## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Moderator: otto

admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

de svenska sportkanaler och någon filmkanal som har haft problem med frysningar idag är vi i full gång med och försöker hitta orsaken till detta. Detta är bör vara löst till imorgon. Vi ber om ursäkt för besväret
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Janne03 skrev:Riktigt dåligt dom sista veckorna. Bilden fryser och börjar buffra. Har inte varit så innan, har hänt nån gång bara.
Idag endast, har vi haft ett problem och orsaken till detta har vi ännu hittat, men vi kan se problemet
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

Vi måste klargöra ett par saker angående frysningar och lagg.

Idag, har vi haft problem med några svenska sportkanaler och någon enstaka filmkanal. Idag endast!
Igår och lite in idag har vi även haft lite problem med SVT och TV4. Endast dessa två dagar.

Ni som säger att ni har haft problem i flera veckor gör det av några anledningar

- Antingen har ni verkligen haft problem i flera veckor, då har ni inte läst vår FAQ angående vilket hastighet som verkligen krävs utav er. Det är enkelt att surfa in där och se "Wow, de kräver endast 30 mbit men jag har ju 100 så det är inga problem" köpa paketet, och sen uppleva lagg. Testa er hastighet under de tider då ert bredbandsbolag är belastat, oftast kvällar och helger. Se så att ni får ut 30mbit mot Holland. Att ni har 100mbit säger INGENTING.

- Ni överdriver problemet för att få snabbare hjälp.

- Ni har problem med EN kanal och hakar på några till här som har problem med flera.

Om ett problem överdrivs så kommer det att ignoreras, och ni kommer även se till så att de som verkligen har problem inte får den hjälp de behöver. Snälla, var ärliga med fel anmälningarna så vi kan hitta felet snabbare. Ni måste förstå att det är lättare att felsöka en, två eller fem kanaler än att påstå att ALLT laggar för att överdriva problemet. Vi kan inte felsöka ALLT. Det fungerar inte så rent tekniskt.

Sedan så är det BÄST att rapportera varje kanal för sig i dashboarden, då ser vi till att prioritera de kanaler som har mest rapporteringar först, då blir de dessutom bättre prioriterat och vår energi läggs på rätt kanaler.

Ni som inte har fått inloggning till er dashboard kan maila [email protected] och begära detta.

Ni som redan har detta loggar in på Dashboarden och trycker Channel Report

Skriv in och rapportera kanalen som har problem. Ju fler som rapporterar samma kanal, desto mer "legit" är det att det är ett problem på just den kanalen. Det är redan en stor del av våra kunder som använder detta system, se till att utnyttja alla tekniska hjälpmedel vi har lagt fram för att göra denna tjänsten så bra som möjligt, för oss alla.

Överdrifter leder bara till negativa resultat, vi kan inte felsöka, vi vägrar leta igenom ett helt kanalpaket när de faktiskt bara är ett fåtal kanaler som har problem, och potentiellt nya kunder läser era överdrifter, tror på detta, slutar handla hos oss och då stänger vi ner och då blir vi alla utan kanaler.

Så håll alla felanmälningar realistiska, vilken kanal de gäller samt hur länge de pågått. Och felanmäl ENDAST om ni har rätt förutsättningar för IPTV, att ni får verkligen ut 30mbit mot Holland kvällar och helger!

Vi är inte viasat eller comhem, vi har inte 240 tekniker anställda, vi måste hjälpas åt att pricka rätt.

Många kommer tro att jag är otrevlig, eller har en dålig attityd. Jag känner att det är bäst att vara ärlig mot er, hur situationen ser ut, än att fjäska för er och eskalera situationen.


EDIT: Jag har raderat de inlägg i denna tråd som uppenbarligen har skrivits med målet att starta en fejd och fientlig miljö här inne. Ni har blivit varnade
Darjusha
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 14, 2016 7:25 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Darjusha »

Tack för svaret admin, jag håller helt med dig. Vi får alla hjälpas åt genom att rapportera de specifika kanaler som vi haft problem med via dashboarden! Vart kund i över 1 år och måste säga att ni sköter det riktigt bra :mrgreen:
bezze
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jul 18, 2017 11:10 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av bezze »

Kanal 5 FHD inget ljud, kodi 17.4 on Android
Thunder80
Inlägg: 239
Blev medlem: mån nov 07, 2016 4:25 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Thunder80 »

admin skrev:Vi måste klargöra ett par saker angående frysningar och lagg.

Idag, har vi haft problem med några svenska sportkanaler och någon enstaka filmkanal. Idag endast!
Igår och lite in idag har vi även haft lite problem med SVT och TV4. Endast dessa två dagar.

Ni som säger att ni har haft problem i flera veckor gör det av några anledningar

- Antingen har ni verkligen haft problem i flera veckor, då har ni inte läst vår FAQ angående vilket hastighet som verkligen krävs utav er. Det är enkelt att surfa in där och se "Wow, de kräver endast 30 mbit men jag har ju 100 så det är inga problem" köpa paketet, och sen uppleva lagg. Testa er hastighet under de tider då ert bredbandsbolag är belastat, oftast kvällar och helger. Se så att ni får ut 30mbit mot Holland. Att ni har 100mbit säger INGENTING.

- Ni överdriver problemet för att få snabbare hjälp.

- Ni har problem med EN kanal och hakar på några till här som har problem med flera.

Om ett problem överdrivs så kommer det att ignoreras, och ni kommer även se till så att de som verkligen har problem inte får den hjälp de behöver. Snälla, var ärliga med fel anmälningarna så vi kan hitta felet snabbare. Ni måste förstå att det är lättare att felsöka en, två eller fem kanaler än att påstå att ALLT laggar för att överdriva problemet. Vi kan inte felsöka ALLT. Det fungerar inte så rent tekniskt.

Sedan så är det BÄST att rapportera varje kanal för sig i dashboarden, då ser vi till att prioritera de kanaler som har mest rapporteringar först, då blir de dessutom bättre prioriterat och vår energi läggs på rätt kanaler.

Ni som inte har fått inloggning till er dashboard kan maila [email protected] och begära detta.

Ni som redan har detta loggar in på Dashboarden och trycker Channel Report

Skriv in och rapportera kanalen som har problem. Ju fler som rapporterar samma kanal, desto mer "legit" är det att det är ett problem på just den kanalen. Det är redan en stor del av våra kunder som använder detta system, se till att utnyttja alla tekniska hjälpmedel vi har lagt fram för att göra denna tjänsten så bra som möjligt, för oss alla.

Överdrifter leder bara till negativa resultat, vi kan inte felsöka, vi vägrar leta igenom ett helt kanalpaket när de faktiskt bara är ett fåtal kanaler som har problem, och potentiellt nya kunder läser era överdrifter, tror på detta, slutar handla hos oss och då stänger vi ner och då blir vi alla utan kanaler.

Så håll alla felanmälningar realistiska, vilken kanal de gäller samt hur länge de pågått. Och felanmäl ENDAST om ni har rätt förutsättningar för IPTV, att ni får verkligen ut 30mbit mot Holland kvällar och helger!

Vi är inte viasat eller comhem, vi har inte 240 tekniker anställda, vi måste hjälpas åt att pricka rätt.

Många kommer tro att jag är otrevlig, eller har en dålig attityd. Jag känner att det är bäst att vara ärlig mot er, hur situationen ser ut, än att fjäska för er och eskalera situationen.


EDIT: Jag har raderat de inlägg i denna tråd som uppenbarligen har skrivits med målet att starta en fejd och fientlig miljö här inne. Ni har blivit varnade
Tack för info!! På Norska listan så visas Viasat Sport HD det skall vara Viasport+ det fanns förra veckan på listan!! Norge har gjort om Viasat sport kanaler till nya Sport kanaler som heter Viasport+,1,2,3 och 4 Så ni kan satsar på det!!!
belloz
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 13, 2017 11:46 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av belloz »

Hej
Vi är 4 medlemmar som har samma problem med kanalerna (ja vi sitter med var sitt abonnemang.)
TV4, TV5, SVT, Cmore Golf.
Vi har alla AppleTV (MrMC) olika ISP men med samma problem. Alla har 100 Mbit nedström och jag testar alltid bredbandskollen som visa OK
Provat att sätta AppleTV direkt på inkommande dvs ej NAT ingen skillnad. Problemet har inträffat för ca 10 dagar sen.
Vid primetime dvs kl 18 och framåt verkar det som om frysningarna kommer tätare. Går man ner på icke HD blir det bättre.
Jag är först av oss 4 ( ytterligare en på g) och har inte haft detta problem i den utsträckning som nu.
Är det inte så att era streaming-servrar/bandbredd inte hinner med helt enkelt. Det har blivit så många nya abonnenter?

Jag kommer att testa med annan hårdvara samtidigt när nästa frysning inträffar för att se om det ter sig lika för att göra någon form av felsökning.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av admin »

belloz skrev:Hej
Vi är 4 medlemmar som har samma problem med kanalerna (ja vi sitter med var sitt abonnemang.)
TV4, TV5, SVT, Cmore Golf.
Vi har alla AppleTV (MrMC) olika ISP men med samma problem. Alla har 100 Mbit nedström och jag testar alltid bredbandskollen som visa OK
Provat att sätta AppleTV direkt på inkommande dvs ej NAT ingen skillnad. Problemet har inträffat för ca 10 dagar sen.
Vid primetime dvs kl 18 och framåt verkar det som om frysningarna kommer tätare. Går man ner på icke HD blir det bättre.
Jag är först av oss 4 ( ytterligare en på g) och har inte haft detta problem i den utsträckning som nu.
Är det inte så att era streaming-servrar/bandbredd inte hinner med helt enkelt. Det har blivit så många nya abonnenter?

Jag kommer att testa med annan hårdvara samtidigt när nästa frysning inträffar för att se om det ter sig lika för att göra någon form av felsökning.
Du ska iNTE testa med bredbandskollen
Nevon
Inlägg: 55
Blev medlem: mån feb 13, 2017 9:58 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av Nevon »

Sedan när flyttade ni tillbaka servrarna till Holland?..
Detta problemet fanns ju i vintras och då flyttade ni ju server till Sverige vad ni sa iaf. Sedan dess har det ju funkat kanon och sedan några veckor så är det framförallt HD kanaler som strular i hack och frysningar.

Nyfiken.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: ## // SAMLINGSTRÅD FÖR PROBLEM \\ ##

Inlägg av FreddyK »

Nordiska kanalerna är fortfarande genom svenska servrar.
Resten är från bla Holland men även t.ex Tyskland.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar