Bahnhof vs Telia
Bahnhof vs Telia
Hej!
Jag är ny kund hos iptvking och har Bahnhof 100/10 som bredbandsleverantör i dagsläget. Det har fungerat någorlunda bra men det händer i princip varje dag att kanaler fryser och laggar. Då jag har läst att det kan strula med Bahnhof funderar jag på att byta bredbandsleverantör och tänkte testa Telia. Vill bara kolla om någon har erfarenheter av Telia och iptvking? Tänkte testa 500/100 hos Telia och uppskattar om någon kan dela med sig av information/kunskap kring just Telia och hur de fungerar med iptvking?
Jag är ny kund hos iptvking och har Bahnhof 100/10 som bredbandsleverantör i dagsläget. Det har fungerat någorlunda bra men det händer i princip varje dag att kanaler fryser och laggar. Då jag har läst att det kan strula med Bahnhof funderar jag på att byta bredbandsleverantör och tänkte testa Telia. Vill bara kolla om någon har erfarenheter av Telia och iptvking? Tänkte testa 500/100 hos Telia och uppskattar om någon kan dela med sig av information/kunskap kring just Telia och hur de fungerar med iptvking?
Re: Bahnhof vs Telia
Min erfarenhet av dom jag känner är att båda fungerar bra.
Men det kan skilja sig mellan stadsnät och områden.
Kan också bero på ifall du ligger bakom deras CGNAT dvs interna nät utan publikt IP.
Men det kan skilja sig mellan stadsnät och områden.
Kan också bero på ifall du ligger bakom deras CGNAT dvs interna nät utan publikt IP.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
HejsanSamvera skrev:Hej!
Testa innan vad du har för hastighet med Bahnhof mot servern i Holland och jämför sedan med Telia och då på olika tider på dygnet.
Mellan kl17.00-22:00 är de flesta nät mest ansträngda.
Jag kör med Telonor 1000/1000 kan i ibland få hängningar men säkerligen ej så mycket som för en som kör 100/10
Jag resonerar att det jag vinner i kostnad på kanaler det lägger jag ut på bra nät...kör du billiga kanaler+billigt nät = total kasst
OttO
Tack för svar! Jag har testat hastigheten mot Holland och fick ganska dåligt just de tiderna, ca 40mbps. Som mest fick jag ut 68mbps fast då utanför de mest trafikerade tiderna. Jag har nu även satt tvn på egen 5g kanal på routern så att inga andra enheter ska störa och därmed få kanalerna att lagga om detta nu hjälper men hursomhelst måste jag nog byta leverantör då hastigheten är på tok för låg. Jag får helt enkelt testa Telia, ville bara kolla ifall det finns någon känd problematik med just Telia som bredvandsleverantör och iptvking?! Är Telia i nivå med Bredbandsbolaget och Comhem enligt er? Tänker att jag kör någon av de stora aktörerna om ni inte har något annat förslag?
FreddyK: det är fiber jag ska ha via stadsnätet mer än så sträcker sig inte min kunskap. Kan jag kolla upp det du skriver om på något vis?
FreddyK: det är fiber jag ska ha via stadsnätet mer än så sträcker sig inte min kunskap. Kan jag kolla upp det du skriver om på något vis?
Läste lite på Bahnhofs hemsida om public IP och att man kan beställa detta utan kostnad. Mitt minne säger mig att jag inte har gjort detta tidigare så drar slutsatsen att vi kan utesluta det. Hur stor skillnad gör detta?
