säga att du inte har några problem när du inte sitter med samma hårdvara som dom flesta har i detta forum, om du sitter med en server med mycket minne som kanske minimerar lagg o frysningar. Vore väl skillnad om du satt med en magbox eller typ en liten dator med Kodi på utan nån server före så det blir samma hårdvara som dom flesta har.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Frysning förseningar

Inlägg av FreddyK »

Har faktiskt testat direkt på en helt vanlig lite äldre dator med VLC med och på Enigma2 boxar och har inte varit nåt lagg där heller.
Och då jag testat så har jag ibland låtit det stå på i flera timmar eller åtminstone nån timme och då har det oftast inte varit en enda frysning.
Det har varit på kvällar vid en tidpunkt då folk påstått att det laggar på just den kanalen osv.
Oftast har jag testat det med VLC där jag också kan se förlorade paket i strömmen och har även testat direkt utan backend för att kolla även det.
Klienterna där jag tar emot på är ganska vanlig hårdvara som många här har så där blir det egentligen ingen skillnad men jag blir kanske inte lika beroende av bufferinställningar då strömmen skickas lokalt från servern då.
Nu buffrar ju själva backend inte speciellt mycket utan den tar bara emot strömmen och skickar vidare den så det mesta av buffringen görs i klienten och inte i backend. Det ger också blixtsnabba kanalbyten där kanalen kommer fram i princip direkt jag trycker på knappen.
Kan väl nämna att även med en server lokalt så hade jag stora problem med att det buffrar osv utan att ändra advancedsettings.xml filen på vissa enheter men då kör jag över Wifi på dom.
Sen säger jag inte att ingen kanal kan ha problem ibland för det händer ju men normalt funkar det bra.
Känner också flera och dom upplever inga större problem heller utöver dom downtimes som varit bla.
Dom sitter med helt vanlig hårdvara som ni andra och kör direkt utan nån backend.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar