För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Moderator: otto

admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

Ruf skrev:Hej, jag har fått svar från vår nätchef nu och han svarade följande.

"Jag vet inte riktigt vad den personen som gjort den felsökningen fått den där informationen från men det är inte så våra grejer fungerar.
Det finns en potentiell chans att det är något i stadsnätet om dom har lastbalanserare eller något sånt men vi har inga sådana funktioner hos oss.

Kunds underleverantör av IPTV får gärna förklara hur de tänkt att vi skulle lyckas göra en sådan manöver, det bästa sättet jag kan komma på att åstadkomma det de beskriver är att köra just 10portar med 10Mbit styck. Det faller på sin orimlighet att vi skulle koppla kunder så.

Det ska gå utmärkt att mäta upp 100Mbit i en singel connection men det är inte enkelt att platta porten 100Mbit. Vi levererar inte tjänsterna som de säger sig mätt fram så antingen har dom gjort felaktiga slutsatser av mätningarna eller så är något trasigt."

Detta fick jag som svar..
Dom har fixat "nåt" så nu funkar det mycket mycket bättre.
Kanske ska behålla Banhof ändå ..
Det var ju perfekt, hoppas det är sant det dom säger.

Sen är inte testerna bara något vi gjort, utan det är flertal medlemmar här på sidan som visat att deras lina inte ger ut mer än 10mbit på en singel connection, det går att diskuttera tanken bakom teorin, men faktiska resultat är det inget han kan säga emot
Ruf
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 20, 2016 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av Ruf »

A jag vete fan , känns som om det här itux nätet e nåt jävla fusk bygge med.
Förstår inte riktigt varför allmännyttan i gbg skulle starta nåt sånt här.
Mediaboxar i lägenheterna med 100 mbit/s portar .
Å vill man uppgradera så man kan få snabbare lina så får man pröjsa 1500:-.
Å större konkurrens e det ju knappast heller då prisbilden för abbonemangen e samma ..
Bättre dom hade haft kvar comhem ..
Får se vad jag gör bråkar med både BBB å Bahnhof är uppsgat..
kattsmurf
Inlägg: 11
Blev medlem: mån aug 29, 2016 8:36 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av kattsmurf »

Åh, vad drygt. Upplever en del strul men vill verkligen inte byta ut Bahnhof :|
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av bhd »

Hej!

Jag mailade Bahnhof angående detta påstående. Fick svaret nedan:

Hej bhd,

Detta stämmer inte alls. Vart har du fått denna information från?

Du har en anslutning med den hastigheten du abonnerar på.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
X

Kundtjänst Bahnhof

Växel: 010 - 510 00 00

http://www.bahnhof.se - Internet med sekretess
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av FreddyK »

Tror inte heller att Bahnhof gör nåt för att förstöra för sina kunder.
Däremot kan det skilja sig beroende på vilket stadsnät man har och kan tom skilja sig stort mellan områden och tom hus.
Jag själv är nöjd att ha bytt bort Bredbandsbolaget efter en massa strul med dom.
Efter att ha testat en del själv och sett hos en del andra skulle jag nog säga att T3 och Bredband2 tillhör bland dom sämre ISP.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
moster67
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 26, 2016 10:53 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av moster67 »

Jag bor ej i Sverige men i södra Europa och har en VDSL2 uppkoppling (80/20). Jag har normalt inga problem på kvällar med svenska kanaler.

Ville bara säga att om någon annan i hushållet laddar ner medan ni tittar så kan det påverka streamingen. En tv-stream har en max bitrate medan en nerladdning försöker "äta" så mycket brandbredd det går...

Tips: Vissa routers har "Qos" som ni kan använda att fördela eran brandbredd och garantera en minimal brandbredd för vissa tjänster/datorer.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av admin »

moster67 skrev:Jag bor ej i Sverige men i södra Europa och har en VDSL2 uppkoppling (80/20). Jag har normalt inga problem på kvällar med svenska kanaler.

Ville bara säga att om någon annan i hushållet laddar ner medan ni tittar så kan det påverka streamingen. En tv-stream har en max bitrate medan en nerladdning försöker "äta" så mycket brandbredd det går...

Tips: Vissa routers har "Qos" som ni kan använda att fördela eran brandbredd och garantera en minimal brandbredd för vissa tjänster/datorer.
Precis, det står även i vår router optimering. Att har du valt att ha qos på slaget så bör du lägga max prio på audio/video strömmar
appgrade
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 14, 2016 11:41 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av appgrade »

Ni vet väl om att Bahnhof NAT:ar all trafik om ni inte meddelar dem att ni inte vill ha det.
bhd
Inlägg: 86
Blev medlem: mån aug 29, 2016 7:16 am

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av bhd »

appgrade skrev:Ni vet väl om att Bahnhof NAT:ar all trafik om ni inte meddelar dem att ni inte vill ha det.

Nu när du nämner det så kom jag på att jag också har hört det tidigare...

Ska man kanske ringa och prata med dem?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: För er som har Bahnhof (eller någon av dess underleverantörer)

Inlägg av FreddyK »

Nu ska man inte stirra sig blind på att man bara får lokala IPs utan finns fler faktorer som spelar roll.

1. Kan variera beroende på grejer i fastigheter och stadsnät.
2. Man kan få bra hastigheter inom Sverige och mot bredbandskollen t.ex. där dom flesta brukar funka bra inom Sverige. Routingen utomlands däremot kan variera kraftigt och det är nog det som är det viktigaste att titta på då man väljer ISP om man vill ha bra uppkoppling och hastighet utomlands. Spelar ingen roll om du sitter på 1gbit lina och maxar linan mot bredbandsbollen om routingen utomlands är kass.

Efter lite tester med traceroutes från olika ISPs så borde BBB och Telia och ISPs som använder deras nät på väg till iptvking som t.ex. Alltele fungera bättre än andra då dom har eget nät utanför Sverige.

Ett sätt att kolla hastigheter utomlands kan vara att kolla här istället och välja ett ställe i Holland. Där får jag mellan 90-95mbit vilket är ungefär samma som jag får mot bredbandskollen.

http://www.speedtest.net/
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar