För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

essemH skrev:
admin skrev:
essemH skrev:Hej,

Jag hade comhem och var super nöjd med tjänsten men så flyttade jag för ett par veckor sedan och skaffade mig just Bahnhof 100/100 och sedan dess har det vart en väldans massa lagg, sitter just nu och kollar och det är verkligen en hemsk upplevelse.. synd att man inte visste detta innan.. kan det bli bättre om jag höjer min bandbred till 500 mb/s?
vad får du för hastighet om du kör detta program? https://www.bredbandskollen.se/tp-test ladda ner programmet, kör inte webbtjänsten

Programmet säger att jag har 5.42 Mbit/s....
Nu vet du varför det inte laggade på Comhem men gör det på Bahnhof. Hemskt vad bahnhof har problem
Dienamic
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 18, 2016 7:11 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Dienamic »

admin skrev:
essemH skrev:Hej,

Jag hade comhem och var super nöjd med tjänsten men så flyttade jag för ett par veckor sedan och skaffade mig just Bahnhof 100/100 och sedan dess har det vart en väldans massa lagg, sitter just nu och kollar och det är verkligen en hemsk upplevelse.. synd att man inte visste detta innan.. kan det bli bättre om jag höjer min bandbred till 500 mb/s?
vad får du för hastighet om du kör detta program? https://www.bredbandskollen.se/tp-test ladda ner programmet, kör inte webbtjänsten
Jag sitter också med Bahnhof 100/100. Testade att köra TPTest nu och fick fjuttiga 8mbit =/ Inte så konstigt att det laggar....

Sitter och kollar på andra ISP's, är det någon som vet om Ownit kör på ett likadant upplägg som Bahnhof eller är det safe att byta?
Koko
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 26, 2016 1:19 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Koko »

https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bre ... hern-light
Låter ju som en rejäl uppdatering av deras fibernät. Borde ju kunna bli bättre för de kunder som upplever problem Bahnhof.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Koko skrev:https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bre ... hern-light
Låter ju som en rejäl uppdatering av deras fibernät. Borde ju kunna bli bättre för de kunder som upplever problem Bahnhof.
wow, kanske var ett problem de själva var medvetna om trots allt
essemH
Inlägg: 26
Blev medlem: ons okt 19, 2016 9:31 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av essemH »

Tur att man inte har någon bindningstid i alla fall, men bahnhof lätt mig testa 500 mb/s över helgen så får se om det räcker annars blir det byta ISP
profit
Inlägg: 45
Blev medlem: sön dec 04, 2016 5:21 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av profit »

Är det någon som vet hur detta fungerar mer tekniskt med allokering av bandbredd, jag tänker på om det är värt att byta leverantör om problemet ändå ligger i stadsnätet?

Mitt fibermodem jag har byts ju inte ut om jag byter leverantör så där bli det väl ingen skillnad. Eller uppstår problemet med begränsad bandbredd lite senare i kedjan när trafiken kommer ut på internet via leverantörens servrar?

Någon som har kunskap inom området?
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

profit skrev:Är det någon som vet hur detta fungerar mer tekniskt med allokering av bandbredd, jag tänker på om det är värt att byta leverantör om problemet ändå ligger i stadsnätet?

Mitt fibermodem jag har byts ju inte ut om jag byter leverantör så där bli det väl ingen skillnad. Eller uppstår problemet med begränsad bandbredd lite senare i kedjan när trafiken kommer ut på internet via leverantörens servrar?

Någon som har kunskap inom området?
Det är helt och hållet upp till leverantörer och har inget med det fysiska nätet att göra. Sedan beror det på om deras trafik går direkt ut till ASIX datacentrar eller inte. Du får helt enkelt prova, kanske har du en granne eller vän som har nätet du är sugen på att byta till
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ampa69 »

Nån som vet om Bredbandsbolaget är bättre än Bahnhof när det gäller bandbredd för iptv? Har bahnhof 250/100 nu och det smålaggar till ibland , idag på cmore hockey tex så smålaggade det ibland. Tänkte om det är bättre om man byter till Bredbandsbolaget
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av GG08 »

Ampa69 skrev:Nån som vet om Bredbandsbolaget är bättre än Bahnhof när det gäller bandbredd för iptv? Har bahnhof 250/100 nu och det smålaggar till ibland , idag på cmore hockey tex så smålaggade det ibland. Tänkte om det är bättre om man byter till Bredbandsbolaget
Tja nu svarar jag utifrån min upplevelse.

Har 250/100 mbit egen router och det kör på, visst i mellanåt kan det bli ett stille stånd men bilden kommer snabbt tillbaka. Nu har jag 1 smart tv, samt 1 box 254 här i hemmet. Har även en 256 w1 på annan ort där jag jobbar i mellan åt, och ytterligare 1 box 256 i en lägenhet som min kusin bor med BBB och det fungerar väldigt bra, men ha en egen router är en rekommendation .
Men som sagt innan så påverkas förhållande på om man nu har 4-5 mobiler, plattor, tunga spel som oxå kan dra ner kapasiteten, men jag tror efter exempel här på nätet med 5-8 mbit så kommer det att gå bättre en så.
Men detta är som sagt min erfarenhet :D
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ampa69 »

GG08 skrev:
Ampa69 skrev:Nån som vet om Bredbandsbolaget är bättre än Bahnhof när det gäller bandbredd för iptv? Har bahnhof 250/100 nu och det smålaggar till ibland , idag på cmore hockey tex så smålaggade det ibland. Tänkte om det är bättre om man byter till Bredbandsbolaget
Tja nu svarar jag utifrån min upplevelse.

Har 250/100 mbit egen router och det kör på, visst i mellanåt kan det bli ett stille stånd men bilden kommer snabbt tillbaka. Nu har jag 1 smart tv, samt 1 box 254 här i hemmet. Har även en 256 w1 på annan ort där jag jobbar i mellan åt, och ytterligare 1 box 256 i en lägenhet som min kusin bor med BBB och det fungerar väldigt bra, men ha en egen router är en rekommendation .
Men som sagt innan så påverkas förhållande på om man nu har 4-5 mobiler, plattor, tunga spel som oxå kan dra ner kapasiteten, men jag tror efter exempel här på nätet med 5-8 mbit så kommer det att gå bättre en så.
Men detta är som sagt min erfarenhet :D

Jo egen router har jag ju och hade inga andra grejer igång under tiden jag kollade på hockeyn. Så har du Bredbandsbolaget eller Bahnhof hemma där du får lite lagg/stillestånd.
Skriv svar