Buffersize

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

kaffeberoende
Inlägg: 124
Blev medlem: tis aug 23, 2016 1:37 pm

Buffersize

Inlägg av kaffeberoende »

Hej!

Jag har ökat buffersize från 10 till 15 och upplever att hackande/laggande har minskat drastiskt speciellt på hd kanalerna. Det tar bara lite längre tid att ladda kanalerna pga buffersize är på max.
Jag undrar om ökandet av buffersize kan skada eller bidra med nåt annat negativt påfrestning för mag boxen?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Buffersize

Inlägg av admin »

kaffeberoende skrev:Hej!

Jag har ökat buffersize från 10 till 15 och upplever att hackande/laggande har minskat drastiskt speciellt på hd kanalerna. Det tar bara lite längre tid att ladda kanalerna pga buffersize är på max.
Jag undrar om ökandet av buffersize kan skada eller bidra med nåt annat negativt påfrestning för mag boxen?
Nej, ingen påfrestning alls.

Högre buffer = Stabilare bild, segare kanalbyten

Det ska inte hacka alls, inte någon kanal om inte det är något tillfälligt problem. Är detta ett problem du haft länge? Du vet väl om att de finns optimeringar du kan göra i router t.ex. stänga av nat, brandvägg och QoS då dessa är iptvs fiende #1
kaffeberoende
Inlägg: 124
Blev medlem: tis aug 23, 2016 1:37 pm

Re: Buffersize

Inlägg av kaffeberoende »

Det kan bero på att jag kör iptv:n genom en full krypterat vpn router.
Jag ska lägga till ett undantag för iptv:n.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Buffersize

Inlägg av admin »

det beror GARANTERAT på det =) konstigt att du ens kunde ansluta, vi blockerar de flesta kända vpn leverantörernas ip adresser
kaffeberoende
Inlägg: 124
Blev medlem: tis aug 23, 2016 1:37 pm

Re: Buffersize

Inlägg av kaffeberoende »

Nu har jag stängt av vpn:et för IPTV:n och märker en klar förbättring.
Mousco02
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:47 pm

Re: Buffersize

Inlägg av Mousco02 »

Hej! Vi köpte en box o abbonemang av er som vi är nöjda med! Men, vissa kanaler laggar väldigt mkt. Hur kan man rätta till detta? Är väldigt otekniska av oss så önskar gärna en utförlig beskrivning om hur vi ska gå till väga med ev inställningar osv :)
Hälsningar
Malin
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Buffersize

Inlägg av admin »

Mousco02 skrev:Hej! Vi köpte en box o abbonemang av er som vi är nöjda med! Men, vissa kanaler laggar väldigt mkt. Hur kan man rätta till detta? Är väldigt otekniska av oss så önskar gärna en utförlig beskrivning om hur vi ska gå till väga med ev inställningar osv :)
Hälsningar
Malin
Hej vilka kanaler är det som laggar? Har du brandvägg/qos/nat aktiverat i routern? Det måste nämligen vara avstängt?
Mousco02
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:47 pm

Re: Buffersize

Inlägg av Mousco02 »

admin skrev:
Mousco02 skrev:Hej! Vi köpte en box o abbonemang av er som vi är nöjda med! Men, vissa kanaler laggar väldigt mkt. Hur kan man rätta till detta? Är väldigt otekniska av oss så önskar gärna en utförlig beskrivning om hur vi ska gå till väga med ev inställningar osv :)
Hälsningar
Malin
Hej vilka kanaler är det som laggar? Har du brandvägg/qos/nat aktiverat i routern? Det måste nämligen vara avstängt?
Det vet jag faktiskt inte. Vi tittar mest på sportkanaler tex viasat sport premium o den laggar en del. Men hur kollar man vad som är aktiverat i routern?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Buffersize

Inlägg av admin »

Det är olika för varje router, du får googla just din router
Mousco02
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:47 pm

Re: Buffersize

Inlägg av Mousco02 »

admin skrev:Det är olika för varje router, du får googla just din router
Jag har stängt av brandväggen i min router men ändå laggar det väldigt mkt! Mest problem har vi med viasat sport premium.
Tacksam för hjälp!
Skriv svar