Sida 1 av 2

Buffrar varje minut

Postat: tor apr 05, 2018 5:22 pm
av jontas7
Hej,
jag gissar att jag är ensam om att uppleva att mina kanaler buffrar 1 gång i minuten, alternativt en gång varannan minut.

Jag har haft IPTV i snart ett år och är överlag nöjd och kan leva med saker som uppstår. Vad jag inte förstår dock är hur alla lyckas få ett problemfritt streamande av sin IPTV.

Från början körde jag med Apple TV 4 och MrMc appen. Jag gick sen vidare till iPlayTV appen då den hade bättre gränssnitt.
Ett gäng andra appar testades ytterligare innan jag kom till GSE Smart IPTV.
Denna fungerade bäst av alla ovan, men med sämst gränssnitt.
Ovan testade lösningar gav alltid, mer eller mindre, samma resultat:
Cirka 1 minut problemfritt tittande för att sen buffra. Med alla appar utom GSE Smart IPTV så var jag tvungen att stänga streamen för att sedan återuppta.
GSE Smart IPTV återupptog sin stream efter 2 sekund. Jag upplevde det som att GSE laddade en ny minut av TV-tittande till mig.

Detta problem gäller alltså ALLA kanaler på ALLA tidpunkter.
Upplevt problem var med Ownit som bredbandsleverantör och 100/100. Givetvis testat med speedtest.net mot Holland cirka 200 gånger.


Jag har nu flyttat till villa som har fiber och bredbandsbolaget som leverantör. Problemet är exakt samma så jag valde att testa TVIP S-Box 415 idag. Fortfarande med en lina på 100/100 (även denna testad 200 gånger mot speedtest.net och Holland).
Den ger mig...precis samma problem.


Problemet är detsamma om jag tittar på datorn och kör VLC eller KODI.
Två olika datorer är testade med sammma problem.

Kort summering av det hela:
Jag har testat 4 olika hårdvaror i form av mediaspelare och/eller datorer. 5 om man räknar med telefonen.
Jag har testat 7 olika appar på Apple TV.
Jag har testat 2 olika appar på datorn.
Jag har även testat att byta router utan någon förbättring.
Jag har kört WiFi, Ethernet med Cat6, Cat5e kabel.
Jag har kört kabeln direkt från vägguttaget.


Inget och absolut INGET förbättrar min upplevelse. För mig låter det som att något är fel på bredbandsbolagets leverans till mig. Men eftersom jag testat två olika leverantörer och problemet är detsamma så behöver jag hjälp.

Har ni upplevt samma sak och löst det? Är där någon som har något ytterligare steg att titta på?

Router idag är Technicolor TG799VAC Xtream.

Re: Buffrar varje minut

Postat: fre apr 06, 2018 3:33 am
av FreddyK
Börja med byta ut skiten till router som BBB skickar ut och sätt dit en egen router.
Visst det har varit en del problem med vissa kanaler ibland och det påverkar alla men det är inte så stora problem att det laggar hela tiden och på allt.
Då har man nåt annat problem.

Re: Buffrar varje minut

Postat: fre apr 06, 2018 7:07 am
av jontas7
Jag har testat byta ut routern, dock bara till en Airport Extreme för att se om den fungerade bättre med tanke på att jag mestadels har Apple enheter hemma.

Jag accepterar att det är problem med kanaler, hade jag inte gjort det så hade jag betalat 2000kr för allt varje månad istället hos Viasat, C-More mm.
Bredbandsbolaget ska ju vara en rekommenderad leverantör av bredband av IPTV King. Misstänker väl att det endast är signalen och inte hårdvaran man refererar till då.
Routern i sig ska ha fått ganska goda betyg, men sen är jag ingen expert i det ämnet.

Oavsett, jag är inte främmande till att testa nya en ny router så jag börjar där igen.

Re: Buffrar varje minut

Postat: fre apr 06, 2018 1:13 pm
av otto
jontas7 skrev:Jag har testat byta ut routern, dock bara till en Airport Extreme för att se om den fungerade bättre med tanke på att jag mestadels har Apple enheter hemma.

Jag accepterar att det är problem med kanaler, hade jag inte gjort det så hade jag betalat 2000kr för allt varje månad istället hos Viasat, C-More mm.
Bredbandsbolaget ska ju vara en rekommenderad leverantör av bredband av IPTV King. Misstänker väl att det endast är signalen och inte hårdvaran man refererar till då.
Routern i sig ska ha fått ganska goda betyg, men sen är jag ingen expert i det ämnet.

Oavsett, jag är inte främmande till att testa nya en ny router så jag börjar där igen.
Hejsan
Jag kör själv med BB 500/100 Mbit
Har slängt deras router och kör en asus bättre modell
Har problemfritt tittande nästan 7/24 och inget lagg.
OttO Moderator IPTVKING

Re: Buffrar varje minut

Postat: fre apr 06, 2018 5:39 pm
av jontas7
Tack för info!
Jag har hört av mig till en av mina vänner som arbetar som nätverksspecialist hos Securitas. Hoppas han kan låna mig en produkt som vi kan kolla prestandan på.

Återkommer!

Re: Buffrar varje minut

Postat: sön apr 08, 2018 8:25 am
av otto
jontas7 skrev:Tack för info!
Jag har hört av mig till en av mina vänner som arbetar som nätverksspecialist hos Securitas. Hoppas han kan låna mig en produkt som vi kan kolla prestandan på.

Återkommer!
Återkom gärna och berätta hur det gått för dig
OttO

Re: Buffrar varje minut

Postat: mån apr 09, 2018 1:49 pm
av jontas7
Jag införskaffade en ASUS AC2900.
Har testat den nu och försökte konfigurera enligt felsökningstexten som anges på hemsidan.

Jag har samma problem som tidigare. 1 - 2 min streaming för att sedan bryta sändningen.

Re: Buffrar varje minut

Postat: mån apr 09, 2018 2:44 pm
av jontas7
Glömde tillägga att jag fortsätter testa lite till. Testar alla olika kombinationer jag kan i form av appar, hårdvara, kabel/wifi ..återkommer.

Re: Buffrar varje minut

Postat: mån apr 09, 2018 3:42 pm
av jontas7
Dessvärre har ingen förändring gjort någon skillnad.
Kan man få hjälp av någon hos IPTV King för att felsöka tro?

tips?


Uppdatering klockan 19.14.

Jag har satt igång ett testkonto hos en annan leverantör just nu och upplever inga problem överhuvudtaget.
Nu vill jag absolut inte peka finger på något vis, men är det möjligt att få någon kommentar och fundering över varför?

Jag har gått tillbaka till Bredbandsbolaget router och Apple TVn med appen iPlayTV

Re: Buffrar varje minut

Postat: fre okt 05, 2018 9:11 pm
av bolle
Har exakt samma problem med en tvip box 415 har testat allt utan resultat

Kör utan router in i fiberboxen

Ska man behöva byta levrantör för å få bort lagget ?