Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Znork
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 05, 2017 5:00 pm

Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Inlägg av Znork »

Har tidigare upptäckt att det skiljer 1-2 sekunder i förskjutning när jag jämför Boxer och parabol... Likt ett litet eko
Har för tillfället Boxer i sovrum, Cs i vardagsrum och iptv i köket.....
Men varför är det så stor fördröjning på iptv ? Man funderar ju om det är samma program man tittar på....
Thunder80
Inlägg: 239
Blev medlem: mån nov 07, 2016 4:25 pm

Re: Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Inlägg av Thunder80 »

Znork skrev:Har tidigare upptäckt att det skiljer 1-2 sekunder i förskjutning när jag jämför Boxer och parabol... Likt ett litet eko
Har för tillfället Boxer i sovrum, Cs i vardagsrum och iptv i köket.....
Men varför är det så stor fördröjning på iptv ? Man funderar ju om det är samma program man tittar på....
För att IPTV styrs via Servrar och dem måste gå igenom Staellit och går igenom alla andra apparater som jag inte vet vad den kallas...
Znork
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 05, 2017 5:00 pm

Re: Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Inlägg av Znork »

Thunder80 skrev:
Znork skrev:Har tidigare upptäckt att det skiljer 1-2 sekunder i förskjutning när jag jämför Boxer och parabol... Likt ett litet eko
Har för tillfället Boxer i sovrum, Cs i vardagsrum och iptv i köket.....
Men varför är det så stor fördröjning på iptv ? Man funderar ju om det är samma program man tittar på....
För att IPTV styrs via Servrar och dem måste gå igenom Staellit och går igenom alla andra apparater som jag inte vet vad den kallas...
Det borde betyda att hela sändningen/programstarten blir förskjuten.... Det har jag inte kollat
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Inlägg av FreddyK »

Det tas ju ner från Satellit och omvandlas sen till IPTV signaler innan det skickas ut igen och sen hos klienterna är det viss buffer med. Det skickas också till diverse servrar lite här och där innan det skickas ut till klienterna och det ger också en fördröjning. Det eftersom dom som tillhandahåller kanalerna inte ska vara synligt och för att trafiken som blir skulle sänka hosten ganska så snabbt.
Förskjutningen brukar hamna kring 30-60 sek beroende på källa.
Finns en hel del kanaler som kommer från andra ställen som sen skickas om och där kan fördröjningen vara längre.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Znork
Inlägg: 7
Blev medlem: sön mar 05, 2017 5:00 pm

Re: Varför så stor skillnad på samma program IP-tv och parabol

Inlägg av Znork »

[quote="FreddyK"]Det tas ju ner från Satellit och omvandlas sen till IPTV signaler innan det skickas ut igen och sen hos klienterna är det viss buffer med. Det skickas också till diverse servrar lite här och där innan det skickas ut till klienterna och det ger också en fördröjning. Det eftersom dom som tillhandahåller kanalerna inte ska vara synligt och för att trafiken som blir skulle sänka hosten ganska så snabbt.
Förskjutningen brukar hamna kring 30-60 sek beroende på källa.
Finns en hel del kanaler som kommer från andra ställen som sen skickas om och där kan fördröjningen vara längre.[/quote

Ok 30-60 sekunder verkar stämma, kollade nyss på skidskytte och jämförde
Skriv svar