För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

Darkman
Inlägg: 16
Blev medlem: lör dec 03, 2016 9:41 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Darkman »

Jag har också varit i kontakt med Bahnhof angående mitt problem med att se Play kanalerna trots att jag har 100/20 mb lina. Deras respons var att ta en screenshot från Bredbandskollen. Resultatet var ca. 80/20 mb/s och det är ju helt ok men efter ca. 20 körningar med Tptest så blev medel 15 mb.
Jag påpekade att det är som att jämföra äpplen med päron. Frågade också om Bahnhof använder Single connection men fick inget svar.
Efter 2 mail från dem så har jag tröttnat på den bristande supporten och väntandet på respons. Om inget konstruktivt gensvar anländer från Bahnhofs support så kommer jag att testa Bredbandsbolaget trots en högre månadskostnad.. Ser fram emot många timmar framför teven och vill samtidigt tacka för detta trevliga och kunniga forum. Allt gott till er alla !


Radiotjänst skrev:
noBeard skrev:Upp! Kommer det fortfarande in en del klagomål från Bahnhof-användare? Är i startgroparna med fiber nu och måste bestämma mig för bahnhof eller någon annan inom kort.
Har Bahnhof 100/100 via Stadsnätet i Helsingborg och kan inte rekommendera Bahnhof+IPTVKing.
Kör med MAG256, det funkar utmärkt dagtid men mellan ca:19.30 till 23.00 går det inte att kolla pga konstant lagg.
Har testat min uppkoppling en del sedan början av december. Nedladdningssiffror enl. nedan

19.30 - 23.00
  • TPTEST5 - 1-2 Mbit/s ned
  • Bredbandskollen.se - 35-70 Mbit/s ned
  • www.speedtest.net (Server: Groningen, Holland) - 5-10 Mbit/s ned
Övriga tider
  • TPTEST5 - 40-80 Mbit/s ned
  • Bredbandskollen.se - 99 Mbit/s ned
  • www.speedtest.net (Server: Groningen, Holland) - 85-95 Mbit/s ned
Kommer att byta till Telia eller Bredbandsbolaget (troligen Bredbandsbolaget pga priset) om inte Bahnhofs tjänst blir bättre när dom driftsätter sitt "nya" stamnät https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bre ... hern-light

Har haft mailkonversation med Bahnhofs kundtjänst och detta är det senaste svaret jag fått (ca: 2 veckor sedan)
(Har endast hänvisat till Bredbandskollen.se i min diskussion med Bahnhof)


Hej XXXXX!

Jag vill till att börja med att beklaga situationen och jag förstår att det är frustrerande.

Vi har för tillfället ett problem i nätet mellan stadsnätet och oss på Bahnhof som gör att många kunder blir drabbade av hastighetsbegränsningar under kvällar samt helger.
Vi är medvetna om detta problem och det är något som vi prioriterar högt att lösa, dessvärre är det ett arbete av modell större och kan ta lite längre tid än i normala fall.

Ett uppgraderingsarbete kommer att göras som ska förbättra din uppkoppling men i dagsläget finns det ingen tidsram för när detta arbete kommer vara klart.
Jag skulle dock tro att det snarare handlar om veckor än dagar.

Vi förstår att det inte är det svar man som kund vill höra men vi vill ta ansvar mot våra kunder både under och efter denna period och en del i detta är att vara ärliga gentemot förväntad handläggningstid. Jag hoppas att vi i framtiden kan återfå ditt förtroende när vi levererar vår tjänst så bra som vi vet att den ska fungera.


Med vänlig hälsning,
XXXXX
eXentric
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jan 07, 2017 10:12 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av eXentric »

Tjena!

Kommer antagligen att skaffa mig till o börja med ett 3 månaders abonnemang för att kolla prestandan och om jag kommer klara av laggen som många beskriver, nu har jag iofs inte Bahnof även om jag vart på gång o göra det nu nyligen. Har Connect 2 IP(verkar gå under Voicetech) via Växjö's stadsnät WEXNET!
Skulle köra Det dära TPTestet som man laddar ner från bredbandskollen. Men mitt Windows 10 vill inte tillåta mig att använda appen. Är administratör och har stängt av windows egen brandvägg och det dem kallar för "virusskydd/realtidsskydd".... Men vill ändå inte funkar.... Kan väl tilläggas att jag har kört med Windows 7 sedan det kom och uppdaterat det precis innan jul, så vet knappt hur det här OPet funkar än :?: :?:

Va ska jag göra för o kunna testa min lina rättvist innan jag köper utrustning eller kanalpaketet?
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av GG08 »

eXentric skrev:Tjena!

