TV4 HD uppesittarkväll

latisen

TV4 HD uppesittarkväll

Inlägg av latisen »

Buffar titt som tätt, bandbredden som används ligger på runt 10Mbit och jag har 7Mbit till godo. För många som tittar samtidigt? Om det är så här med populära program kan man ju fundera på hur det blir med Kalle imorrn?
GG08

Re: TV4 HD uppesittarkväll

Inlägg av GG08 »

latisen skrev:Buffar titt som tätt, bandbredden som används ligger på runt 10Mbit och jag har 7Mbit till godo. För många som tittar samtidigt? Om det är så här med populära program kan man ju fundera på hur det blir med Kalle imorrn?
Märkligt jag har sett på Tv 4 HD på en av mina enheter under kvällen, och det har inte buffrar eller laggar.

Reseta din Router dra ut strömkabeln i minst 10 min, vet ej vad du kör på.Har du box så dra ström kabeln i 15 min.

Du är den ända som säger detta och det är märkligt, annars har nog fler som har tittat ochså skrivit.

Återkom om du inte få rätt på det. Så får vi se om det finns lösning.

Ladda ner speedtest och testa din lina från utlandet
Swennerd

Inlägg av Swennerd »

GG08 skrev:
latisen skrev:Buffar titt som tätt, bandbredden som används ligger på runt 10Mbit och jag har 7Mbit till godo. För många som tittar samtidigt? Om det är så här med populära program kan man ju fundera på hur det blir med Kalle imorrn?
Märkligt jag har sett på Tv 4 HD på en av mina enheter under kvällen, och det har inte buffrar eller laggar.

Reseta din Router dra ut strömkabeln i minst 10 min, vet ej vad du kör på.Har du box så dra ström kabeln i 15 min.

Du är den ända som säger detta och det är märkligt, annars har nog fler som har tittat ochså skrivit.

Samma problem här....började ungefär samma tid tyvärr.
Slog över till vanlig skogs-TV då det laggade för mycket.
GG08

Inlägg av GG08 »

Swennerd skrev:
GG08 skrev:

GOD JUL
Det var tråkigt att höra, jag hade TV4 HD igång på Mag 254 hela kvällen och det var inga problem.

Jag kan inte förklara varför, är det samma nu lördag förmiddag?
Swennerd

Inlägg av Swennerd »

GG08 skrev:
Swennerd skrev:
GG08 skrev:

GOD JUL
Det var tråkigt att höra, jag hade TV4 HD igång på Mag 254 hela kvällen och det var inga problem.

Förmiddagar brukar aldrig krångla. Det som brukar lagga för mig är SHL hockeyn och typ stora sändningar som uppesittarkvällen igår...alltså kvällstid från 19 eller 20.
Är väl så att piratTV kanske inte passar mina grejer...
GG08

Inlägg av GG08 »

Swennerd skrev:
GG08 skrev:
Swennerd skrev:
GOD JUL

Förmiddagar brukar aldrig krångla. Det som brukar lagga för mig är SHL hockeyn och typ stora sändningar som uppesittarkvällen igår...alltså kvällstid från 19 eller 20.
Jag förstår att det är frustrerande.

Tv4 HD ska inte ha några problem. Inget vi har lagt märke till. Däremot har den kanalen högst bitrate av alla så man måste ha en väldigt stabil lina för att inte få problem med denna

Har du testat Speedtest.net? prova och se vad du får för bandbredd

God Jul
FreddyK

Inlägg av FreddyK »

Jag kan också märka av en del lag på en del kanaler under kvällarna men kan fungera bra övrigt tid.
Samtidigt då det uppstår så säger bredbandskoll nära 100mbit åt båda hållen och 80-90mbit till flera ställen utomlands i speedtest så inga problem med hastighet i min ända.
Inte nån logik heller i hur mycket bandbredd kanalerna tar för kanaler som kanske ligger kring 5mbit kan lagga medans andra i HD som ligger mellan 10-15mbit kan fungera hur bra som helst.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
adnIUh9uHI
Site Admin

Inlägg av adnIUh9uHI »

GG08 skrev:
Swennerd skrev:
GG08 skrev:
GOD JUL

Jag förstår att det är frustrerande.

Tv4 HD ska inte ha några problem. Inget vi har lagt märke till. Däremot har den kanalen högst bitrate av alla så man måste ha en väldigt stabil lina för att inte få problem med denna

Har du testat Speedtest.net? prova och se vad du får för bandbredd

God Jul
En liten rättelse, speedtest och bredbandskollens webbtjänster är inga rättvisa tester då dessa använder multicast protokoll med flera samtidiga anslutningar för att få en så hög hastighet som möjligt. Detta program https://www.bredbandskollen.se/tp-test är det enda programmet som kan ge en rättvis uppfattning då den testar hastighet på en singel/enkel anslutning och emulerar perfekt samma teknik som används av IPTV

Men som du säger, TV4HD är den kanalen med absolut högst bitrate, så man får pricka bra siffror i tptest för att få den att fungera bra.

Att det laggar på kvällarna beror på att fler personer använder ert bredbandsnät på kvällar än vad de görs på dagarna. Att flera tittar på en kanal samtidigt spelar ingen som helst roll då vår bandbredd är dynamisk med en väldigt väldigt hög buffer för felmarginal.

Tptest visar sämre resultat på kvällar än vad de gör på dagen (iaf för er som upplever lagg, tidigare diskutterat i bahnhof tråden) det är endast därför kanalen kan lagga för vissa
latisen

Inlägg av latisen »

Jag känner att alla problem enligt er är användarens. Jag håller inte ned. Om du läser innan så kan en kanal som ligger på 5Mbit lagga och buffra medans en kanal som kräver 10-15 fungerar felfritt.

Igår började JVM i SVT2 HD, det buffrade av och till i de 5 minuter den sändes där. Sändningen flyttades till SVT1 och jag växlade till SVt1 HD och såg hela matchen utan buffring.

Idag buffrar TV6 HD, men Kanal 5 HD och TV4 HD(som ni säger kräver högst bitrate) fungerar felfritt.

Idag, 2/1, sänds JuniorVM i TV12. Går knappt att se på alls. TV4 HD fungerar återigen klockrent. Routern (en Cisco router) visar en total bandbreddsanvändning på 8Mbit, speedtest mot olika servrar ger 16.5-17.2Mbit. TV4 HD ger en användning på 12-15Mbit och fungerar.
latisen

Inlägg av latisen »

Sådär, Sveriges match är slut och TV12 HD funkar klockrent. Tycker det känns konstigt att mitt internet alltid strular när det är populära program på TV. Speciellt att mitt internet bara strular på vissa kanaler som sänder de populära programmen.

Sen undrar jag, varför sänds inte alla HD-kanaler med samma bitrate? Så stor skillnad kan det inte vara i bildkvalité mellan TV4 HD och Cmore Sport HD? Men TV4 HD drar nästan dubbla bandbredden. Kan inte detta justeras till en jämn nivå istället?
Skriv svar