Hjälp mig bestämma mig

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

minitoy
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 03, 2019 10:16 am

Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av minitoy »

Hej Forumet!

Eftersom jag och sambon inte är sugna på att betala ~6000 kr per år för att se SHL-hockeyn tänkte vi nu skaffa IPTV. Dock står vi inför några utmaningar då vi inte har någon SMART-TV i dagsläget, en 5 år gammal 47" LG är det vi har. Jag tänkte därför lägga upp några förslag. Jag vill ha hjälp/synpunkter på hur jag bör tänka inför mitt val. Som jag ser det, så har jag 3 antal alternativ.

Alt 1: Köpa en Apple TV 4GEN, för cirka 1000 kr och köra IPTV via den.(Har den undanlagd på jobbet)

Alt 2: Köpa en S-Box och paket för cirka 3000 kr

Alt 3: Köpa en ny TV med SMART för 10 000 kr

Självklart vill jag komma så billigt undan som möjligt, men jag vill t.ex inte köpa en TV-box för 3000 kr som jag om 3 år måste byta pga ny teknik. Då köper jag hellre en ny TV och kör med en App via den.

Snälla hjälp en novis vilsen man :lol:
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av FreddyK »

Behövs ingen box för 3000:-.
Köper man en box som klarar H265/HEVC så är man ganska framtidssäkrad.
Finns en hel del såna runt 1000 lappen.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
minitoy
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 03, 2019 10:16 am

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av minitoy »

FreddyK skrev:Behövs ingen box för 3000:-.
Köper man en box som klarar H265/HEVC så är man ganska framtidssäkrad.
Finns en hel del såna runt 1000 lappen.
Det jag menade med med box, är startpaketet som säljs här på IPTV King för 2900 kr. Fick förslag av en annan person att Nvidia Sheild kan vara något som jag ska kika närmare på.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av FreddyK »

Ja men då är det med 1 års abbonemang för 1500:- inräknat.
Ja NVIDIA Shield kommer du långt med och då det är AndroidTV så fungerar den till mycket annat än IPTV.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
minitoy
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 03, 2019 10:16 am

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av minitoy »

FreddyK skrev:Ja men då är det med 1 års abbonemang för 1500:- inräknat.
Ja NVIDIA Shield kommer du långt med och då det är AndroidTV så fungerar den till mycket annat än IPTV.
Är kluven om jag ska köpa Apple TVn på jobbet för 1000 kr eller beställa en Nvidia Sheild via amazon, cirka 1800 kr. Bra mycket billigare än en ny TV iaf :lol: :D
Demonaz
Inlägg: 114
Blev medlem: sön mar 05, 2017 8:05 pm

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av Demonaz »

Kör via Kodi på din dator som du kopplar till tv:n.
Då är det bara abbonemanget som kostar och du slipper köpa något annat.
Eh?
kicken
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jan 04, 2017 1:48 pm

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av kicken »

Om man är ute efter undertexter på nästan alla kanaler, vilket är det bästa alternativet ?

Kör själv via appen och det är kasst med undertexter, detta gäller både TV och film.
Köpte startpaket med Box till mina föräldrar och dom har text på typ alla kanaler och filmer.

Mitt abonnemang går ut nu och jag ska köpa startpaket med box.
Tror det är enklast om man inte ska pilla med datorer etc.

Har ingen koll på nvidia, KODI etc.
Någon annan som kan fylla i resten och rätta mig om jag har fel i det jag skrev ovan ?

MVH
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av FreddyK »

Kodi stöder inte TextTV textning men DVB textning som används på dom flesta HD kanaler så det är inte lika stort problem idag.
Är man lite mer van datorer och nätverk så kan man sätta upp TVheadend server som ger textning även på TextTV textning i Kodi bla.
Då det gäller övriga appar för Android så är det lite varierande beroende på app om det fungerar eller inte.
Man brukar ofta få slå på det manuellt med i många appar.
Du är däremot mer begränsad med portalen på MAG/TVIP boxarna där du inte kan göra så mycket annat med den.
Men dom gör sitt jobb då det gäller TV iaf.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Nickrock
Inlägg: 17
Blev medlem: tis sep 05, 2017 11:46 am

Re: Hjälp mig bestämma mig

Inlägg av Nickrock »

Jag kör med Nvidia Shield Tv och som palyer Iptv extreme pro..... Klockrent Val funkar kanon även 4k..... Ända jag saknar är riktig optisk out... i extreme pro kan du välja text mm. glöm ej ladda ner IPTVKING Channel Organizer så kan du skapa egen lista, ta bort onödiga kanaler mm
Skriv svar