Lagg

Allt som inte kan kategoriseras ovan hör hemma här. Ställ frågor, begär hjälp så får du svar fortare än du tror. Akuta frågor bör mailas

Moderator: otto

Mousco02
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:47 pm

Lagg

Inlägg av Mousco02 »

Hej! Fortfarande så laggar det EXTREMT mkt. På alla möjliga kanaler. Finns tyvärr ingen kanal som inte laggar.
Testat med alla tips som kommit upp i detta forum utan något resultat alls. Vad göra??
Hälsningar
Mousco
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg

Inlägg av admin »

Mousco02 skrev:Hej! Fortfarande så laggar det EXTREMT mkt. På alla möjliga kanaler. Finns tyvärr ingen kanal som inte laggar.
Testat med alla tips som kommit upp i detta forum utan något resultat alls. Vad göra??
Hälsningar
Mousco
Du får ge oss mer information att gå på

- Vilken enhet kör du?
- Wifi eller Kabel?
- Vad har du för bredbandsleverantör?
- Vad har du för Router?
- Vilka "tips" på detta forum har du testat?
Mousco02
Inlägg: 9
Blev medlem: lör aug 13, 2016 7:47 pm

Re: Lagg

Inlägg av Mousco02 »

Läs i tråden buffersize. Testat det som dom andra skrivit i tråden. Har fiber via Telia. Köpte mag254 bara för ett par månader den. Krånglat sen dag 1.
stiftet
Inlägg: 8
Blev medlem: tor nov 03, 2016 7:41 pm

Re: Lagg

Inlägg av stiftet »

Min MAG 256 har också laggat på de flesta skandinaviska kanaler sän dag 1 för en månad sen ungefär. Har provat allt med buffersize och ändrat om i routern samt kopplat förbi routern och inget verkar vara bättre eller sämre.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg

Inlägg av admin »

stiftet skrev:Min MAG 256 har också laggat på de flesta skandinaviska kanaler sän dag 1 för en månad sen ungefär. Har provat allt med buffersize och ändrat om i routern samt kopplat förbi routern och inget verkar vara bättre eller sämre.
Routrar som har MTU inställningar måste optimeras annars kommer ni alltid uppleva lagg.

http://www.tp-link.com/us/FAQ-190.html

Även brandvägg och NAT måste vara avstängd men de har du säkert redan gjort.

Telia routrar är värdelösa, även bryggade Telia anslutningar måste stängas av.

Men med högst sannolikhet är de MTU storleken i din router som måste optimeras och sättas rätt. MTU fungerar lite som en buffer, enda skillnaden är när paket hamnar utanför MTU storleken så fragmenteras dom och de blir tomma bildrutor, som resulterar i lagg.

MTU optimeringar har hjälpt de flesta som har haft dessa problem, har hört från någon enstaka att de inte gjorde någon skillnad alls.

Se bara till att läsa guiden som jag länkade ordentligt, en fel inställd MTU kan ge sämre resultat än vad du har nu
stiftet
Inlägg: 8
Blev medlem: tor nov 03, 2016 7:41 pm

Re: Lagg

Inlägg av stiftet »

Prova det med MTU utan resultat.
Provat med att ändra till Googles DNS servrar utan resultat.
Har stängt av allt jag kan tänka mej i min ASUS rt AC3200 router förutom NAT för då fungerar inte internet.
Kör med ASUSWRT Merlin programvara.
Bytt ut nätverkskablar utan resultat kör med CAT 6.
Har en 100/100 lina från Bahnhof
Prova även genom wifi men det blev ingen skillnad.
Kanaler laggar lite under hela dagen sen vid CA 20.00 och fram till 22.00 ungefär blir det mkt sämre på alla skandinaviska kanaler iaf. tittar inte på några andra.
Rastaman
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 08, 2016 5:29 pm

Re: Lagg

Inlägg av Rastaman »

Hej

Jag har samma problem! Det laggar mest när det är snabba scener på programmen och när man kollar på film. Har själv en Asus rt-ac5300 och testat alla alternativ utan resultat.
admin
Site Admin
Inlägg: 592
Blev medlem: tor aug 04, 2016 8:29 am

Re: Lagg

Inlägg av admin »

stiftet skrev:Prova det med MTU utan resultat.
Provat med att ändra till Googles DNS servrar utan resultat.
Har stängt av allt jag kan tänka mej i min ASUS rt AC3200 router förutom NAT för då fungerar inte internet.
Kör med ASUSWRT Merlin programvara.
Bytt ut nätverkskablar utan resultat kör med CAT 6.
Har en 100/100 lina från Bahnhof
Prova även genom wifi men det blev ingen skillnad.
Kanaler laggar lite under hela dagen sen vid CA 20.00 och fram till 22.00 ungefär blir det mkt sämre på alla skandinaviska kanaler iaf. tittar inte på några andra.
Har du provat att stänga av Multicast i routern? Multicast är något som orsakar lagg väldigt ofta, och om det blir värre mellan 20.00 - 22.00 låter de nästan som ett Multicast relaterat problem.

Vår bandbredd är nämligen dynamisk, ju fler personer som tittar, desto mer bandbredd tilldelas vi för att det inte ska kunna påverka. Vi ligger alltid på 30% buffer, dvs 30% mer bandbredd än vad som egentligen behövs. Men när fler personer tittar samtidigt så parallel sänds trafiken mycket snabbare, det är då multicast kommer in och förstör.

Prova att stänga av det, skulle det inte fungera så skulle jag nästan be dig att kontakta oss på [email protected] och be en tekniker ta en titt på ditt nätverk och utföra några tester genom Teamviewer.
Skriv svar