Lagg/Frysningar

Moderator: otto

Opjjoo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 29, 2017 7:34 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Opjjoo »

Har haft exakt samma problem med Universal telecom (Alltele). Mellan ca 18-23 gick hastigheten mot bl.a Holland, Frankrike m.fl ned till ca 5 mbit medans det fungerade bra mot nordiska servrar (de flesta). Upphastighet var inga problem. Jag gorde mätningar under 5 dagar som jag skickade till Universal men de vägrade bry sig om resultaten och sa att felet troligen ligger hos stadsnätsägaren (Varberg energi), detta även fast jag påpekade att hos grannar med bl.a Telia fungerade det klockrent mot dessa servrar och länder.

Det känns som att de under dessa klockslag och även då det sänds större program/evenemang av intresse gick det ner. T.ex under handbollsem då det laggade under exakt hela finalen men inte efter.. skumt... De har ju samarbete med Viasat.. :? Just sayin..

Har nu bytt leverantör och det fungerar klockrent. Alltele/T3/Universal och efter sammanslagning kommer de heta A3 = SKIT! = UNDVIK!!!
Alexxx
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 16, 2017 5:55 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Alexxx »

Är det upplevelse för lagg enbart på svenska kanaler? Mitt är katastrofalt som ovan nämnt mellan 18-23 och då menar jag inte svenska kanaler utan även bl.a. USA kanalerna som jag gillar att titta på. Det ska alltid gå in i läge "Buffer" som löper var 20 sek och är fruktansvärt irriterande!!
Någon som har en lösning förutom det VPN tipset som förekommit? Kör med Telia 250/100 Mb med direkt anslutet nätverkskabel i TVn och jag bor inte i någon liten ort som också förekommit på tal i tråden, utan bor i Göteborg.
Såhär kan det inte hålla på, det är bedrövligt! Kan omöjligt enbart bero på Telia.
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av otto »

Hejsan Alexxx
Just nu är det Internet Leverantörerna som står för strulet och vi kan inget göra åt det. Speciellt Telia och Viasat håller på att försöka sätta åt alla som ser PIRAT TV.
Jag har 500/100 Mbit och kikat hela dagen utan något strul.
Gick igenom alla svenska och Indiska kanaler i morse och inget lagg.
Har du lånat en box och kikat om samma problem hemma hos dig?
Kan tillägga att mera strul med smart tv tittande än vid boxarna.
Sedan skriv vilka kanaler som strular för alla svenska kanaler strular väl inte?
Kanaler från USA strular med jämna mellanrum.
Jag älskar att kika på serier och nyare filmer så jag vet och kanaler försvinner, men vi har inget med det att göra.
Just nu har våra tekniker annat strul att ta hand om så att alla kan se på sina kanaler.
OttO
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Opjjoo skrev:Har haft exakt samma problem med Universal telecom (Alltele). Mellan ca 18-23 gick hastigheten mot bl.a Holland, Frankrike m.fl ned till ca 5 mbit medans det fungerade bra mot nordiska servrar (de flesta). Upphastighet var inga problem. Jag gorde mätningar under 5 dagar som jag skickade till Universal men de vägrade bry sig om resultaten och sa att felet troligen ligger hos stadsnätsägaren (Varberg energi), detta även fast jag påpekade att hos grannar med bl.a Telia fungerade det klockrent mot dessa servrar och länder.

Det känns som att de under dessa klockslag och även då det sänds större program/evenemang av intresse gick det ner. T.ex under handbollsem då det laggade under exakt hela finalen men inte efter.. skumt... De har ju samarbete med Viasat.. :? Just sayin..

Har nu bytt leverantör och det fungerar klockrent. Alltele/T3/Universal och efter sammanslagning kommer de heta A3 = SKIT! = UNDVIK!!!
På vissa ställen har Alltele/A3 haft problem även inom Sverige på sistone.
Testade hos en och han hade mellan 5-10mbit under kvällstid till bredbandskollen i Sverige.
Undrar om det är T3's dåliga routing som smittat av sig då även dom kommer ingå i samma.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Legenden32
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jan 22, 2018 8:29 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Legenden32 »

Funkar mycket bättre nu efter att ha uppdaterat Perfect Player i min Androidbox. I programmet finns en ny inställning för buffert i steg 1-5, satte den på 5 och alla kanaler funkar bra förutom FHD-kanalerna som laggar ibland. Har AllTele men byter operatör om ett par veckor då jag har haft dålig hastighet med speedtest.
Alexxx
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 16, 2017 5:55 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Alexxx »

otto skrev:Hejsan Alexxx
Just nu är det Internet Leverantörerna som står för strulet och vi kan inget göra åt det. Speciellt Telia och Viasat håller på att försöka sätta åt alla som ser PIRAT TV.
Jag har 500/100 Mbit och kikat hela dagen utan något strul.
Gick igenom alla svenska och Indiska kanaler i morse och inget lagg.
Har du lånat en box och kikat om samma problem hemma hos dig?
Kan tillägga att mera strul med smart tv tittande än vid boxarna.
Sedan skriv vilka kanaler som strular för alla svenska kanaler strular väl inte?
Kanaler från USA strular med jämna mellanrum.
Jag älskar att kika på serier och nyare filmer så jag vet och kanaler försvinner, men vi har inget med det att göra.
Just nu har våra tekniker annat strul att ta hand om så att alla kan se på sina kanaler.
OttO
Tack för ditt svar OttO!

Det intressanta är att det alltid är samma kanaler som laggar när jag vill titta på USA kanalerna. HGTV, Food Network, HLN, Hallmark, Bravo, FXX mfl och alltid vid samma tider också runt 18 tiden till 23 ungefär. Testade att ta bort routern och köra direkt med kabel från TV till switchen som fiberkabeln är ansluten till, men ingen skillnad och hastigheten är kraftigt reducerad. De svenska kanalerna har jag konstigt nog inte lika stora problem med. Har läst att många har problem med C More men de tittar jag inte på. Kan hända att TV4 strular lite oftare, FOX osv. Men just laggningar överlag har blivit riktigt mycket nu senaste tiden som stör.
En fråga om du har lust tt besvara. Jag är ju rätt grön inom ämnet som du säkert listat ut :) Har funderat efter att ha läst folk som kör IPTV via box. Eftersom jag köpte för att kolla via Smart IPTV Appen, kan jag ändå nu i efterhand skaffa box och börja titta via den? Om det är möjligt, vad har ni för boxar att rekommendera? För det har bara gått ca 3 månader knappt och jag tappar tålamodet lite smått. Funkade helt fantastiskt i över 1 månad tills vi kom in i December månad.
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av otto »

Hejsan Alexxx
Jag har tagit bort routern från bredbandsbolaget och kör med en splitter ny asus sedan nya nätverkskablar direkt till boxen.
Jag har original mag boxar och kört med 254 och 256w2 och nu 322w1 snabbast var 256 och 254 är den som är konfigurerad till portalen.
Man kan köra speedtest med magboxarna och jag har skickat till Informir att de behöver fixa nätverks kortet i boxarna så de blir 100/1000
så fast jag har 500/100 Mbit så blir det alltid ca 50 Mbit som boxen visar fast jag hade 1000/100 innan.
Tvip boxen TVIP 410 som vi säljer här på IPTVKING är en bra enkel box att titta på tv med, simpel och inte mycket att ställa in.
Jag kan bara säga att jag köper original boxar och ej från Aliexpress eller wish för då får man vad man betalar för dvs clonade boxar.
Sedan så stänger jag ofta av både routern och mag boxarna 1 timme så de tömmer sin cash.
Sedan dessa kanaler från USA vissa dagar funkar det helt utan lagg eller frysningar och sedan vissa dagar är det ett skämt.
Fråga mera om du är osäker på något.
OttO
Niclas12345
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 08, 2018 10:44 am

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av Niclas12345 »

Hejsan har en fråga får man köra med express VPN till Apple TV där man lägger upp en DNS å kör på en annan DNS på Apple TV och funkar det för att slippa dessa jävla frysningar som är mellan 19-21 på kvällen ?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av FreddyK »

Ingen erfarenhet av Express VPN däremot är det att rekommendera en dedikerad IP.
Funkar fint däremot med Torguard bla åtminstone.
DNS däremot har ingen betydelse för lagg då enda uppgiften är att omvandla ett hostname till en IP address.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
squerz
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 13, 2018 8:44 pm

Re: Lagg/Frysningar

Inlägg av squerz »

Har extremt mycket problem med Lagg/buffring senaste veckan. Verkar som SVT och Tv 4 fungerar men inte de andra kanalerna (kanal 5, tv3 , viasat fotboll är de kanaler jag kollat).
Har fungerat riktigt bra fram tills nu.
Tittar enbart på svenska kanaler
Kör 100/100 fiber (Bredband2)
Kört speed test till Holland
PING 26ms
NEDLADDNING 37.60Mbps
UPPLADDNING 99.11Mbps

Använder Kodi 17 på en Nvidia Shield V2.
Skriv svar