För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

Koko
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 26, 2016 1:19 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Koko »

admin skrev:
Koko skrev:
admin skrev:
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och kopplingar.

Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Jag kör Bahnhof 100/100. Varit kund hos er i knappt 2 månader. Har ALDRIG haft problem med buffring m.m tills för ca 1 vecka sedan då ni skulle göra en uppdatering. Verkar ju orimligt att det nu helt plötsligt beror på Bahnhof då det fungerat utmärkt innan.
Uppdateringen vi gjorde berörde inte ens dig, det var för vår CMS.

Och vi har aldrig nämnt någonstans här att ALLA bahnhof kunder har problem, utan tvärtom, att de flesta klagomål vi får som INTE beror på oss kommer från bahnhof kunder. Vi är väl medvetna att vissa bahnhof nät inte är uppbyggda på detta sätt, därför vi ber er säga vilken stad ni bor så vi kan utesluta dessa nät.

Vad som är orimligt eller inte är helt irrelevant då vi har provat själva, på just nu 7 olika bahnhof linor och fått samma resultat.

Det du påstår får oss att se ut som totala amatörer och helt dumma i huvudet som avråder bahmhof personer att köpa tjänsten och därmed minska vår omsättning och marginaler. Vi säger detta för KUNDERNAS skull och inte för att få oss själva att se bra ut.
Jag vill förtydliga. Ni skriver att 9/10 fall är Bahnhof relaterade, ni skriver att Bahnhof inte kör med singel connection ála 100mbit (exempel) utan 5x20mbit eller 10x10Mbit m m och det är det som orsakar buffringen när det är mycket trafik på nätet. Då vill jag som Bahnhof kund informera om att jag Inte haft några som helst problem till för 1 vecka sedan. Sen om CMS uppdateringen inte berörde mig mig så kvarstår fakta att det var så jag började få massa problem med buffring, vilket jag aldrig haft innan. Det jag uppfattar av vad ni skriver innan är: Ja, har ni Bahnhof som ISP så är det extremt stor risk att ni drabbas av buffringsproblem.
Eftersom ni verkar så måna om kunderna så hade det varit mycket trevligare med ett proffesionellt bemötande istället för att få "taggarna utåt" direkt ;)
Ni gör trots allt ett bra jobb :)
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av FreddyK »

Upplever också mer problem på sistone än förut men det är mestadels bla UK sportkanaler och lite annat från andra länder medans andra kanaler kan funka hur bra som helst.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Darkman
Inlägg: 16
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:41 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Darkman »

Jag har också Bahnhof :| Inte bara HD kanalerna som laggar utan Tv 4 och kanal 5 tyvärr........
Får väl se mig om efter en ny operatör :roll:
Ps: Bor i Södertälje och har 100/20 Mbit lina.
profit
Inlägg: 45
Blev medlem: sön dec 04, 2016 5:21 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av profit »

Hur kan man själv kolla om ens leverantör har delat upp bandbredden i mindre kanaler?
Har stadsnät från ip-only och upplever stora problem just nu
Användarvisningsbild
Radiotjänst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 02, 2016 10:14 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Radiotjänst »

admin skrev:Under de senaste året som gått har vi samlat på oss massa beröm och en del klagomål. Vi försöker alltid att bättra på tjänsten och lösa eventuella problem så fort de dyker upp. Men en sak som vi alltid undrat över, är varför majoriteten av klagomålen om lagg/frysningar kommer från personer som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer) som bredbandsleverantör.

Vi har gjort flera tester, med hjälp av en del kunder, med olika bredbandsleverantörer och det har tydligt visat att de tider/kanaler som Bahnhof användaren upplever lagg på en viss kanal/kanaler (som för tillfället inte har några problem på server sidan) upplever ingen annan.

Vi har även testat att tunnla bahnhof anslutningar när problemen är som värst via en proxy med hjälp av teknisk kunniga kunder och konstigt nog har det hjälpt väldigt bra. Detta är självklart ingen permanent eller pålitlig lösning men vi gör detta för att testa vår teori om att

- Antingen så är Bahnhof en rent värdelös bredbandsleverantör som inte kan filtrera och hantera paketen så som nätverkstrafik är tänkt
- Eller så gör Bahnhof en "fuling" och filtrerar vår trafik, inte helt så att de ska vara olagligt, men tillräckligt för att det inte ska vara tittbart.

