Lagg på National Geographic HD

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

TVKingen
Inlägg: 20
Blev medlem: tis maj 22, 2018 3:03 pm

Lagg på National Geographic HD

Inlägg av TVKingen »

Alla kanaler fungerar, förutom min favoritkanal National Geographic HD. Mitt bredband fungerar inte med FHD, men i övrigt fungerar det perfekt, det är just Nat Geo HD som hackar och laggar.

Vad kan jag göra för att få den att fungera?

/Kingen
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av otto »

TVKingen skrev:Alla kanaler fungerar, förutom min favoritkanal National Geographic HD. Mitt bredband fungerar inte med FHD, men i övrigt fungerar det perfekt, det är just Nat Geo HD som hackar och laggar.

Vad kan jag göra för att få den att fungera?

/Kingen
Hejsan
Vad för speed har du på ditt nät?
Kör du box eller smart tv?
OttO
TVKingen
Inlägg: 20
Blev medlem: tis maj 22, 2018 3:03 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av TVKingen »

Köpte 2st TVIP S-Box 410 färdiginstallerade av IPTV King. Min hastighet är 10 Mbit/s både ned och upp. Betalar 249 kr/mån av Gavlenet. Är ComHem ett bättre alternativ för ungefär samma summa per månad?

Vill helst inte byta bredbandsleverantör, eftersom det kommer behövas dras om kablar.
swehub
Inlägg: 103
Blev medlem: tis jan 31, 2017 11:29 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av swehub »

Kör 250/250 duplex alltså lika snabbt båda vägar och det fungerar bättre än iptv från Viasat =) öka på farten till 100/100. Du lär inte ångra dig

Mvh
Elias
Tack för den här tiden =)
TVKingen
Inlägg: 20
Blev medlem: tis maj 22, 2018 3:03 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av TVKingen »

Finns inte National Geographic utan HD?
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av otto »

TVKingen skrev:Köpte 2st TVIP S-Box 410 färdiginstallerade av IPTV King. Min hastighet är 10 Mbit/s både ned och upp. Betalar 249 kr/mån av Gavlenet. Är ComHem ett bättre alternativ för ungefär samma summa per månad?

Vill helst inte byta bredbandsleverantör, eftersom det kommer behövas dras om kablar.
Hejsan
Din internet speed på 10 Mbit är för dålig, du måste ha mycket mera typ 100-125 Mbit
Det sägs att man ska ha minst 25 Mbit för att se HD och ännu mera för att se FHD
Har du ingen kompis med bra tjong i ledningarna ? ta med din box dit och testa och tala om för oss här på forumet hur det går
OttO
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av FreddyK »

20-25mbit räcker fint för FHD då flesta kanaler ligger runt 10-15mbit som mest.
10mbit däremot är på gränsen och kommer lagga om man inte har en rejäl buffer som klarar av peakarna över 10mbit.
Finns många FHD kanaler i utlandet som bara ligger på 4-5mbit och där räcker 10mbit fint.
Man ska alltså inte bara stirra sig blind på SD, HD och FHD då en SD kanal i MPEG2 kan ha lika hög bitrate eller tom högre ibland än en hårt komprimerad HD kanal.
Nu håller ju dom flesta SD kanalerna gå över till MPEG4 eller sända helt enbart i HD så MPEG2 är snart ett minne blottt bland svenska kanalerna.
Viktigare är att man har bra grejer och bra routing till servrarna.
Om nåt av det sista jag nämnde är dåligt så kan man ha lagg med 10gbit lina med.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
TVKingen
Inlägg: 20
Blev medlem: tis maj 22, 2018 3:03 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av TVKingen »

Tack för jättebra respons!
Märker att 10/10 är väldigt på gränsen. T o m att kvalitéten på sändning varierar kraftigt beroende på tidpunkt på dygnet. Då laggar ibland dom flesta kanalerna för mig, även dom utan HD. För 150 kr till i månaden får jag 250/100. Finns något i mellan där men för några tior mindre. Sedan uppåt förstås. Kanon forum detta för en rookie. Fler frågor kommer nog. Tack igen!
TVKingen
Inlägg: 20
Blev medlem: tis maj 22, 2018 3:03 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av TVKingen »

ottO och alla andra. Provade ett nytt abonnemang på 100/10 till att börja med. Nu funkar t o m FHD finfint! Thanks!
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Lagg på National Geographic HD

Inlägg av otto »

TVKingen skrev:ottO och alla andra. Provade ett nytt abonnemang på 100/10 till att börja med. Nu funkar t o m FHD finfint! Thanks!
Tack för att du delade med dig om dina upplevelser och att allt löste sig
Gillar din feedback
OttO
Skriv svar