Lagg/Frysningar

Moderator: otto

zypher123
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 27, 2019 12:24 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av zypher123 »

Jag har haft strul med vissa kanaler till och från, cmore och viaplay är de värsta, men även andra, jag har mätt hastighet till NL ett flertal ggr även när jag upplevt lagningarna och får mellan 150-250Mbit/s i alla tester även singel sessions tester som speedtest kan göra.

Kör jag singel sessions iperf test i 5 minuter mot iperf.worldstream.nl så får jag ca 50Mbit/s lägger jag till en session så dubblar jag hastigheten, ökar jag window size i iperf så att den matchar RTT så får jag ut 80 Mbit/s i single session.

laddar jag ner filen från samma server i instruktionerna så får jag 240 Mbit/s, sannolikt så för att http är multisession..

Jag kör trådat på en nvidia shield med Smart IPTV, nöt prylarna hemma är uteslutande Ubiquiti och anslutningen är 250/25 kabel tv.

Vet inte vad jag kan göra mer nu,.. det är så illa i vissa tillfällen att det laggar/buffrar om en gång i minuten eller helt tappar connection.

OBS att alla andra streaming tjänster fungerar fint för övrigt vid samma tillfällen, Netflix, viaplay osv osv, dock inte en garanti för att det är felfritt i min ände..

Fråga: ngn som vet vilken max window size är satta på servrarna som IPTV streamar från? om man inte tagit till för latency så kommer max bandbredd begränsas för en del och därav också kan ev. strul uppstå om man kommer under en viss nivå..
zypher123
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 27, 2019 12:24 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av zypher123 »

Som tillägg kan nämnas att det har strulat hela dagen med just cmore * hd men slår jag över till kanal9 hd så flyter det på.. hittar inte en röd tråd i detta..
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Om det är enstaka kanaler som har problem bara medans andra fungerar så är det mest troligt kanalerna som tillfälligt har nåt problem.
Men kanalerna skickas också från många olika ställen och servrar så det kan också göra att det fungerar bättre mot vissa medans andra fungerar sämre.
Ingen aning vad servrarna kör för parametrar men skulle nog vara förvånad ifall dom ändrats från defaultinställningarna som finns i Linux.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
zypher123
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 27, 2019 12:24 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av zypher123 »

Då är det tillfälligt varje dag.. man bör nog ta en titt på det då det återkommer..
zypher123
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jan 27, 2019 12:24 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av zypher123 »

Nu blir det connect failed på alla kanaler.
Axoree
Inlägg: 5
Blev medlem: tis sep 12, 2017 7:02 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Axoree »

För mig blir det svart var och varannan minut. Ibland försöker den ansluta igen och på 3 försöket kommer det tillbaka för att sen bli svart igen nån minut senare. Är svart i kanske 1 sekund när det inte försöker ansluta igen. Håller på att bli tokig, går inte å se en enda av dom svenska kanalerna, den gör likadant på alla.
Tackar på förhand om nån har en lösning på detta!!

Kör iptv appen på en samsung tv och haft det i ungefär 1 1/2 år och funkat riktigt bra fram tills nu.
DJGBG
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 10, 2019 8:24 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av DJGBG »

Tjena, jag är ny på forumet och kanske postar mitt problem i fel tråd eller så är problemet lätt att åtgärda så jag får stå och skämmas. Iallafall, jag kör Ethernet kabel från min Gothnet fiber bas station (har avtal på Universal Telecom 100/10 Mbits) direkt till AppleTV där jag använder mig av Appen GSE. Jag ha problem när jag skall kolla på serier då de laggar kraftigt. Funkar bra med att kolla på tv-kanaler och även film går bra (händer ibland att även film laggar.....men serier laggar kraftigt. Någon som vet varför?
Keejxer
Inlägg: 4
Blev medlem: tor feb 14, 2019 10:57 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Keejxer »

Hur gör man för att testa om man har single eller multicast?
zinned
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jul 18, 2018 2:25 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av zinned »

Nu har jag fått nog.

Har varit kund under 1-2 år för att kunna ha tillgång till sportkanalerna för att kunna se Allsvenskan samt Champions League live. Att just kunna se det live är poängen men när allt fryser till, laggar, slutar fungera helt så är det pointless. Helt värdelöst. Detta problemet upplevde inte vi första året som kund men nu på senare tid har detta uppstått. Vi har 250/100 genom vår operatör (inte Telia) så där är inga problem, inte heller upplever vänner några problem som kör dessa sändningar streamat direkt från C More / Viasat.

Det må vara billigare med IPTV King men det är till ingen som helst nytta när sändningarna inte fungerar som de ska, oavsett plattform man använder. Totalt bortkastade pengar.
t93pan
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 09, 2019 3:02 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av t93pan »

zinned skrev:Nu har jag fått nog.

Har varit kund under 1-2 år för att kunna ha tillgång till sportkanalerna för att kunna se Allsvenskan samt Champions League live. Att just kunna se det live är poängen men när allt fryser till, laggar, slutar fungera helt så är det pointless. Helt värdelöst. Detta problemet upplevde inte vi första året som kund men nu på senare tid har detta uppstått. Vi har 250/100 genom vår operatör (inte Telia) så där är inga problem, inte heller upplever vänner några problem som kör dessa sändningar streamat direkt från C More / Viasat.

Det må vara billigare med IPTV King men det är till ingen som helst nytta när sändningarna inte fungerar som de ska, oavsett plattform man använder. Totalt bortkastade pengar.
Jag håller helt med, går inte att lita på att man kan se t ex premier league live utan hack och lag. Funderar på att ta abonnemang på comhem istället, trots att det är hutlöst dyrt...
Skriv svar