TVHeadEnd

Moderator: otto

atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Du kan sätta upp en på en Raspberry Pi 3 utan problem. Men typ varför inte en Intel i5 med typ 8gb, för du vill kanske även sätta upp en filserver på den. Sedan bör du kanske satsa på ett serveraggregat. Jag har 4 CPUs x Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz med 16GB. Sedan kör jag Vmware på min server och har då satt upp ett antal olika VM's. Där jag bland annat kör TVHeadEnd på Ubuntu LTS. Men man behöver inte ha någon jättekraftig maskin. FreddyK kanske kan berätta lite mer vad han har.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: TVHeadEnd

Inlägg av bhd »

atrix skrev:Du kan sätta upp en på en Raspberry Pi 3 utan problem. Men typ varför inte en Intel i5 med typ 8gb, för du vill kanske även sätta upp en filserver på den. Sedan bör du kanske satsa på ett serveraggregat. Jag har 4 CPUs x Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz med 16GB. Sedan kör jag Vmware på min server och har då satt upp ett antal olika VM's. Där jag bland annat kör TVHeadEnd på Ubuntu LTS. Men man behöver inte ha någon jättekraftig maskin. FreddyK kanske kan berätta lite mer vad han har.
Raspberry pi 3 är ju ett intressant alternativ. Vad skulle jag ha för begränsningar om jag väljer att köra servern på en rpi3?

Min stationära dator kör en i5-6600k med 8 gb i ram.

Jag skulle kunna köra servern på Ubuntu LTS, dock kan jag inte tilldela maskinen mer än 4 gb RAM minne.

Men om vi säger att jag uppgraderar ram minne till 16/32 gb. Vad är fördelarna och möjligheterna att köra på det viset, gentemot rpi3?
atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Ja, en riktig server är ju mer kraftfull, sedan behöver du inte mer än 4gb minne, du kan nog klara dig på 2gb utan några problem. Med servern kan du har mer saker, medans RP3 kan bara köra just bara TVHeadEnd.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Om man kan är ju mycket minne en fördel om man kör mycket timeshift och kan då ha det i minnet.
Men finns inte möjligheten så fungerar ju timeshift även till hårddisk.
Men som ni andra sagt jag rekommenderar en kraftigare maskin för servern och endast RPi3 som klient.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: TVHeadEnd

Inlägg av bhd »

Jag har nyligen fått igång tvheadend.

Kör den som virtuell maskin Ubuntu LTS. (4 gb RAM)

Klienten är en Wetek Core (Amlogic S812). På den kör jag LibreElec 8.2.5 på ett äldre Samsung Class 10 MicroSD.

Jag kör Tvheadend pvr Klienten.

Fungerar OK överlag, dock känner jag att kanalbyten är trögare än på min MAG 254.

Tar längre tid för kanalerna att öppna helt enkelt.

Finns det några optimeringar jag kan göra för att få det så smidigt som möjligt?
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: TVHeadEnd

Inlägg av bhd »

Stort tack för alla era svar förresten!

Det uppskattas verkligen!
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Att det går något trögare beror ju på att det först skickas till servern som sen skickar vidare över nätverket till klienten.
Men så mycket trögare upplever jag inte att det går att det är störande och startar fortfarande snabbare än vad mina kanaler över satellit gör.
Kom också ihåg att sätta max 1 connection för nätverket om ni inte har gjort det.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: TVHeadEnd

Inlägg av bhd »

FreddyK skrev:Att det går något trögare beror ju på att det först skickas till servern som sen skickar vidare över nätverket till klienten.
Men så mycket trögare upplever jag inte att det går att det är störande och startar fortfarande snabbare än vad mina kanaler över satellit gör.
Kom också ihåg att sätta max 1 connection för nätverket om ni inte har gjort det.
Yes, jag var noga med att sätta max 1 connection.

Jag gillar hela idén med tvheadend. Möjligheterna känns många...

Ponera att jag har ett DVB-C abonnemang hos Connect TV, ett programkort och en CI modul som antagligen kör Cryptoguard.

Är det möjligt att koppla den till tvheadend servern för att jag ska kunna se på flera rum här i hemmet samtidigt?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Cryptoguard kör ju med CI+ modul så är osäker på om det fungerar men det går ju och testa.
Softcams kan du helt glömma iaf och fungerar det med CA modul så lär det bara fungera med 1 kanal åt gången.
Däremot så fungerar samma kanal på flera TV apparater då den skickar samma ström till flera klienter då.
Du kan ju förstås köra flera moduler och kort eller IPTV abonnemang och slå ihop services och på så sätt så använder den första lediga tuner eller IPTV abbonnemang. Man kan sätta upp prioritering så den först använder DVB-C service och är det ingen tuner ledig så kommer den använda sig av IPTV service istället. Är ju en del pill att få till allting däremot.
I mitt fall kör jag ju dom flesta svenska kanaler genom satellit medans jag kör resten genom IPTV och allt körs genom TVheadend.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: TVHeadEnd

Inlägg av bhd »

FreddyK skrev:Cryptoguard kör ju med CI+ modul så är osäker på om det fungerar men det går ju och testa.
Softcams kan du helt glömma iaf och fungerar det med CA modul så lär det bara fungera med 1 kanal åt gången.
Däremot så fungerar samma kanal på flera TV apparater då den skickar samma ström till flera klienter då.
Du kan ju förstås köra flera moduler och kort eller IPTV abonnemang och slå ihop services och på så sätt så använder den första lediga tuner eller IPTV abbonnemang. Man kan sätta upp prioritering så den först använder DVB-C service och är det ingen tuner ledig så kommer den använda sig av IPTV service istället. Är ju en del pill att få till allting däremot.
I mitt fall kör jag ju dom flesta svenska kanaler genom satellit medans jag kör resten genom IPTV och allt körs genom TVheadend.

OK!

Får prova detta senare.

Hur gör jag om jag vill nå TVHeadEnd servern externt?
Skriv svar