För att styrka teorin så ber vi er som har Bahnhof och upplever problem att testa er Box eller Konto hos en vän med en annan leverantör. Skriv ner vilka kanaler som ni har problem med och testa detta på en väns anslutning med en annan leverantör för att se om samma problem återstår. Tänk på att inte bara testa EN kanal (med risk för att just den kanalen har ett tillfälligt fel på vår sida) utan gör ett mer övergripande test och lämna gärna synpunkter i denna tråd.

Ni som har Bahnhof som har fått det att flyta på kan också hjälpa till genom att berätta vilken stad ni bor i samt vilken typ av nätverksuppsättning ni har hemma för att hjälpa övriga personer med Bahnhof att lösa dessa problem.

Vi avråder alla med Bahnhof för tillfället att köpa ett abonnemang hos oss utan att utförligt ha använt er 24H Provperiod för att testa att det flyter på. Gör dessa tester helst på kvällar efter klockan 19.00 då alla svenska bredbandsnät går på full växel och när fragmentering av paket är som värst.
Kan bara bekräfta...jag har Bahnhof (100/100) via Helsingborgs Stadsnät. Kanalerna funkar bra stora delar av dygnet. Dock inte från 19.30 - 23.00. Har gjort mätningar med Bredbandskollen.se samt gamla TPTEST under några dagar. Nedladdning sjunker från 99 Mbit/s till ca: 20 Mbit/s under högtrafik (mätt med Bredbandskollen.se). TPTEST som mäter lite annorlunda ruttnar fullständigt och hastigheten blir ca: 1 Mbit/s mellan 19.30 - 23.00.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av FreddyK »

Testat genom flera ställen här som inte är Bahnhof och kan bekräfta problem med svenska kanalerna ikväll där med.
Problemen är alltså inte bara med Bahnhof.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Vår avsikt med denna tråd är inte att skylla ifrån några av problemen folk upplever på andra, tvärtom, vi vill inte ha några missnöjda kunder så meningen är att förvarna personer som kanske kan drabbas av detta.

Om leverantör splittrar trafiken i mindre fragment för att begränsa hastighet samt att spara bandbredd så upplever ni dessa problem.

Om leverantörer begränsar hastighet som förklaras här https://netequalizernews.com/2009/11/19 ... te-limits/ så är video över UDP det första dom påverkas.

Ni som har haft bahnhof som fungerat perfekt förut men inte fungerar som det ska den senaste veckan har vi inget intelligent och logiskt svar att ge. Vi vet helt enkelt inte vad detta beror på. Ni måste ändå ha i åtanke att majoriteten av våra kunder inte upplever problem, annars hade detta forumet varit överfullt av klagomål med tanke på de antal kunder vi har. Och vi raderar heller inte några inlägg för att dölja en sanning från er.

IPTV är känsligt. Eftersom de sänds över en enkel anslutning och inte över multicast (netflix SVT play via play osv) så är störningar nummer ett faktor när det kommer till lagg och annat.

Ni som tror att en kanal är överbelastad eller att bara för folk kollar på tv mer på kvällarna så laggar de har fel. Alla våra kanaler sänds ut genom en slutgiltigt balancer, denna är samma för alla kanaler från alla länder. Om överbelastning hade varit verklig så hade alla kanaler från alla länder laggat.

De få gånger där lagg verkligen beror på oss och har inget med operatör att göra är
- Något galet med servern
- en ddos attack
- cache på cardsharing servern är överbelastad och hänger inte med och kan ej avkoda i tid. (Detta hände exempelvis förra veckan när våra c more kort la av i och med deras byte av kodning)

Vår bandbredd är långt mer än nödvändig samt att vi har en dynamisk bandbredd där vår leverantör höjer och sänker den beroende på faktiskt användning och vi ligger alltid på +30% buffer som lägst.

Så vänligen håll er till ämnet då vi försöker faktiskt hitta en lösning till bahnhof kunderna (eller kunder från leverantörer med liknande system)
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Radiotjänst skrev:
admin skrev:Under de senaste året som gått har vi samlat på oss massa beröm och en del klagomål. Vi försöker alltid att bättra på tjänsten och lösa eventuella problem så fort de dyker upp. Men en sak som vi alltid undrat över, är varför majoriteten av klagomålen om lagg/frysningar kommer från personer som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer) som bredbandsleverantör.

Vi har gjort flera tester, med hjälp av en del kunder, med olika bredbandsleverantörer och det har tydligt visat att de tider/kanaler som Bahnhof användaren upplever lagg på en viss kanal/kanaler (som för tillfället inte har några problem på server sidan) upplever ingen annan.

Vi har även testat att tunnla bahnhof anslutningar när problemen är som värst via en proxy med hjälp av teknisk kunniga kunder och konstigt nog har det hjälpt väldigt bra. Detta är självklart ingen permanent eller pålitlig lösning men vi gör detta för att testa vår teori om att

- Antingen så är Bahnhof en rent värdelös bredbandsleverantör som inte kan filtrera och hantera paketen så som nätverkstrafik är tänkt
- Eller så gör Bahnhof en "fuling" och filtrerar vår trafik, inte helt så att de ska vara olagligt, men tillräckligt för att det inte ska vara tittbart.

För att styrka teorin så ber vi er som har Bahnhof och upplever problem att testa er Box eller Konto hos en vän med en annan leverantör. Skriv ner vilka kanaler som ni har problem med och testa detta på en väns anslutning med en annan leverantör för att se om samma problem återstår. Tänk på att inte bara testa EN kanal (med risk för att just den kanalen har ett tillfälligt fel på vår sida) utan gör ett mer övergripande test och lämna gärna synpunkter i denna tråd.

Ni som har Bahnhof som har fått det att flyta på kan också hjälpa till genom att berätta vilken stad ni bor i samt vilken typ av nätverksuppsättning ni har hemma för att hjälpa övriga personer med Bahnhof att lösa dessa problem.

Vi avråder alla med Bahnhof för tillfället att köpa ett abonnemang hos oss utan att utförligt ha använt er 24H Provperiod för att testa att det flyter på. Gör dessa tester helst på kvällar efter klockan 19.00 då alla svenska bredbandsnät går på full växel och när fragmentering av paket är som värst.
Kan bara bekräfta...jag har Bahnhof (100/100) via Helsingborgs Stadsnät. Kanalerna funkar bra stora delar av dygnet. Dock inte från 19.30 - 23.00. Har gjort mätningar med Bredbandskollen.se samt gamla TPTEST under några dagar. Nedladdning sjunker från 99 Mbit/s till ca: 20 Mbit/s under högtrafik (mätt med Bredbandskollen.se). TPTEST som mäter lite annorlunda ruttnar fullständigt och hastigheten blir ca: 1 Mbit/s mellan 19.30 - 23.00.
Hoppas ditt smeknamn inte skrämmer folk här =)

Skämt åsido. Tptest är det som ska användas då detta test faktiskt testar både tcp och udp medan brddbandskollen är lite annorlunda. Men det är inte bara bandbredden som är problemet här utan kan vara mycket annat.

Vi har just nu 9853 användare online bara på de skandinaviska Kanalpaketet inkluderat kunder från våra återförsäljare och vi har klagomål från totalt 17 personer just nu att det laggar. Detta är ett nätverks fel vare sig ni vill tro detta eller inte, vi har inget att dölja. Hade vi velat dölja problemen hade vi börjat med att stänga ner detta forum
Patsie
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:12 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Patsie »

Tack för snabbt svar. Jag har precis som "Radiotjänst" också Helsingborgs Stadsnät, men då som jag skrev operatören Bredbandsson. När jag försökte kolla lite diskret med dem idag så nekar dom till att dom har något med Bahnhofs nät att göra och att dom inte delar upp trafiken.

Men jag funderar på om det blir bättre med en Box? Och vilken hastighet upp och ner rekommenderar ni?
Jag har möjlighet till att byta till både Bredbandsbolaget och Telia bland annat om det fungerar bättre.

Någonstans här har jag läst att ni skrivit att om man har smart tv inte ska ha det kopplat direkt via nätverksuttaget för då fick man problem med buffring och frys i bilden. Stämmer det? Och är det kanske så att det är tevens hårdvara som inte pallar med full HD kanalerna?

Tycker er tv tjänst är bäst. Så jag vill verkligen få det att fungera.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av FreddyK »

Om det ett nätverksproblem borde det väl vara problem på alla kanaler.
Ett förslag på problemen kan ju vara en IPTVKING godkänd VPN med bättre routing och ingen strypning osv?
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar