## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

bengebong
Inlägg: 22
Blev medlem: tis aug 23, 2016 12:57 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av bengebong »

Har ni kommit något närmare en lösning på guiden som visar en timme fel på vissa svenska kanaler?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

bengebong skrev:Har ni kommit något närmare en lösning på guiden som visar en timme fel på vissa svenska kanaler?
Funkar de nu för dig?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

GG08 skrev:
admin skrev:Har lite goda nyheter de få av er som upplever problem med frysning, lag och låsningar lite mer än vanligt. Denna lösning funkar inte för alla, men vi har fått bekräftat att det har fungerat för en del. Och det var faktiskt en av våra kära medlemmar som kom med lösningen, så tusen tack till han/hon som även jobbar som nätverksingenjör så jag antar att personen vet vad han/hon pratar om

Anledning
För er som upplever hack/frysningar/lagg oftare än vanligt KAN det bero på detta, dock inte säkert. Detta gäller ÄVEN om du inte använder en router, men är mer relevant till er som har routrar av billigare modeller (eller leverantörernas egna skräp)

Anledningen till att Viaplay, Netflix, SVT Play osv inte laggar är för att det har en mycket högre buffer och deras paket är större vilket är svårare att bli korrupta/förstörda på vägen till er TV. Vi kan inte ha så stora buffrar eller lagra några sekunder av sändningarna får då får vi DMCA problem från jänkarna och då stänger dom ner iptvking.me illa kvickt =) Så lagra kanaler i några sekunder och skapa en större buffer är omöjligt, för då gör vi direkt upphovsrättsbrott och det finns ingen host som kommer gå med på att bistå oss med servrar för den bandbredden vi behöver.

Så vad är det som händer? Istället för att skicka låt oss säga 10 paket i sekunden som de andra tjänsterna gör skickar ca 45 gånger mer. När något av paketen tolkas fel av router eller annat och blir korrupt så upplever ni lagg i bilden. Nyare routrar cachar alla paketen snabbt för att lokalt kunna leverera dom utan fördröjning. När cachen blir full så åker det som är ÄLDST ut iväg först och ersätts med nya. Det är denna processen som kan bli problematisk.

Lösning
Vår medlem föreslår dessa steg

1. Ta ut ström ur Box (eller annat enhet)
2. Ta ut ström ur Router
3. Vänta 10 Minuter (inte mindre)
4. Lägg in ström i router
5. Vänta 3 Minuter
6. Anslut boxens ström (eller annan enhet)

Detta tömmer hela routern och lagg problemen bör vara fixade.

I skrivande stund har totalt 5 medlemmar vi tipsade över mailen provat detta varav 4 rapporterar ordentliga förbättringar. Den femtes svar är fortfarande otydligt men det lutar åt att det inte har hjälp honom någonting.

Detta är självklart ingen permanent lösning men ett steg närmare att eliminera problem och hitta anledningen till de få av er som har dessa problem.

Rapportera gärna resultat i tråden här
Har testat detta och det funkar, hade lite hack på 10 sek på svt 1 men detta är betydligt bättre än innan. Ni gör ett fantastiskt underbart jobb som försöker hela tiden att lösa problemen. Tack uote]
[/quote]

Vi får in fler och fler rapporter (mestadels via mail) att denna metod fungerar för er som upplever problem.
Vad glad jag blir att det hjälpte även dig =)
bengebong
Inlägg: 22
Blev medlem: tis aug 23, 2016 12:57 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av bengebong »

admin skrev:
bengebong skrev:Har ni kommit något närmare en lösning på guiden som visar en timme fel på vissa svenska kanaler?
Funkar de nu för dig?
Nej, nu blev det nog ännu värre :) Tidigare visade till exempel tv1, 2, 3 och 4 en timme fel, men tv8, 9 och 10 stämde. Nu verkar alla kanaler variera mellan att visa 1 timme eller 2 timmar fel. Jag kanske ska tillägga att jag använder Kodi, om det har någon betydelse.
kaffeberoende
Inlägg: 124
Blev medlem: tis aug 23, 2016 1:37 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av kaffeberoende »

Det funkar inte för mig heller. Jag har Mag 254.
Det är bara de svenska kanalerna som visar fel tid.
hijacker
Inlägg: 48
Blev medlem: lör sep 03, 2016 12:30 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av hijacker »

Nu dog båda cmore sport @ Mag254. För nån mer?
hijacker
Inlägg: 48
Blev medlem: lör sep 03, 2016 12:30 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av hijacker »

Kan ej ladda några länders listor nu. .
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Ampa69 »

Varit bråkigt för mig också ikväll, laggigt och får upp om connection problem fast jag har bra fart när jag kollar på bredbandskollen via dator.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Om portalen är seg och jobbig på att ladda kanallistor är de för att Stalker portalen som levereras av infomir fick mycket klagomål på färger och buggar så dom håller på att trycka ut nya portaler. Detta kan ta en liten stund, men bör återgå till normalt vid en omstart när denna uppdatering är klar. Finns ingen riktig tid för när detta ska vara klart då alla enheter inte får ut dessa samtidigt
Drswe
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 30, 2016 2:24 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Drswe »

tv4.se, Disney channel se, Disney junior se, Disney xd se. där står det the lack of stream is because of......
Skriv svar