Lagg/Frysningar

Moderator: otto

FreddyK
Inlägg: 3011
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav FreddyK » sön okt 13, 2019 4:22 pm

bamsebuse skrev:Det är konstigt att i stort sett alla kanaler funkar felfritt fram till 17.00 sen börjar det hacka.Kan det vara överbelastning hos Telenor?

Det mesta fungerar som det ska här även under kvällstid.
Däremot är vissa kanaler nere eller har problem och i det fallet skulle jag säga det är ett problem med källan.
Om det inte fungerar alls så kanske man ska testa dom vanliga felsökningsåtgärderna.
Testa starta om både router och box och testa ändra DNS i router till Google DNS 8.8.8.8, 8.8.4.4 eller Cloudflare 1.1.1.1, 1.0.0.1.
Annan DNS hjälper däremot inte mot lagg utan har enbart som uppgift att slå upp adresser till IP nummer som kan vara ett problem med vissa DNS.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410

Dgr8
Inlägg: 13
Blev medlem: tis sep 27, 2016 7:53 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav Dgr8 » lör okt 26, 2019 1:19 pm

När det gäller cmore som det generellt verkar vara mycket lagg på, vad beror felet på?

Kan det vara något kopplat till att man använder portalen? För när jag använder mobilappen för att kolla igenom laggar det inte alls nästan...? Skumt?

bamsebuse
Inlägg: 5
Blev medlem: ons okt 09, 2019 5:13 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav bamsebuse » fre nov 08, 2019 7:14 pm

Jag kör ju inte via routern utan direkt i Telenors mediabox och det laggar alltid efter kl 17.Det borde ju vara överbelastning någonstans gissar jag.Jag har beställt uppgradering till 250 Gb nu men det har kanske ingen betydelse?

FreddyK
Inlägg: 3011
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav FreddyK » fre nov 08, 2019 10:35 pm

Nej det räcker utan problem med ca 20-30mbit ifall man inte gör nåt annat samtidigt.
Det är andra faktorer som spelar in som belastning på område/statsnät, sin internetleverantör, routing osv.
Många gånger kan det vara prylarna hemma med t.ex. en dålig router från sin leverantör så rekommenderar att skaffa sig en egen bättre.
Kan hjälpa och kolla inställningarna i routern med och inställningar i boxen ifall det går att öka buffer inställningarna.
Enkelt sätt att kolla om det är routern är att koppla in direkt i väggen och se om det försvinner.
Ifall problemen enbart är på vissa kanaler så är det oftast problem med källan och inte hos dig.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410

bamsebuse
Inlägg: 5
Blev medlem: ons okt 09, 2019 5:13 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav bamsebuse » mån nov 11, 2019 5:54 pm

Jag har kört i vägguttaget hela tiden så routern är inte problemet.Jag har ändrat url till webbportalen nu och lagget är i stort sett borta och kanalbyte är snabbare men istället har det blivit helt svart på nästan alla kanaler 2 gånger den sista timmen.Kanalerna kommer igen efter ett par min.

bamsebuse
Inlägg: 5
Blev medlem: ons okt 09, 2019 5:13 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav bamsebuse » ons nov 13, 2019 5:34 pm

Nu är problemet tillbaka på en många kanaler med lagg och osynk text-tal.Fan jag trodde problemet var löst med ny portal.

ardian
Inlägg: 12
Blev medlem: tor aug 17, 2017 3:02 am

Re: Lagg/Frysningar

Inläggav ardian » tor nov 21, 2019 12:36 am

Hej alla positiva människor , mitt problem är att varje gång jag startar Iptv på min Samsung är det är no connection på url 1. Trycker på ok och då kommer jag på min favorit lista som jag har sparat. Där funkar alla kanaler felfritt . Vad gör jag för fel ?


Återgå till "Skandinaviska"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster