Inget ljud på SVTs kanaler

Moderator: otto

Bow-Ling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jul 19, 2018 9:41 pm

Re: Inget ljud på SVTs kanaler

Inlägg av Bow-Ling »

Det är något som är fel med ljudet på SVT:s HD kanaler. FHD varianterna fungerar normalt för mig. Det är inte PCM- eller HDMI-inställningen heller. Min TVIP 410 hittar överhuvudtaget ingen ljudström på de kanalerna.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Inget ljud på SVTs kanaler

Inlägg av FreddyK »

Ja det är nån inställning nånstans.
Ljudet fungerar här på dom kanalerna precis som vanligt.
FHD är även dom enbart i 720p utan skillnaden är bara en annan källa så om FHD fungerar så kör med dom.
Skillnaden jag kan se däremot mellan dom är att FHD versionen har lite högre bitrate och man har 5.1 AC3 ljudspår mao som den sänds ut på satellit medans dom andra har 2 kanaligt AAC ljudspår och en sämre bitrate.
Kanske du behöver uppdatera mjukvaran så du kan testa det med.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Bow-Ling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jul 19, 2018 9:41 pm

Re: Inget ljud på SVTs kanaler

Inlägg av Bow-Ling »

Jag drog in den senaste betan 4.1.6 från 11-feb i år och beteendet är precis likadant även i denna. Ljudet fungerar på SVT:s SD-kanaler och FHD-versionerna men den hittar ingen ljudström alls på HD-varianterna.

Jag testade även med KODI på PC:n och där fungerar ljudet på alla varianterna utan problem.

Jag tror att du hittade källan till problemet. TVIP måste ha nåt problem med AAC-kodningen som gör att det inte blir något ljud alls på de kanaler som använder den codecen, inte ens stereoljudet går igenom. Dolby/AC3 däremot fungerar som det ska.
Bow-Ling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jul 19, 2018 9:41 pm

Re: Inget ljud på SVTs kanaler

Inlägg av Bow-Ling »

I firmware 4.1.12 daterad 06.03.2019 som jag fick ned idag så har de fixat problemet, så nu fungerar ljudet som det ska.

fix: Fixed playback of some incorrect H.264 streams.
fix: Fixed playback of some heavily encoded H.265 streams.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Inget ljud på SVTs kanaler

Inlägg av FreddyK »

Bra att dom har löst det nu så då är det bara att alla med problem väljer Beta channel och uppdaterar till senaste betan.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar