IPTV H.265 codec och lägre bandbredd,möjligt ?

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

frodrik1991
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 27, 2018 7:04 pm

IPTV H.265 codec och lägre bandbredd,möjligt ?

Inlägg av frodrik1991 »

Hej Forumet , Jag har funderingar över IPTV Codec & Banbredd för iptv .

A : Finns det någon möjlighet att ta emot Iptv kanalerna i h.265 istället för h.264 ?
Inte till iptv box , utan till Apple tv, Iptv app dvs Apple tv , Iphone , Mac .

Om det är dom som programmerar apparna som väljer Codec som skickas ut 264 eller 265. Eller är det ifrån "Iptv-king" som valet är . Vad jag iaf har förstått det som så tar 265 mycket lägre banbredd med sin teknik . Därav kanske gynnsamt för personer som en ej har fast lina dvs mobilt internet eller på språng med mobil /Ipad t.ex. .

Utöver detta så undrar jag vilket val för m3u som behöver minst banbredd . Kört med m3u för det mesta . Men även testat nu Xtream Server , som vad jag förstod det va snålare med bandbredden . Finns det bättre alternativ ? Innehållet är som sagt samma på burken oavsett kvalite. Mello blir inte direkt bättre i 4K motsvarande en SD sändning . Bara stabiliteten jag är ute efter.


Mvh F
atrix
Inlägg: 803
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: IPTV H.265 codec och lägre bandbredd,möjligt ?

Inlägg av atrix »

De som har hårdvaran för att skicka ut sändningarna är de som bestämmer vilket codec som de skickas ut i, IPTVtjänsten tar sedan in sändningarna in i sina servers och skickar sedan ut dem i den codec som troligtvis kom in. Men detta är inget som har med appar att göra, apparna skickar ut det dom får in. Menar du appar till android och ios och dyl? dataström -> |app | -> samma dataström. Så tyvärr detta är inget IPTVKing kan göra något åt.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
Skriv svar