## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Vi är inte helt klara med att hitta källan till problemet, detta är helt nytt och har inget med server, hastigheter och last att göra
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

fourtech skrev:
FreddyK skrev:Vilken felsökning? Bra hastighet mot holland är bra om du vill att t.ex. engelska kanaler ska funka bra.
Tyska kanalerna bla skickas ut från en tysk server.
Så om det har betydelse eller inte beror helt enkelt på vad du är intresserad av.
jag läste i inlägget ifrån Admin

Där denna skrev:
Testa er hastighet under de tider då ert bredbandsbolag är belastat, oftast kvällar och helger. Se så att ni får ut 30mbit mot Holland. Att ni har 100mbit säger INGENTING.

Jag eller mest tjejen kollar på dem klassiska kanalerna, 5,6,7 osv
Så det är svenska kanaler.

Så då är servrarna i Sverige (?)
Så varför felsöka mot Holland och försäkra sig om 30mbit?

Jag har upplev en del problem, speciellt 7an på sista tiden ( just nu har 7an varit igång 1½timme utan problem)
Fotbollen som var på 5an den 1:a september var enormt irriterande. Fick zappa mellan dem 3st tillgängliga 5:an kanalerna då lagget kom efter en stund.

Jag tycker bara att det är skumt att det verkar vara vissa kanaler som hackar/buffrar för mig och övriga kanaler inte ett dugg.

Då borde det inte vara ett fel på mina inställningar?

http://www.speedtest.net/my-result/6621252663
Om jag säger testa hastigheten mot Holland, så betyder de att servrarna ligger i Holland. Hade dom legat i Sverige hade jag bett dig kolla mot Sverige. Vi fick våra svenska servrar nedstängda 12 dagar efter att de gick upp för länge länge länge sedan
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

FreddyK skrev:Bredbandskollen betyder inte att du har bra hastigheter överallt i Sverige så det säger inget heller.
Har väldigt dålig hastighet mot Bahnhof som en har som bor några mil från mig t.ex. och då har båda 100mbit.
Bredbandskollen säger såklart nära 100mbit för oss båda.
Bredbandskollen säger heller inget om paket förloras på vägen.
Bredbandskollen testar också vad man får för hastighet med flera connections som standard och inte vad man får på 1 connection.
Andra saker som påverkar är ju nätverkskablar, router/modem, inställningar, hur många saker som kopplar upp sig till den etc.
Tack!
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Nevon skrev:Sedan när flyttade ni tillbaka servrarna till Holland?..
Detta problemet fanns ju i vintras och då flyttade ni ju server till Sverige vad ni sa iaf. Sedan dess har det ju funkat kanon och sedan några veckor så är det framförallt HD kanaler som strular i hack och frysningar.

Nyfiken.
Detta problemet fanns BARA för Bahnhof/Bredband2 personer i vintras.

Svenska servrarna stängdes ner av myndigheterna 12 dagar efter att de gick upp. Det har varit Holland sedan dess, och detta helt problemfritt
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Kan tillägga att jag har 4 iptv leverantörer just nu och har haft lagg problem på sistone på alla dom så det är inte bara ett iptvking problem. Men iptvking har haft minst problem av dom.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Thunder80
Inlägg: 239
Blev medlem: mån nov 07, 2016 4:25 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Thunder80 »

admin skrev:
Nevon skrev:Sedan när flyttade ni tillbaka servrarna till Holland?..
Detta problemet fanns ju i vintras och då flyttade ni ju server till Sverige vad ni sa iaf. Sedan dess har det ju funkat kanon och sedan några veckor så är det framförallt HD kanaler som strular i hack och frysningar.

Nyfiken.
Detta problemet fanns BARA för Bahnhof/Bredband2 personer i vintras.

Svenska servrarna stängdes ner av myndigheterna 12 dagar efter att de gick upp. Det har varit Holland sedan dess, och detta helt problemfritt
Jag undrar varför tog ni bort Viasport+ från Norska listan och satt in en Svensk Viasat Sport som vi har redan på Svenska listan?? Jag vill ha nya på Norska listan Viasport+,1,2 och 3 dem har ändrat utseende från Alla Viasat Sport kanaler!!! Jag skulle bli glad om du fixa till felet!!
Nevon
Inlägg: 55
Blev medlem: mån feb 13, 2017 9:58 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Nevon »

admin skrev:
Nevon skrev:Sedan när flyttade ni tillbaka servrarna till Holland?..
Detta problemet fanns ju i vintras och då flyttade ni ju server till Sverige vad ni sa iaf. Sedan dess har det ju funkat kanon och sedan några veckor så är det framförallt HD kanaler som strular i hack och frysningar.

Nyfiken.
Detta problemet fanns BARA för Bahnhof/Bredband2 personer i vintras.

Svenska servrarna stängdes ner av myndigheterna 12 dagar efter att de gick upp. Det har varit Holland sedan dess, och detta helt problemfritt
Ok bra att veta.
När jag tittar vart min trafik går så går den till STHIX i Stockholm där Core Backbone GmbH också finns med en 10G pipa och varken våran eller deras pipa går ju fullt enligt statistiken även om man inte ser de otroligt korta topparna vilket inte skall störa heller.
Som sagt hojta till om man kan hjälpa till med något.

PS. Var det bara jag som hade bit-fel i bilden på TV3 Sport igår under CL?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Ja precis kollar jag IP och traceroute så går faktiskt nordiska streams till en svensk server och inte Holland.
Om inte det ändrats senaste veckan eller nåt.
Däremot så ligger ju själva serverna helt annanstans än där trafiken kommer ifrån såklart.
Men som jag tidigare nämnt att servrar ligger i Sverige är inga garantier att det fungerar för alla i Sverige.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Nevon
Inlägg: 55
Blev medlem: mån feb 13, 2017 9:58 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Nevon »

FreddyK skrev:Ja precis kollar jag IP och traceroute så går faktiskt nordiska streams till en svensk server och inte Holland.
Om inte det ändrats senaste veckan eller nåt.
Däremot så ligger ju själva serverna helt annanstans än där trafiken kommer ifrån såklart.
Men som jag tidigare nämnt att servrar ligger i Sverige är inga garantier att det fungerar för alla i Sverige.

Det jag menade var att hosting-företaget verkar ha en "egen" pipa med exchange i Sverige/Stockholm. Sedan var det ju minst två hopp till vilket förmodligen är till Tyskland/Holland.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Nevon skrev:
FreddyK skrev:Ja precis kollar jag IP och traceroute så går faktiskt nordiska streams till en svensk server och inte Holland.
Om inte det ändrats senaste veckan eller nåt.
Däremot så ligger ju själva serverna helt annanstans än där trafiken kommer ifrån såklart.
Men som jag tidigare nämnt att servrar ligger i Sverige är inga garantier att det fungerar för alla i Sverige.

Det jag menade var att hosting-företaget verkar ha en "egen" pipa med exchange i Sverige/Stockholm. Sedan var det ju minst två hopp till vilket förmodligen är till Tyskland/Holland.
Ja det är kanske möjligt att det är så har inte kollat nu på sistone.
Det är ju ändå bättre än att den tar nån konstig annan väg ner till Holland.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar