För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Under de senaste året som gått har vi samlat på oss massa beröm och en del klagomål. Vi försöker alltid att bättra på tjänsten och lösa eventuella problem så fort de dyker upp. Men en sak som vi alltid undrat över, är varför majoriteten av klagomålen om lagg/frysningar kommer från personer som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer) som bredbandsleverantör.

Vi har gjort flera tester, med hjälp av en del kunder, med olika bredbandsleverantörer och det har tydligt visat att de tider/kanaler som Bahnhof användaren upplever lagg på en viss kanal/kanaler (som för tillfället inte har några problem på server sidan) upplever ingen annan.

Vi har även testat att tunnla bahnhof anslutningar när problemen är som värst via en proxy med hjälp av teknisk kunniga kunder och konstigt nog har det hjälpt väldigt bra. Detta är självklart ingen permanent eller pålitlig lösning men vi gör detta för att testa vår teori om att

- Antingen så är Bahnhof en rent värdelös bredbandsleverantör som inte kan filtrera och hantera paketen så som nätverkstrafik är tänkt
- Eller så gör Bahnhof en "fuling" och filtrerar vår trafik, inte helt så att de ska vara olagligt, men tillräckligt för att det inte ska vara tittbart.

För att styrka teorin så ber vi er som har Bahnhof och upplever problem att testa er Box eller Konto hos en vän med en annan leverantör. Skriv ner vilka kanaler som ni har problem med och testa detta på en väns anslutning med en annan leverantör för att se om samma problem återstår. Tänk på att inte bara testa EN kanal (med risk för att just den kanalen har ett tillfälligt fel på vår sida) utan gör ett mer övergripande test och lämna gärna synpunkter i denna tråd.

Ni som har Bahnhof som har fått det att flyta på kan också hjälpa till genom att berätta vilken stad ni bor i samt vilken typ av nätverksuppsättning ni har hemma för att hjälpa övriga personer med Bahnhof att lösa dessa problem.

Vi avråder alla med Bahnhof för tillfället att köpa ett abonnemang hos oss utan att utförligt ha använt er 24H Provperiod för att testa att det flyter på. Gör dessa tester helst på kvällar efter klockan 19.00 då alla svenska bredbandsnät går på full växel och när fragmentering av paket är som värst.
Max
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 07, 2016 9:45 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Max »

Jag har Bahnhof som leverantör och har stora problem med att kanaler fryser sig. De kanaler som det är störst problem med är Cmore och Discovery men även på en hel del andra kanaler. Kopplar jag min box till Junet så är det inga problem alls.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Nu har vi lånat en kunds Bahnhofs anslutning över Teamviewer och vet nu vad problemet ligger. Det har ingenting att göra med att de filtrerar våra kanaler, utan det har att göra med att Bahnhof faktiskt inte alls levererar 100mbit som utlovat, utan de leverarar 10 Multiplicerat med 10mbit eller 5 multiplicerat med 20 mbit.

Så här fungerar det.

Det flesta leverantörerna utlovar en viss hastighet, exempelvis 100mbit/250mbit/500mbit. Oftast sker detta över en och samma anslutning, men i just Bahnhofs fall är det inte så.

När du laddar en fil från nätet (eller tittar på vår IPTV) så sker en anslutning mellan din dator och server. För de flesta operatörer är detta EN anslutning som är begränsad till utlovad hastighet (i vårt exempel 100mbit).

I bahnhofs fall så är det lite annorlunda. Bahnhof ansluter exempelvis 20 gånger, varje anslutning på 5mbit (eller tio gånger med varje anslutning på 10 mbit) och sammansätter paketen för att leverera en total anslutning på 100mbit och på de sättet sparar en massa kostnader och ökar redundans i sitt nätverk. Problemet med vår tjänst är att den inte går i Multicast, så bahnhof kan inte ansluta med full 100mbit och 20 anslutningar till oss utan bara EN anslutning och då är bandbredden alldeles för låg för att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt.

Så Bahnhof borde egentligen vara lite mer detaljerad i sin marknadsföring och förklara att det faktiskt inte är en SINGEL CONNECTION som går i 100mbit utan det är summeringen av flera mindre som går upp i den summan.

Detta gäller även för underleverantörer som använders bahnhofs nät. Det kan gälla för andra leverantörer också, då de finns hundratals och vi har inte riktigt koll på allihopa
Aware
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 15, 2016 11:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Aware »

En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Lennart
Inlägg: 47
Blev medlem: lör aug 27, 2016 10:02 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Lennart »

admin skrev:Nu har vi lånat en kunds Bahnhofs anslutning över Teamviewer och vet nu vad problemet ligger. Det har ingenting att göra med att de filtrerar våra kanaler, utan det har att göra med att Bahnhof faktiskt inte alls levererar 100mbit som utlovat, utan de leverarar 10 Multiplicerat med 10mbit eller 5 multiplicerat med 20 mbit.