Även om det kan fungera fint många gånger så kan just Wifi vara orsaken till att det blir störningar.Samvera skrev:Tack för svar! Jag har testat hastigheten mot Holland och fick ganska dåligt just de tiderna, ca 40mbps. Som mest fick jag ut 68mbps fast då utanför de mest trafikerade tiderna. Jag har nu även satt tvn på egen 5g kanal på routern så att inga andra enheter ska störa och därmed få kanalerna att lagga om detta nu hjälper men hursomhelst måste jag nog byta leverantör då hastigheten är på tok för låg. Jag får helt enkelt testa Telia, ville bara kolla ifall det finns någon känd problematik med just Telia som bredvandsleverantör och iptvking?! Är Telia i nivå med Bredbandsbolaget och Comhem enligt er? Tänker att jag kör någon av de stora aktörerna om ni inte har något annat förslag?
Minsta lilla störning på Wifi't och TV'n kommer och lagga.
Om det finns inställningar för buffer så kan man testa att öka det men det är inga garantier att det hjälper.
Jag skulle testa till att börja med köra med kabel från routern till boxen.
Sen att det blir värre vissa tider är inte så konstigt då det är fler som är hemma och använder nätet på kvällarna.
100/10 räcker alldeles utmärkt utan det är är andra faktorer som ställer till det som routing, stadsnät eller område.
Runt 20mbit i bandbredd förutsatt att man inte envänder bandbredden till nåt annat räcker alldeles utmärkt.
Däremot har man familj och barn som använder nätet så är ju såklart risken att det blir överbelastat snabbt med långsammare nät.
Känner folk som kör Telia, Telenor (fd BBB/B2), Bahnhof, A3 (fd Alltele/T3) bla och alla dom fungererar utmärkt.
Bla Bredband2 och T3 (Då det var eget nät innan ihopslagningen till A3) var bland dom som fungerade sämre inte bara för IPTVKING utan allmänt till många ställen och speciellt utanför Sverige.
Tack FreddyK!
Jag ska försöka med att köra trådat och se om det hjälper. Sen får jag utvärdera och se ifall jag ändå behöver byta leverantör pga någon av de andra faktorerna som ni nämner här. Tusen tack för all info.
Undviker att öppna en ny tråd, men sen igår kväll funkar inga kanaler. Det står bara "Stream Error!" på alla kanaler. Kör via Samsung TV och appen Smart IPTV. Har sedan ett tag tillbaka betalat för appen också så problemet ligger inte där iaf. Det konstiga är att jag inte ens kommer åt min dashboard längre heller. Vad kan detta bero på?
Jag ska försöka med att köra trådat och se om det hjälper. Sen får jag utvärdera och se ifall jag ändå behöver byta leverantör pga någon av de andra faktorerna som ni nämner här. Tusen tack för all info.
Undviker att öppna en ny tråd, men sen igår kväll funkar inga kanaler. Det står bara "Stream Error!" på alla kanaler. Kör via Samsung TV och appen Smart IPTV. Har sedan ett tag tillbaka betalat för appen också så problemet ligger inte där iaf. Det konstiga är att jag inte ens kommer åt min dashboard längre heller. Vad kan detta bero på?
Testa ifall byte av DNS server hjälper
Cloudflare DNS 1.1.1.1, 1.0.0.1 eller Google DNS 8.8.8.8, 8.8.4.4
Tack FreddyK, bytet till Cloudflare DNS funkade för att komma in i dashboarden en kort stund. Sen var jag tvungen att byta till Googles för att komma in igen. Det enda jag ser under manage lines som kanske är konstigt är att under status står det "line is not connected right now". Det kanske beror på att jag inte kommer åt kanalerna förvisso. Men skumt att allt bara slutade funka. Har installerat om appen Smart IPTV och laddat upp min playlist på nytt. Allt det fungerar men det står fortfarande "Stream error" oavsett vilken kanal jag väljer. Var ligger felet må tro? Tacksam för hjälp inför kvällens boxningsmatch som jag gärna vill se.FreddyK skrev:Testa ifall byte av DNS server hjälper
Vill bara säga att jag hittat problemet och det är löst. Det har att göra med att jag uppdaterade mjukvaran i min router igår kväll. Efter det gick det snett. Tusen tack för hjälpen!