Lagg/Frysningar

Moderator: otto

Tiny
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 15, 2017 12:30 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Tiny »

Tiny skrev:Har fiber/Telia 100/100 och det är totalstopp i princip hela tiden.
Min fråga är: Har ni kommit så pass långt i er felsökning att ni kan rekommendera att byta bredbandsleverantör?
Jag funderar exempelvis att byta från Telia till Bahnhof. Men då vore det bra att säkerställa att Bahnhof funkar.
Någon som kör Bahnhof här?
Jag ser nu att det finns en gammal diskussion om problem med Bahnhof. Är detta ett problem som upplevs fortfarande?
https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?f=9&t=200
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Kan bara svara för ett par polare och där fungerar Bahnhof utmärkt.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Tiny
Inlägg: 5
Blev medlem: tis aug 15, 2017 12:30 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Tiny »

FreddyK skrev:Kan bara svara för ett par polare och där fungerar Bahnhof utmärkt.
Tack för input. Kollar på Alltele också. Vilket verkar vara mer safe om man kollar i forumet (?).
Någon som har erfarenhet av Alltele ?
Harmaja
Inlägg: 3
Blev medlem: fre dec 08, 2017 3:11 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Harmaja »

admin skrev:
paknoc skrev:Det kan inte ha någoning med att telia stänger vissa portar, när det fungerar på servrar som ligger i Holland. Eller sänder dessa servrar på andra portar? Jag är inte ensammen med frysningar på svenska kanaler och alla har inte Telia som leverantör..
De bredbandsleverantörer som har peering hos Netnod/STHIX har inga problem, Telia (och vissa andra stadsnät som använder Telias nät) kör genom Cogent och det vill inte fungera.

Det har inget med oss eller våra servrar att göra

För vissa med Telia som kör genom de äldre routingarna kan de fungera felfritt, det är även skillnad på DSL och Fiberanslutningar och vilket stadsnät man använder
Kör vdsl och det buffrar mm. Det roliga är att om telia filtrerar trafiken hur ser de skillnad på om jag tittar på finsk tv eller usa tv? Usa funkar felfritt men finska o svenska kanaler går inte att se? i min okunniga värld så borde inget fungera om de stryper portar mmm
Hoppas det kommer en lösning då det har funkat kanon :)
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Tiny skrev:
FreddyK skrev:Kan bara svara för ett par polare och där fungerar Bahnhof utmärkt.
Tack för input. Kollar på Alltele också. Vilket verkar vara mer safe om man kollar i forumet (?).
Någon som har erfarenhet av Alltele ?
Alltele funkar fint med.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Harmaja skrev:
admin skrev:
paknoc skrev:Det kan inte ha någoning med att telia stänger vissa portar, när det fungerar på servrar som ligger i Holland. Eller sänder dessa servrar på andra portar? Jag är inte ensammen med frysningar på svenska kanaler och alla har inte Telia som leverantör..
De bredbandsleverantörer som har peering hos Netnod/STHIX har inga problem, Telia (och vissa andra stadsnät som använder Telias nät) kör genom Cogent och det vill inte fungera.

Det har inget med oss eller våra servrar att göra

För vissa med Telia som kör genom de äldre routingarna kan de fungera felfritt, det är även skillnad på DSL och Fiberanslutningar och vilket stadsnät man använder
Kör vdsl och det buffrar mm. Det roliga är att om telia filtrerar trafiken hur ser de skillnad på om jag tittar på finsk tv eller usa tv? Usa funkar felfritt men finska o svenska kanaler går inte att se? i min okunniga värld så borde inget fungera om de stryper portar mmm
Hoppas det kommer en lösning då det har funkat kanon :)
Svaret har du i det du just quotade och som jag nämnt tidigare om vad som är problemet.
Skillnaden mot kanaler från USA, UK etc är att dom ligger på andra servrar.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Juampi12
Inlägg: 30
Blev medlem: tor dec 07, 2017 9:13 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Juampi12 »

För en som är låst till Telia pga att jag bor i ett område som bara har de som leverantör, vad ska jag göra då? Känns ju surt att ha betalat för ett helt år och en box som inte går att använda.

Tacksam för hjälp!
Plavisejadrantalasa
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 07, 2017 5:18 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Plavisejadrantalasa »

Juampi12 skrev:För en som är låst till Telia pga att jag bor i ett område som bara har de som leverantör, vad ska jag göra då? Känns ju surt att ha betalat för ett helt år och en box som inte går att använda.

Tacksam för hjälp!
I samma situation. Betalade för 12 månader och kan inte nyttja tjänsten. Kommentarer mottages.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

VPN med dedikerad IP fungerar ifall ni inte kan byta ISP.
Men det är också möjligt att problemet med Telia löser sig.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
moje
Inlägg: 9
Blev medlem: fre okt 27, 2017 8:19 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av moje »

FreddyK skrev:
Tiny skrev:
FreddyK skrev:Kan bara svara för ett par polare och där fungerar Bahnhof utmärkt.
Tack för input. Kollar på Alltele också. Vilket verkar vara mer safe om man kollar i forumet (?).
Någon som har erfarenhet av Alltele ?
Alltele funkar fint med.
Nja. Helt säker på det? Har AllTele (Halland) och haft en del laggbekymmer på kvällstid. Mer det senaste. Testade nu ikväll att VPNa via jobbet från min tvheadend-server och vips. Allt flyter på bra. Inte ett lagg.

Så frågan är om ISPs köper in sig på varandras backendnät eller nåt. Och att några av oss blir lidande även om vi har en "ok" ISP....Så frågan är vilken ISP man kan välja om det skulle vara fallet.
Skriv svar