Så här fungerar det.

Det flesta leverantörerna utlovar en viss hastighet, exempelvis 100mbit/250mbit/500mbit. Oftast sker detta över en och samma anslutning, men i just Bahnhofs fall är det inte så.

När du laddar en fil från nätet (eller tittar på vår IPTV) så sker en anslutning mellan din dator och server. För de flesta operatörer är detta EN anslutning som är begränsad till utlovad hastighet (i vårt exempel 100mbit).

I bahnhofs fall så är det lite annorlunda. Bahnhof ansluter exempelvis 20 gånger, varje anslutning på 5mbit (eller tio gånger med varje anslutning på 10 mbit) och sammansätter paketen för att leverera en total anslutning på 100mbit och på de sättet sparar en massa kostnader och ökar redundans i sitt nätverk. Problemet med vår tjänst är att den inte går i Multicast, så bahnhof kan inte ansluta med full 100mbit och 20 anslutningar till oss utan bara EN anslutning och då är bandbredden alldeles för låg för att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt.

Så Bahnhof borde egentligen vara lite mer detaljerad i sin marknadsföring och förklara att det faktiskt inte är en SINGEL CONNECTION som går i 100mbit utan det är summeringen av flera mindre som går upp i den summan.

Detta gäller även för underleverantörer som använders bahnhofs nät. Det kan gälla för andra leverantörer också, då de finns hundratals och vi har inte riktigt koll på allihopa
Nyttig och tydlig information, bra jobbat! Nästan på "Uppdrag granskning" nivå :)
Patsie
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:12 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Patsie »

Jag har en leverantör som heter Bredbandsson och kör 100/10. De kanaler med störst problem är SVT kanalerna HD , Animal Planet HD, DR1 HD , TV2 HD Danmark , NRK 1 som fryser och pixlar.

Har även provat med Telenors 4G nät via min iPhone, och då blir det ännu värre.

Kör Smart tv appen på min LG teve.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Patsie skrev:Jag har en leverantör som heter Bredbandsson och kör 100/10. De kanaler med störst problem är SVT kanalerna HD , Animal Planet HD, DR1 HD , TV2 HD Danmark , NRK 1 som fryser och pixlar.

Har även provat med Telenors 4G nät via min iPhone, och då blir det ännu värre.

Kör Smart tv appen på min LG teve.
http://www.bredbandsson.se/privat/bredband/ levereras genom ditt lokala stadsnät och kan lika gärna vara Bahnhof som står för detta, ej säkert dock i ditt fall. Eller så kan de vara så att denna leverantör kör med samma system som bahnhof gör med att dela upp anslutning i mindre delar. svårt att säga. Oftast är de tyngre kanaler som kräver mer bandbredd som påverkas av sånt här

Mobila anslutningar är ingenting alls som vi rekommenderar
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Aware skrev:En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och kopplingar.

Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Koko
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 26, 2016 1:19 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Koko »

admin skrev:
Aware skrev:En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och kopplingar.

Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Jag kör Bahnhof 100/100. Varit kund hos er i knappt 2 månader. Har ALDRIG haft problem med buffring m.m tills för ca 1 vecka sedan då ni skulle göra en uppdatering. Verkar ju orimligt att det nu helt plötsligt beror på Bahnhof då det fungerat utmärkt innan.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Koko skrev:
admin skrev:
Aware skrev:En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och kopplingar.

Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Jag kör Bahnhof 100/100. Varit kund hos er i knappt 2 månader. Har ALDRIG haft problem med buffring m.m tills för ca 1 vecka sedan då ni skulle göra en uppdatering. Verkar ju orimligt att det nu helt plötsligt beror på Bahnhof då det fungerat utmärkt innan.
Uppdateringen vi gjorde berörde inte ens dig, det var för vår CMS.

Och vi har aldrig nämnt någonstans här att ALLA bahnhof kunder har problem, utan tvärtom, att de flesta klagomål vi får som INTE beror på oss kommer från bahnhof kunder. Vi är väl medvetna att vissa bahnhof nät inte är uppbyggda på detta sätt, därför vi ber er säga vilken stad ni bor så vi kan utesluta dessa nät.

Vad som är orimligt eller inte är helt irrelevant då vi har provat själva, på just nu 7 olika bahnhof linor och fått samma resultat.

Det du påstår får oss att se ut som totala amatörer och helt dumma i huvudet som avråder bahmhof personer att köpa tjänsten och därmed minska vår omsättning och marginaler. Vi säger detta för KUNDERNAS skull och inte för att få oss själva att se bra ut.
Skriv svar