Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Till att börja med så bör du skapa en egen m3u fil med dom intressantaste kanalerna.
Formatet som funkar med tvheadend är mpegts så det är det du ska använda.
Sen ska du se till att sätta max streams till 1 för nätverket.
Scannar du för många kanaler åt gången eller missar det med max streams så kommer IP't bli bannat ganska snabbt.
Om du gjort det då ska det fungera att skanna in kanalerna.
Efter det måste du gå in på Services och välja "Map all services"
Stäng också av initial scan av kanaler för nätverket och inte heller ha idle scan muxes på.
Sen vet jag inte om du blandade ihop IPTV Network och IPTV Automatic Network men det är IPTV Automatic Network du ska skapa och inget annat.
IPTV Network är ifall du ska lägga till muxar manuellt.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
wyxter
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 21, 2016 2:37 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av wyxter »

Tack så mycket för svaret FreddyK

Känns som jag har lite nya frågor :-)

Med andra ord så måste jag få ner kanallistan från IPTV King i något annat program där jag kan redigera kanalerna och spara ut en m3u fil med endast de kanalerna jag är intresserad av och sedan länka till den filen lokalt i Tvheadend när jag skapar min Mux?

Jag testade snabbt att länka till min lokala m3u fil jag skapade då ser länken ut så här när jag klistrar in den i URL: fältet när jag skapar min mux
file://Users/xxxxxxx/Desktop/Test-170109.m3u
Men då säger Tvheadend ”unsupported scheme (file)

Vill bara ha det förtydligat (sorry om jag är jobbig) skall länken sluta med m3u_plus&output=ts för att få ner kanallistan med rätt streams?

Max streams för nätverket? är det Max Input streams du menar?

Sen undrar jag vad du menar med ”IPTV Network och IPTV Automatic Network” för när jag skapar ett nytt Nätverk i Tvheadend så kan jag bara välja mellan IPTV Network, ATSC Network och DVB-s, DVB-C, DVB-T
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Windows texteditor kanske lagt till en massa tecken som TVheadend inte gillar.
Kan också vara för gammal version av TVheadend och kanske förklarar varför du inte har IPTV Automatic Network.
Du bör köra minst 4.0 version men helst senaste git versionerna 4.1.xxxx.
Kör man senaste LibreELEC så har har man HTS Tvheadend 4.1.2401.
Det ska inte vara nåt annat längst bak utan det där andra är bara för att iptvking ska veta vilken sorts kanallista den ska skicka.

Det finns en playlist skapare på nätet där man kan välja dom länder man vill ha i listan och funkar med alla IPTV leverantörer som använder xtream-codes.

https://iptv-playlist-editor.tk/Playlist/Generator.php

Du använder då den URL den genererar åt dig.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
wyxter
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 21, 2016 2:37 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av wyxter »

Tack för infon FreddyK

Jag körde OpenELEC och då var TVHeadend endast ver. 4.0.9 och alt. Automatic Network fanns inte.
Nu har jag bytat till LibreELEC och där finns ver 4.1.195 så nu har jag fått in alla muxarna.

Ett problem jag har är när jag tittar på kanalerna i TvhClient på iPhone och AppleTV så blir bilden blockig och korrupt. Det går inte att titta helt enkelt. Men tittar jag på dem genom GSE IPTV appen både på iPhone och AppleTVn funkar det utmärkt?
Kodar TVHeadend om strömningen till annat format internt? och i så fall var ändrar men på det?
gabbe222
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 13, 2017 8:54 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av gabbe222 »

wyxter skrev:Tack för infon FreddyK

Jag körde OpenELEC och då var TVHeadend endast ver. 4.0.9 och alt. Automatic Network fanns inte.
Nu har jag bytat till LibreELEC och där finns ver 4.1.195 så nu har jag fått in alla muxarna.

Ett problem jag har är när jag tittar på kanalerna i TvhClient på iPhone och AppleTV så blir bilden blockig och korrupt. Det går inte att titta helt enkelt. Men tittar jag på dem genom GSE IPTV appen både på iPhone och AppleTVn funkar det utmärkt?
Kodar TVHeadend om strömningen till annat format internt? och i så fall var ändrar men på det?
Har samma problem som dig, vill verkligen lära mig tvheadend och få detta att funka smutt =)

Har en fråga, som kanske @FreddyK vet svaret på .
Jag kör också 4.1.1945 som ovanstående, och som jag fattat det så ska transcoding vara inbyggt i denna version?
Men om jag går in på stream profiles så visas bara dom tre default profilerna.
Visst ska det finnas fler profiler? Vill kunna sätta vilken bitrate/upplösning osv som ska användas.
Kanske att man har tre olika får olika förhållanden.

Måste jag köra in en ännu nyare version för transcoding?


planen är att lära mig nu för att senare configurera en starkare maskin
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Det går ju konfigurera egna profiler men glöm transcoding på en RPi3 då den är för klen.
Då är det en kraftigare dator som gäller.
Då det gäller TVHclient så funkar det ju utmärkt för mig men då kör jag Android och kan då välja vilken spelare jag vill använda och tom casta det till en Chromecast om jag vill men det kräver speciell profil på streamen för att fungera.
Standard är ju TVheadends egna HTSP profil men man kan skicka med 'pass' med som skickar den oförändrad.
Men vill man ha texttv textning fungerande t.ex. i Kodi så kan man inte köra med pass profil utan man bör köra med HTSP.
Kör man med en spelare som klarar texttv textning så är inte 'pass' profil nåt problem däremot.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
wyxter
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 21, 2016 2:37 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av wyxter »

gabbe222

Om du ändrar cahe (ökar) inställningen så funkar det nog för dig. Jag har fått det till att flyta på utan blockighet på både ATV4 och iphone.
Du får testa dig fram var gränsen ligger, de kanaler som streamas full hd behöver mer.
Kanalbytena blir segare ju större cach du har.
Jag har hamnat på en nivå 6000 som jag tycker är acceptabel.
gabbe222
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 13, 2017 8:54 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av gabbe222 »

@wyxter

låter bra det men vet inte om jag har missat nått . Som jag fattar det så ska det väl redan finnas profiler för olika kvaliter som default?
såhär ser det ut för mig http://prntscr.com/dyh1k2

såhär borde det väl typ se ut http://i.imgur.com/2fsZmwM.png ?

För skapar jag en ny profil så kan jag ju inte välja container, codec upplösning osv...
Har jag för gammal version av tvheadend då?
kör ju som sagt librelec med tvheadend 4.1.1945
om någon känner för att hjälpa mig så tar jag gärna emot ett PM :)
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av FreddyK »

Tänk på att RPi3 har långsammare CPU än vad nyare telefoner har.
Den är inte gjort för transcoding och tror inte det stöder encoding i GPU heller.
Möjligen kan den orka med i låg upplösning och mindre krävande codec.
Jag använder den enbart som klient och kör TVheadend på en kraftigare dator istället.
För icke transcoding ska det funka utmärkt däremot med RPi3.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
gabbe222
Inlägg: 5
Blev medlem: fre jan 13, 2017 8:54 pm

Re: Någon som använder Raspberry Pi 3 + Kodi?

Inlägg av gabbe222 »

Så du menar att tvheadend känner av om datorn är tillräckligt bra eller dålig och aktiverar och avaktiverar transcodingprofilerna utifrån det?..
Tänkte om jag installerar samma libreelec version på en bättre dator så dyker dom upp?
Skriv svar