Kommer antagligen att skaffa mig till o börja med ett 3 månaders abonnemang för att kolla prestandan och om jag kommer klara av laggen som många beskriver, nu har jag iofs inte Bahnof även om jag vart på gång o göra det nu nyligen. Har Connect 2 IP(verkar gå under Voicetech) via Växjö's stadsnät WEXNET!
Skulle köra Det dära TPTestet som man laddar ner från bredbandskollen. Men mitt Windows 10 vill inte tillåta mig att använda appen. Är administratör och har stängt av windows egen brandvägg och det dem kallar för "virusskydd/realtidsskydd".... Men vill ändå inte funkar.... Kan väl tilläggas att jag har kört med Windows 7 sedan det kom och uppdaterat det precis innan jul, så vet knappt hur det här OPet funkar än :?: :?:

Va ska jag göra för o kunna testa min lina rättvist innan jag köper utrustning eller kanalpaketet?
Prova i stället 3.12 Windows 2000 den funkar, du kan även testa med speedtest. net och då ska du mäta från Holland , testa wifi och direkt från uttaget så ser du en uppfattning var du ligger.
Sanel0212
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 08, 2017 10:26 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Sanel0212 »

Hej. Bor också i Växjö och har Wexnet samt bredband2. Laggar och har sig även vid direkt anslutning till nätet. Har haft bredband2 i många år nu och och har haft även problem med FIFA spel. Har tänkt byta nu till någon annan leverantör. Vilka ska man ta tycker ni? Urvalet som erbjuder 100/100

AllTele
Viasat
Universal Telefon
T3
Net att Once
Vökby
Ownit
Bahnhof
Tyfon
Connect 2 IP
Bredbandsbolaget

Tack.
Användarvisningsbild
Radiotjänst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre dec 02, 2016 10:14 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Radiotjänst »

eXentric skrev:Tjena!

Kommer antagligen att skaffa mig till o börja med ett 3 månaders abonnemang för att kolla prestandan och om jag kommer klara av laggen som många beskriver, nu har jag iofs inte Bahnof även om jag vart på gång o göra det nu nyligen. Har Connect 2 IP(verkar gå under Voicetech) via Växjö's stadsnät WEXNET!
Skulle köra Det dära TPTestet som man laddar ner från bredbandskollen. Men mitt Windows 10 vill inte tillåta mig att använda appen. Är administratör och har stängt av windows egen brandvägg och det dem kallar för "virusskydd/realtidsskydd".... Men vill ändå inte funkar.... Kan väl tilläggas att jag har kört med Windows 7 sedan det kom och uppdaterat det precis innan jul, så vet knappt hur det här OPet funkar än :?: :?:

Va ska jag göra för o kunna testa min lina rättvist innan jag köper utrustning eller kanalpaketet?
Jag hade samma problem. Fick installera TPTest via kommandotolken. Kör kommandotolken som admin genom att högerklicka på startmenyn (windowsloggan) och välj sedan Kommandotolken (administratör). Leta upp den nedladdade filen (tptest5_0_2_setup.exe) och kör den.
eXentric
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jan 07, 2017 10:12 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av eXentric »

GG08 skrev: Prova i stället 3.12 Windows 2000 den funkar, du kan även testa med speedtest. net och då ska du mäta från Holland , testa wifi och direkt från uttaget så ser du en uppfattning var du ligger.
Jag fick igång det tillslut genom att köra cmd som admin. Min Wifi router är ju mongo seg så fick pissresultat på alla (Bredbandskollen, Tptest och speedtest.net via Groeningen)

Men när jag körde direkt på fiberroutern i skåpet så fick jag mellan:
103 - 106 MBit ner
9,7 - 14 MBit upp på speedtest

Sitter på en 100/10 lina

Problemet är att jag har aldrig möjlighet o testa det på riktigt mellan 19-23 då jag jobbar den tiden, så får se om jag hinner på tisdag när jag ändå tagit ledigt för CHL Hockeyn.
Sanel0212 skrev:Hej. Bor också i Växjö och har Wexnet samt bredband2. Laggar och har sig även vid direkt anslutning till nätet. Har haft bredband2 i många år nu och och har haft även problem med FIFA spel. Har tänkt byta nu till någon annan leverantör. Vilka ska man ta tycker ni? Urvalet som erbjuder 100/100

AllTele
Viasat
Universal Telefon
T3
Net att Once
Vökby
Ownit
Bahnhof
Tyfon
Connect 2 IP
Bredbandsbolaget

Tack.
Vissa har ju sagt att BBB ska vara stabilt, men det är antagligen ingen säkerhet då vårat stadsnät måste funka som det ska ändå. Jag hade aldrig några problem med lagg dock när jag spelade Division på Xbox ONE lite mer än vad jag borde för ett tag sedan.
Radiotjänst skrev:
Jag hade samma problem. Fick installera TPTest via kommandotolken. Kör kommandotolken som admin genom att högerklicka på startmenyn (windowsloggan) och välj sedan Kommandotolken (administratör). Leta upp den nedladdade filen (tptest5_0_2_setup.exe) och kör den.
Lyckades hitta det på ngt annat ställe till slut, J***a skrot OP! Tack ändå!
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ampa69 »

Men idag har det varit extremt laggigt för mig nu på kvällen, har bahnhof 250/100. Kört TPtest med 98 Mbit som lägst ner, även kört WinMTR under en tid med detta resultat mot en Holländsk server. Fastnat o haft sig hela kvällen nu för mig, testat att göra router och Mag256 strömlösa också men utan framgång. :x

|------------------------------------------------------------------------------------------|

| WinMTR statistics |

| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |

|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|

| gw182.a328.priv.bahnhof.se - 1 | 2022 | 2021 | 0 | 1 | 79 | 1 |

| 46.59.116.5 - 1 | 2018 | 2016 | 0 | 1 | 193 | 1 |

| gav-cr1.sto-cr1.bahnhof.net - 0 | 2026 | 2026 | 3 | 4 | 16 | 4 |

| sto-cr1.sto-cr3.bahnhof.net - 1 | 2022 | 2021 | 13 | 14 | 29 | 14 |

| sto-cr3.osl-cr1.bahnhof.net - 1 | 2022 | 2021 | 13 | 14 | 27 | 14 |

| osl-cr1.gbg-cr3.bahnhof.net - 0 | 2026 | 2026 | 13 | 14 | 36 | 14 |

| ae1.nikhef-ixp.openpeering.nl - 1 | 2015 | 2012 | 30 | 31 | 71 | 32 |

| telecity-cr.openpeering.nl - 1 | 2018 | 2016 | 30 | 31 | 57 | 31 |

| openpeering.netlogics.nl - 0 | 2026 | 2026 | 31 | 32 | 116 | 31 |

| gi2-13.RTR1002.DC2.AS39637.net - 1 | 2018 | 2016 | 31 | 31 | 65 | 32 |

| vl96.RTR1001.EDE.AS39637.net - 0 | 2026 | 2026 | 32 | 32 | 79 | 33 |

| 91.201.165.226 - 1 | 2022 | 2021 | 32 | 34 | 196 | 33 |

| 185.82.140.46 - 0 | 2026 | 2026 | 35 | 51 | 146 | 35 |

| 196-54.wifi4all.nl - 1 | 2018 | 2016 | 35 | 52 | 142 | 36 |

|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider
staffe
Inlägg: 12
Blev medlem: tor jan 05, 2017 3:47 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av staffe »

Servern som du kör mot via TPtest ligger den i Holland ?
Annars är det lika meningslöst som bredbandkollen.

WinMTR har jag ingen erfarenhet av men om det är lika som MTR till Linux eller pingplotter så mäter den ingen bandbredd utan endast ping och traceroute mot den holländska servern och alla hop på vägen.

Rätta mig gärna om jag har fel.

/s
anhyeudoi29
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 13, 2017 9:42 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av anhyeudoi29 »

admin skrev:
Aware skrev:En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och kopplingar.

Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Jag har bredband 2 och jag har också problem, när jag tittar på IPTV så fryser sig hela tiden, men när jag testade i bredbandskollen det är upp till 60 mega, jag vet inte varför?
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av GG08 »

anhyeudoi29 skrev:
admin skrev:
Aware skrev:En fråga. Jag har tänkt byta till bredband2 nästa månad, har ni någon info om deras bredband? Hur fungerar deras bredband med er tjänst?
Har kollat igenom historiken bland problem hos folk som vi inte lyckats lösa och denna operatör finns ej bland dessa, så det bör väl gå bra. Kan ej veta säkert, det är så himla många operatörer där ute. De som vi ALDRIG får klagomål om (som inte beror på fel från vår sida) är Bredbandsbolaget, Comhem, Telia (bryggfri)

Dessa är de vanligaste, sedan har vi lite mindre vanliga som exempelvis olika stadsnät, tele2 osv och det kan jag inte säga att jag ser något märkvärdigt.

Som tidigare nämnt är 9/10 fall bahnhof relaterade eller någon leverantör/underleverantör som använder deras nät och


Från mobila nätverk så kommer de in en del klagomål också men det är inget vi tar upp här då det inte är speciellt vanligt att man kör på detta sätt (om man inte har obegränsat med datamängd)
Jag har bredband 2 och jag har också problem, när jag tittar på IPTV så fryser sig hela tiden, men när jag testade i bredbandskollen det är upp till 60 mega, jag vet inte varför?
Kan du presentera vilka kanaler du har problem med?
Vi har lagt servern i Sverige nu och du borde inte ha lagg eller dyl.

Det framgår inte om du har box eller kör direkt i TV:en.

Var snäll och återkom
Skriv svar