Lagg/Frysningar

Moderator: otto

FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Det är routingen som är problemet.
ISPs som har peering hos Netnod/STHIX fungerar som det ska.
Telia skickar trafiken genom Cogent vad jag läst iaf eller andra konstiga vägar och då orkar det inte med.
Bara Telia som kan fixa det här och misstänker att Telia vill ha mer pengar av Core Backbone och har då valt att routa om trafiken.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Yellow1one skrev:Är det samma sak med Bredbandsbolaget?
Har 0 kanaler i kanallistan via Wifi på BBB, medans jag kommer åt alla kanaler via mobilen.

Ser att många skriver om att använda VPN? Är det ok att använda VPN utan risk för ban?
Ja det är ok om det är dedikerad IP vilket det i normala fallet inte är utan en extratjänst man måste köpa utöver själva VPN.
Torguard är ett exempel på VPN som erbjuder det.
Men vad jag vet så ska det inte vara nåt problem hos BBB.
Då det verkar som du inte ens får ner kanallistan så kan du testa ändra DNS till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och om du använder clientportal.link som address så kan du testa ändra till tv.iptvking.iptv.uno.
Det är också möjligt att IP't är bannat på din vanliga uppkoppling.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Kozelek
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 10, 2017 12:57 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Kozelek »

Haft abonnemang sedan i september ungefär. Funkat helt ok. Haft en del problem likt andra främst vid ”attraktiva” sportarrangemang (typ Östersunds matcher), vet att det inte ska spela roll att många ser samma sak men hos mig ser jag ett samband. Dock har det alltid funkat bra när jag gått över till SD versionen av samma kanal alternativt omstart av boxen, starta om MRMC, starta om router, något av detta löser nästan alltid problemen.

Upplevt ökat strul det senaste men än en gång, sällan på SD kanaler.

Dock, sedan i morse funkar allt som en klocka, vissa problem med Kanal 5 FHD (det är det dock nästan jämt) men intget annat. Viasat funkar kanon samt TV3 Sport som jag nästan alltid haft strul med efter 10-20 minuters tittande.

Har Telia ADSL 60 / 10 där blir jag nyfiken varför det (just nu) funkat bra hela dagen här.

Kör via APTV4, wi-fi 5GHZ och appen MRMC.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Telias ADSL/VDSL har antagligen en annan routing än fiberuppkoppling.
Andra saker som påverkar är vilket stadsnät och del av landet man bor i.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Kurupt164
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 09, 2017 7:30 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Kurupt164 »

Hade problem i morse alla kanalerna lagade...Nu fungerar alla kanaler har telia fiber 700/700
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av admin »

Yellow1one skrev:Är det samma sak med Bredbandsbolaget?
Har 0 kanaler i kanallistan via Wifi på BBB, medans jag kommer åt alla kanaler via mobilen.

Ser att många skriver om att använda VPN? Är det ok att använda VPN utan risk för ban?
VPN med dedikerad IP går bra.

Bredbandsbolaget och Comhem är de folk som rapporterar minst problem, överlag. Dessa är de bästa leverantörerna
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av admin »

Kurupt164 skrev:Hade problem i morse alla kanalerna lagade...Nu fungerar alla kanaler har telia fiber 700/700
Vi reroutrar konstant, men telia är snabba på att blockera igen
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av admin »

paknoc skrev:Det kan inte ha någoning med att telia stänger vissa portar, när det fungerar på servrar som ligger i Holland. Eller sänder dessa servrar på andra portar? Jag är inte ensammen med frysningar på svenska kanaler och alla har inte Telia som leverantör..
De bredbandsleverantörer som har peering hos Netnod/STHIX har inga problem, Telia (och vissa andra stadsnät som använder Telias nät) kör genom Cogent och det vill inte fungera.

Det har inget med oss eller våra servrar att göra

För vissa med Telia som kör genom de äldre routingarna kan de fungera felfritt, det är även skillnad på DSL och Fiberanslutningar och vilket stadsnät man använder
Pontusk82
Inlägg: 98
Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:08 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Pontusk82 »

Jarre! Håll dina kommentarer för dig sj! Tack! Du hjälper ingen genom o vara en IDIOT! Och nej xxxx säljer inte för halva priset.

MOD EDIT: Tack för tanken, men det är förbjudet att nämna andra leverantörer på sidan, speciellt de som stängdes ner av Spanska polisen tidigare i år
Yellow1one
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 10, 2017 12:31 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Yellow1one »

admin skrev:
Yellow1one skrev:Är det samma sak med Bredbandsbolaget?
Har 0 kanaler i kanallistan via Wifi på BBB, medans jag kommer åt alla kanaler via mobilen.

Ser att många skriver om att använda VPN? Är det ok att använda VPN utan risk för ban?
VPN med dedikerad IP går bra.

Bredbandsbolaget och Comhem är de folk som rapporterar minst problem, överlag. Dessa är de bästa leverantörerna

Ok, då får jag sätta mig in i den typen av VPN. Allt funkar nu som det skall via BBB så kan vara ngn störning som försvann vid omstart.

Tack för hjälpen!
Skriv svar