TVHeadEnd

Moderator: otto

Wonak
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 16, 2016 3:47 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av Wonak »

Jag är helt ny när det gäller Linux, jag har installerat Tvheadend-servern på min dator där jag har Ubuntu som operativsystem. Kodi kör jag på min andra windows-dator, på den här jag installerat Tvheadend-klienten. Kanalerna fungerar som de ska i Kodi, däremot är jag helt lost när det kommer till EPG, hur fungerar det med tv_graber? Ingen aning hur jag skall få det att fungera, kan jag få lite hjälp?
atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

För att få in EPG så går du till

/usr/bin katalogen och där skapar du en ny fil som du döper till tv_file_grab_file_xxx(xxx = eget namn på EPG så det är lätt för dig att veta vilket språk)

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
# tv_grab_file for remote XMLTV file
dflag=
vflag=
cflag=
if [ $# = 0 ]
then
    wget -q -O - http://estiptv.site/epg/SE_guide.xml
    exit 0
fi

for arg
do
    delim=""
    case "$arg" in
    #translate --gnu-long-options to -g (short options)
       --description) args="${args}-d ";;
       --version) args="${args}-v ";;
       --capabilities) args="${args}-c ";;
       #pass through anything else
       *) [[ "${arg:0:1}" == "-" ]] || delim="\""
           args="${args}${delim}${arg}${delim} ";;
    esac
done

eval set -- $args

while getopts "dvc" option
do
    case $option in
        d)  dflag=1;;
        v)  vflag=1;;
        c)  cflag=1;;
        \?) printf "unknown option: -%s\n" $OPTARG
            printf "Usage: %s: [--description] [--version] [--capabilities] \n" $(basename $0)
            exit 2
            ;;
    esac >&2
done

if [ "$dflag" ]
then
   printf "CHANGE THIS NAME TO THE EPG YOU WANT"
fi
if [ "$vflag" ]
then
   printf "1.0\n"
fi
if [ "$cflag" ]
then
   printf "baseline\n"
fi

exit 0
Kopiera in denna kodsnutt i filen. Finns två saker du måste i denna kodsnutt och det är vilken EPG du ska hämta hem, du får välja från estiptv.site, sedan måste du ändra namnet på filen, jag skrev med stora bokstäver vart i koden du gör det.

Gör sedan filen exekverbar genom:

Kod: Markera allt

chmod +x /usr/bin/tv_grab_file
Du kan ha hur många sådana här filer som du vill. Sedan så startar du om TVheadend services:

Kod: Markera allt

sudo service tvheadend restart
Gå till TVheadend config sidan och gå till:
Channel / EPG -> EPG Grabber Modules

Där hittar du de du själv skapade och välj då att sätta de till enabled. Sedan trycker du på Re-run Internal EPG Grabbers. Om du villkan du trycka på den lilla knappen längst ner i högra hörnet som ser ut som två pilar ovan varandra. Då ser du like olika loggar, du kommer då se hur EPG populeras.

Sedan är du färdig. Du kan bli tvungen att själv behöva lägga till korrekt EPG till de olika kanalerna, detta gör du under Channel / EPG -> Channels, där sätter du korrekt EPG under EPG Source.

Hoppas det går bra annars är det bara fråga.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
Wonak
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 16, 2016 3:47 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av Wonak »

Tack så mycket!!
Det var inga problem när jag följde det du skrev. Fungerar riktigt bra nu!

Har en liten fråga till om någon kanske kan svara.
Jag har två IPTV-accounts, går det att koppla två olika accounts till samma tvheadend-server? Och sedan koppla sig till den servern från två olika klienter?

Jag vill alltså lägga till mitt andra IPTV-account till samma Tvheadend-server. För att sedan koppla min andra kodi-box till den servern samtidigt.

Tack igen för hjälpen!
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Ja du kan lägga till det 2a kontot på samma sätt som det första.
Du kan sen välja att slå ihop genom att välja "Merge same name:" då du mappar kanalerna.
Den kommer då välja 2a kontot ifall det 1a är upptaget.
Glöm bara inte bort att begränsa varje konto till 1 connection.
Om du spelar in en kanal så kan du självklart bara se på 1 enhet samtidigt ifall det är andra kanaler.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Wonak
Inlägg: 16
Blev medlem: fre dec 16, 2016 3:47 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av Wonak »

Perfekt! Tackar!
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Sen kan du ju lägga in andra leverantörer och egna streams du hittat på nätet osv.
Om du har kabeltv genom hyra eller liknande så kan du skaffa ett DVB-C kort eller sticka för att få in dom kanalerna i samma.
I det senare fallet behöver du en kortläsare med oscam eller CA modul kopplat såklart precis som du behöver för Linuxboxar.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Wonak skrev:Tack så mycket!!
Det var inga problem när jag följde det du skrev. Fungerar riktigt bra nu!

Har en liten fråga till om någon kanske kan svara.
Jag har två IPTV-accounts, går det att koppla två olika accounts till samma tvheadend-server? Och sedan koppla sig till den servern från två olika klienter?

Jag vill alltså lägga till mitt andra IPTV-account till samma Tvheadend-server. För att sedan koppla min andra kodi-box till den servern samtidigt.

Tack igen för hjälpen!
Kul att det fungerade för dig! Bara roligt att kunna hjälpa andra som man vet har varit i samma sits som en själv.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
swehub
Inlägg: 103
Blev medlem: tis jan 31, 2017 11:29 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av swehub »

https://www.youtube.com/watch?v=uBy8dHAQwYI <.. coolt men det ser jobbigt ut. Ger TVHeadEnd någon egentlig fördel ?
Tack för den här tiden =)
atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Den personen har installerat TVheadend på en Raspberry Pi, jag har min på en virtuell Linux maskin på min server. Eftersom jag tidigare har en MAG250 utan inspelningsmöjlighet så är ju detta perfekt för mig, jag kan ju styra och ställa exakt hur jag vill ha, men det kan var ett jäkla petande, men för mig är det helt klart värt det.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
swehub
Inlägg: 103
Blev medlem: tis jan 31, 2017 11:29 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av swehub »

Tack för svar - Inget jag ids ge mig in på då jag kör Windows och Android
Tack för den här tiden =)
Skriv svar