Bandbredd som krävs?

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

pappsen
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 15, 2016 12:48 pm

Bandbredd som krävs?

Inlägg av pappsen »

Hej!

Vilken bandbredd krävs det för att få bra kvalitet? Förutsatt att man inte har bahnhofs uppdelade anslutningar.

Räcker det med 10Mbit/s (10/10) fiber eller får man räkna med sämre kvalitet eller andra problem då?
pappsen
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 15, 2016 12:48 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av pappsen »

Olika bandbreddskrav om man har SIPTV-låda eller kör direkt i sin PC?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av FreddyK »

HD kanaler kräver mer än 10mbit så skulle rekommendera minst 20mbit för HD.
Kan ligga under 10mbit i medel men peakarna ligger ofta kring 10-15mbit.
För SD däremot så räcker det med 10mbit.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
pappsen
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 15, 2016 12:48 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av pappsen »

Okay tackar...synd att det ej finns något mellan 10 och 100...

Är det någon som vet hur bandbredden är hos telia öppen fibers leverantörer...bahnhof är ju med där...är det fler av dessa som kör med upp till 20 trådar a 5Mbit när man kör 100/10...

AllTele
Bahnhof
Boxer
Bredband2
NETatONCE
Serverado
T3
Telia
Tyfon
Universal
Ampa69
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 15, 2016 12:01 am

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av Ampa69 »

pappsen skrev:Hej!

Vilken bandbredd krävs det för att få bra kvalitet? Förutsatt att man inte har bahnhofs uppdelade anslutningar.

Räcker det med 10Mbit/s (10/10) fiber eller får man räkna med sämre kvalitet eller andra problem då?

Vart kan man läsa om detta? Jag har Bahnhof och skulle vilja ha mer info
malfred
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 20, 2016 8:08 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av malfred »

Hej jag har Banhof och upplever verkligen det alla skriver om ... Frysningar hela tiden i perioder. Om jag istället använder mig av Ownit 100/100 tror ni att resultatet blir annorlunda då? Vet ni vilka bredbandsleverantörer man kan lita på?

//
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av GG08 »

malfred skrev:Hej jag har Banhof och upplever verkligen det alla skriver om ... Frysningar hela tiden i perioder. Om jag istället använder mig av Ownit 100/100 tror ni att resultatet blir annorlunda då? Vet ni vilka bredbandsleverantörer man kan lita på?

//
Har du testat TP Test? Har du reseta din router igenom att dra strömsladden ?
Om du har box så drar du strömen i den i 15 min, startar router så den får komma igång och sedan tar du boxen.
Men du har väl läst lite runt i forumet ang detta problemet.
Någon klagade på Banhof och vips så blev det bättre.
Har ingen kännedom av Ownit.

Prova detta ;)
malfred
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 20, 2016 8:08 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av malfred »

Tack jag ska testa detta men känslan säger att det något som inte lirar riktigt. kör vi smart-tv (appen) och även HBO, netflix strular en del så känslan säger att bredbandet inte riktigt är på topp trots att jag mäter och har 100/10... tänkte även passa på att uppgrader mig till 100/100 men vill ju då vara säker på att jag väljer rätt leverantör kan även få Telia men ogillar statliga bolag... :D
GG08
Inlägg: 640
Blev medlem: mån okt 10, 2016 8:52 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av GG08 »

malfred skrev:Tack jag ska testa detta men känslan säger att det något som inte lirar riktigt. kör vi smart-tv (appen) och även HBO, netflix strular en del så känslan säger att bredbandet inte riktigt är på topp trots att jag mäter och har 100/10... tänkte även passa på att uppgrader mig till 100/100 men vill ju då vara säker på att jag väljer rätt leverantör kan även få Telia men ogillar statliga bolag... :D
Kan vara Smarttv kan jag uppleva lirar inte bra i wifi, men bättre trådat. Men som sagt testa detta först
Telia är delvis ägt Svenska staten samt Finska staten, är samma som Postnord Sverige & Danmark ;)
PS testa speedtest där kan du mäta utanför Sverige och se vad du får där DS
malfred
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 20, 2016 8:08 pm

Re: Bandbredd som krävs?

Inlägg av malfred »

Yes testar lite så får vi se. Kör trådat så det är inte där felet ligger....men ska se vad som händer när jag startat om allt..tusen tack för hjälpen...

//

F
Skriv svar