Laddar/Buffrar

Diskuttera allt som har med våra olika kanalpaket att göra. Ställ gärna era frågor här

Moderator: otto

dopef1sh
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 04, 2018 5:16 am

Laddar/Buffrar

Inlägg av dopef1sh »

Har precis signat upp mig på ett 1-årsabonnemang och gjort en favoritlista med alla svenska kanaler och då de med bäst upplösning, dvs FHD för de som är tillgängliga.

Har en Sony A1 Oled 4k TV med bredband fr Ownit 100/100 kopplat direkt med/från vägen, alltså ethernet. Under min provdag så upplevde jag inga tillfällen där bilden stannade och den runda ringen började snurra (vad jag förmodar är att den buffrar). Nu har jag gjort det flera gånger på framförallt kanal3 och tv6. Kan det vara något som jag kan påverka? Finns det några quick fix?

Använder Smart IPTV.

I övrigt fungerar det bra.
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Laddar/Buffrar

Inlägg av otto »

Hejsan dopef1sh
Har du en dator så när du har problem så testa hastigheten med speedtest.net
Är det bara du som är i hemmet eller andra med som använder nätet?
Sedan har du nätverks kontakter i väggen direkt?
OttO moderator
GlobalNomad
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 04, 2018 8:13 am

Re: Laddar/Buffrar

Inlägg av GlobalNomad »

Hej

Jag har samma problem efter att ha köpt ett ettårs abonnemang.
Jag har 150/50 via fiber. Okla ger mellan 60-70 Mb DL och 45-50 UL till/från Holland. Jag kör med senaste Perfect Player i en ny Minix U9-H (android) med senaste FW, och ja...jag ansluter med LAN kabel. Ändå laggar alla era kanaler på det svenska utbudet samt de andra länderna jag prövat, i princip var 10 sekund. Samma resultat med Kodi spelaren.

SVT Play, TV4 Play och de andra play apparna jag har går perfekt. Trodde i min enfald att ett köpt paket och försäkring om att minst 30Mb skulle vara problemfritt skulle fungera.
otto
Inlägg: 647
Blev medlem: sön sep 24, 2017 3:05 pm

Re: Laddar/Buffrar

Inlägg av otto »

Hejsan GlobalNomad
Eftersom dessa kanaler funkar perfekt och inga andra kunder har samma problem.
Så är det något fel hos dig. Förstår att du är besviken att det laggar som f'n det är skit.
Du har ingen kompis som har en mag box eller tvip box som kan komma hem till dig och testa och köra den hos dig?
Jag själv har mag box och inga problem men jag har 500/100 Mbit
OttO
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Laddar/Buffrar

Inlägg av FreddyK »

Testa ställa in e högre buffer alternativt med en annan app.
Du kan också testa köra direkt på dator eller annan enhet som är kraftigare.
Min erfarenhet är att många Androidboxar inte fungerar optimalt för IPTV.

Man kan också ha bra hastigheter men om det blir packet loss då och då så kommer det orsaka lagg och det kan orsakas av grejerna man kör som router, kablar eller boxen. Det kan orsakas av routingen mellan dig och servrarna.
Att du har bra till ett ställe betyder inte att det är bra till ett annat ställe då routingen kan vara en annan dit.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar