Raspberry pi 2, lagg

Moderator: otto

pean92
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 25, 2019 12:46 pm

Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av pean92 »

Hej!

Hade en Raspberry pi 2 liggandes som knappt använts tidigare, har nu installerat senaste LibreELEC(ej beta) på den och fått igång simple iptv client men det fungerar inte till 100%. SD-kanaler verkar fungera bra, iallafall dom jag provat. HD kanaler fungerar nästan bra, bilden laggar lite grann bara. FHD fungerar inte alls, bilden är typ 1 sekund efter ljudet.

Har provat lite olika strömadapters och får bäst resultat med en på 2100 mA från NetonNets egna märke Andersson. Provat med 2 andra mobilladdare men de fungerar inte alls bra, får bara blixten i hörnet typ hela tiden. Provat att byta sladd men märker ingen skillnad. Har endast ett SD-kort så har inte kunnat prova något annat, är det kanske ett alternativ? Går detta att få ordning på eller är Pi2 helt enkelt för klen och de är uppgradering som gäller?

Tacksam för svar! :)

Mvh Per A
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av FreddyK »

Blixt tecknet betyder att den inte får nog med ström helt enkelt och har inget med SD kort att göra.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
pean92
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 25, 2019 12:46 pm

Re: Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av pean92 »

Menade att jag får blixten när jag provade mobilladdaren, med den från Netonnet så har jag inte sett till blixten :) därför jag funderar på prova köpa ett nytt sd-kort men kanske inte påverkar? Är ganska ny på det här så därav mina frågor :)
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av FreddyK »

SD kort har inget med lagg att göra.
Låter som att du kanske har fel inställningar för hårdvaruacceleration.
Den orkar inte med att spela upp om du inte har aktiverat det.

https://kodi.wiki/view/Video_playback

Kanaler som använder sig av H265 dvs 4K streams och enstaka 1080p streams använder sig av det med kommer inte fungera däremot.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
pean92
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 25, 2019 12:46 pm

Re: Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av pean92 »

Är det OMXPlayer och MMAL du tänker på? Är inte ändrade sen systemet installerades och tror bara MMAL är aktiverad.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Raspberry pi 2, lagg

Inlägg av FreddyK »

MMAL borde räcka men du kan ju testa ifall OMXPlayer fungerar bättre.
Du kan också testa en senare version av LibreELEC eller nån av MilhouseVH beta versionerna.
Beta versionerna kan förstås innehålla buggar men har inte upptäckt direkt nåt större problem jämfört med dom stabila då det gäller PVR/LiveTV iaf för tillfället på min RPi3.

http://milhouse.libreelec.tv/builds/master/RPi2/

SSH och lägg filen i .update eller lägg in som custom update channel i LibreELEC settings.

Du kan också downloada direkt i SSH för att ta hem senaste update som släpps varje dag.

Kod: Markera allt

cd /storage/.update
wget http://milhouse.libreelec.tv/builds/master/Latest-RPi2.tar
Efteråt så startar du om för att uppdateringen ska starta.
Om det är problem med nån version så kan du alltid backa igen genom en äldre version från då det fungerade ok.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar