## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

Druvan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 20, 2018 7:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Druvan »

FreddyK skrev:Har du testat ändra DNS som är en av första åtgärderna man ska testa?
Min erfarenhet är att det kan strula om man kör med sin leverantörs egen DNS.
Måste bara fråga. Har en router vid tvn som eg. inte är första inkommande router och som jag har apple tvn i. Har ändrat och testat både dina dns precis igen men det hjälper mig inte. Räcker det att ändra dns på tv routern eller behöver jag ändra på inkommande också?
Slidermax
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 26, 2020 12:06 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Slidermax »

Druvan skrev:
FreddyK skrev:Har du testat ändra DNS som är en av första åtgärderna man ska testa?
Min erfarenhet är att det kan strula om man kör med sin leverantörs egen DNS.
Måste bara fråga. Har en router vid tvn som eg. inte är första inkommande router och som jag har apple tvn i. Har ändrat och testat både dina dns precis igen men det hjälper mig inte. Räcker det att ändra dns på tv routern eller behöver jag ändra på inkommande också?
Du kan ändra i inställningar på Apple TV direkt. Du behöver inte ändra på din router. Efter en snabb googling så hittade jag denna. Det ser ungefär ut som för min iPhone
https://www.google.se/amp/s/www.imore.c ... help%3famp

Jag vet inte om routern kräver en omstart efter att du har ändrat DNS. Problemet ligger i att DNS cachas/sparas i minnet, så den gamla kanske används fastän du har ändrat.

Också beror det på hur du har konfigurerat din router. Är den i brygga eller ligger ditt Apple TV på ett annat subnät?
Druvan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 20, 2018 7:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Druvan »

Slidermax skrev:
Druvan skrev:
FreddyK skrev:Har du testat ändra DNS som är en av första åtgärderna man ska testa?
Min erfarenhet är att det kan strula om man kör med sin leverantörs egen DNS.
Måste bara fråga. Har en router vid tvn som eg. inte är första inkommande router och som jag har apple tvn i. Har ändrat och testat både dina dns precis igen men det hjälper mig inte. Räcker det att ändra dns på tv routern eller behöver jag ändra på inkommande också?
Du kan ändra i inställningar på Apple TV direkt. Du behöver inte ändra på din router. Efter en snabb googling så hittade jag denna. Det ser ungefär ut som för min iPhone
https://www.google.se/amp/s/www.imore.c ... help%3famp

Jag vet inte om routern kräver en omstart efter att du har ändrat DNS. Problemet ligger i att DNS cachas/sparas i minnet, så den gamla kanske används fastän du har ändrat.

Också beror det på hur du har konfigurerat din router. Är den i brygga eller ligger ditt Apple TV på ett annat subnät?
Hej
Jag som snurrat runt på vanliga routern.:)
Har ändrat tillbaka routern som allt var tidigare.
Sen testa jag alla olike dns i apple tv och efter varje ändring så starta jag om både apple tv och routern.
Problemet är att den hittar fortfarande inte min lista.
Den är nära på 1.1.0.0, där snurrar den iaf en minut innan den säger att den inte hittar listan men de andra säger den direkt att listan inte går att hitta.
Har du ändrat på något annat som du kan komma ihåg?
Allting funka igår hur bra som helst så fattar inget.
Mina inställningar är: ip:192.168.1.3, delnätsmask:255.255.255.0, router: 192.168.1.1 och sen dns: olika som jag testat.
brckodc79
Inlägg: 22
Blev medlem: tis okt 08, 2019 6:44 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av brckodc79 »

Allting är borta ? Inga kanaler alls
Benson
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jul 12, 2017 12:31 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Benson »

Samma här
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Druvan skrev:
Slidermax skrev:
Druvan skrev: Den är nära på 1.1.0.0, där snurrar den iaf en minut innan den säger att den inte hittar listan men de andra säger den direkt att listan inte går att hitta.
Med 1.1.0.0 kommer den inte hitta nåt utan det ska vara 1.0.0.1 ifall det är det du försöker med alternativt 1.1.1.1.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Druvan skrev:
FreddyK skrev:Har du testat ändra DNS som är en av första åtgärderna man ska testa?
Min erfarenhet är att det kan strula om man kör med sin leverantörs egen DNS.
Måste bara fråga. Har en router vid tvn som eg. inte är första inkommande router och som jag har apple tvn i. Har ändrat och testat både dina dns precis igen men det hjälper mig inte. Räcker det att ändra dns på tv routern eller behöver jag ändra på inkommande också?
Beror lite på konfiguration om du har router men en annan router tilldelar IP så är det på den andra routern du ska ändra i.
Om det är routern vid TV'n som tilldelar så är det där du ska ändra.
Som andra säger så går det att direkt ändra på den enhet du använder för TV med men ändrar man i router så har man samma DNS på alla enheter.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Druvan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 20, 2018 7:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Druvan »

FreddyK skrev:
Druvan skrev:
FreddyK skrev:Har du testat ändra DNS som är en av första åtgärderna man ska testa?
Min erfarenhet är att det kan strula om man kör med sin leverantörs egen DNS.
Måste bara fråga. Har en router vid tvn som eg. inte är första inkommande router och som jag har apple tvn i. Har ändrat och testat både dina dns precis igen men det hjälper mig inte. Räcker det att ändra dns på tv routern eller behöver jag ändra på inkommande också?
Beror lite på konfiguration om du har router men en annan router tilldelar IP så är det på den andra routern du ska ändra i.
Om det är routern vid TV'n som tilldelar så är det där du ska ändra.
Som andra säger så går det att direkt ändra på den enhet du använder för TV med men ändrar man i router så har man samma DNS på alla enheter.
Jag som skrev ip adress här men jag testade med rätt.
Tyvärr funkar inget av dem.
Det funkar fortfarande inte med kodi eller vlc på stationär dator som går direkt på fibern.
Testade precis med min iphone som inte hade wifi och det går inte där iheller.
Så ska man vara krass så måste något hänt med min kod!
Vill du testa den?
Druvan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 20, 2018 7:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Druvan »

Det borde finnas en standard kod som går till en kanal som alltid funkar.
Tänk så mycket tid det hade sparat!
Slidermax
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 26, 2020 12:06 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Slidermax »

Druvan skrev:Det borde finnas en standard kod som går till en kanal som alltid funkar.
Tänk så mycket tid det hade sparat!
Men ok, om du har en iPhone så kan du testa samma sak som jag gjorde.

Gå till inställningar->Wi-Fi. Du trycker på ”i:et” bredvid den anslutningen du är kopplad till(den brukar vara högst upp). Gå ned till ”ställ in DNS”. Välj manuellt istället för automatiskt. Jag kör med Googles DNS 8.8.8.8. Ta bort den gamla DNS:en 192.168.1.1 som brukar vara standard, men oavsett tar du bort den så att bara 8.8.8.8 är kvar. Gå tillbaka ett steg. Tryck på ”förnya tilldelning”. Testa med GSE och se om det fungerar.
Skriv svar