För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

Biramik
Inlägg: 15
Blev medlem: tor okt 27, 2016 5:23 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Biramik »

Lite frågor!
Ni som har banhof och upplever lagg, är det på alla kanaler eller vissa?
Jag har banhof och får lagg på bla cmore hockey men inte på cmore sport. Ibland går det att byta till en annan kanal och sedan till baka så försvinner lagget. Sällan lagg på dagarna. Vilken leverantör är att rekomendera i Öviks stadsnät? Comhem?Alltele? T3?Bredband2?Någon med erfarenhet?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Biramik skrev:Lite frågor!
Ni som har banhof och upplever lagg, är det på alla kanaler eller vissa?
Jag har banhof och får lagg på bla cmore hockey men inte på cmore sport. Ibland går det att byta till en annan kanal och sedan till baka så försvinner lagget. Sällan lagg på dagarna. Vilken leverantör är att rekomendera i Öviks stadsnät? Comhem?Alltele? T3?Bredband2?Någon med erfarenhet?
Folk på comhem får vi nästan aldrig klagomål ifrån. Enda operatören jag är säker på av alla de du nämnde
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ampa69 »

Biramik skrev:Lite frågor!
Ni som har banhof och upplever lagg, är det på alla kanaler eller vissa?
Jag har banhof och får lagg på bla cmore hockey men inte på cmore sport. Ibland går det att byta till en annan kanal och sedan till baka så försvinner lagget. Sällan lagg på dagarna. Vilken leverantör är att rekomendera i Öviks stadsnät? Comhem?Alltele? T3?Bredband2?Någon med erfarenhet?

Samma symptom som för mig, kan flyta på ett tag sen laggar det till en stund. Sen är det oftast på nån c more kanal men oftast räcker det att byta kanal o tillbaka men inte alltid.
SuperMario84
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 27, 2016 4:57 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av SuperMario84 »

hejsan..

det kan också beror på att vilken enheten man använder ..

jag har mag 256 1w bredband: bahnhof 100/100 via stads nät . router : tp link c8 och det har fungera rätt bra faktiskt .. det är bara ibland som det lagga åt mig men det går över snabbt hos mig fungera nästa alla kanaler ..
Senast redigerad av 2 SuperMario84, redigerad totalt 0 gång.
SuperMario84
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 27, 2016 4:57 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av SuperMario84 »

jag har testa nu alla kanaler och dem fungera 98 procent av dem 111 kanaler .. hos mig fungera inte SF-kanalen som har blivit tv4 hd och tv3 sport har inte fungera ett bra tag ..

mvh
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ampa69 »

Blev lite laggigt nu för mig o då körde jag tptest och fick typ 16 mbit medans bredbandskollen visade 243 mbit ner :evil: , verkar inte bättre än att jag får byta leverantör till BBB kanske.
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av GG08 »

Ampa69 skrev:
GG08 skrev:
Ampa69 skrev:Nån som vet om Bredbandsbolaget är bättre än Bahnhof när det gäller bandbredd för iptv? Har bahnhof 250/100 nu och det smålaggar till ibland , idag på cmore hockey tex så smålaggade det ibland. Tänkte om det är bättre om man byter till Bredbandsbolaget
Tja nu svarar jag utifrån min upplevelse.

Har 250/100 mbit egen router och det kör på, visst i mellanåt kan det bli ett stille stånd men bilden kommer snabbt tillbaka. Nu har jag 1 smart tv, samt 1 box 254 här i hemmet. Har även en 256 w1 på annan ort där jag jobbar i mellan åt, och ytterligare 1 box 256 i en lägenhet som min kusin bor med BBB och det fungerar väldigt bra, men ha en egen router är en rekommendation .
Men som sagt innan så påverkas förhållande på om man nu har 4-5 mobiler, plattor, tunga spel som oxå kan dra ner kapasiteten, men jag tror efter exempel här på nätet med 5-8 mbit så kommer det att gå bättre en så.
Men detta är som sagt min erfarenhet :D



Jo egen router har jag ju och hade inga andra grejer igång under tiden jag kollade på hockeyn. Så har du Bredbandsbolaget eller Bahnhof hemma där du får lite lagg/stillestånd.

Jag kör Bredbandsbolaget
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ruf »

Hej, jag har fått svar från vår nätchef nu och han svarade följande.

"Jag vet inte riktigt vad den personen som gjort den felsökningen fått den där informationen från men det är inte så våra grejer fungerar.
Det finns en potentiell chans att det är något i stadsnätet om dom har lastbalanserare eller något sånt men vi har inga sådana funktioner hos oss.

Kunds underleverantör av IPTV får gärna förklara hur de tänkt att vi skulle lyckas göra en sådan manöver, det bästa sättet jag kan komma på att åstadkomma det de beskriver är att köra just 10portar med 10Mbit styck. Det faller på sin orimlighet att vi skulle koppla kunder så.

Det ska gå utmärkt att mäta upp 100Mbit i en singel connection men det är inte enkelt att platta porten 100Mbit. Vi levererar inte tjänsterna som de säger sig mätt fram så antingen har dom gjort felaktiga slutsatser av mätningarna eller så är något trasigt."

Detta fick jag som svar..
Dom har fixat "nåt" så nu funkar det mycket mycket bättre.
Kanske ska behålla Banhof ändå ..
essemH
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 9:31 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av essemH »

Det kan inte ha något att göra med att man har en s.k privat IP adress som standard från Bahnhof som även delas av andra? Jag såg på deras hemsida att man kan byta till en publik IP adress så jag ska ringa och begära detta och testa imorgon om det blir bättre
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

essemH skrev:Det kan inte ha något att göra med att man har en s.k privat IP adress som standard från Bahnhof som även delas av andra? Jag såg på deras hemsida att man kan byta till en publik IP adress så jag ska ringa och begära detta och testa imorgon om det blir bättre
tror att din privata IP är bättre för dig att använda, inte för att de gör någon större skillnad
Skriv svar