SAMSUNG-SMT-S5140

Moderator: otto

Rövarn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 18, 2019 5:49 pm

SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av Rövarn »

SAMSUNG-SMT-S5140

Kuksugarforum... Jag var inloggad och gjorde ett långt inlägg och ville förhandsgranska, hela inlägget försvann...

För att göra en lång historia kort:
Jag är nyreggad här, men har kollat trådarna i min iver att få till en perfekt lösning för IPTV och ser att här finns stor kunskap. Ursäkta mitt utbrott, men har man lagt över en timma på att skriva och redigera ett inlägg blir man ju lite putt när det bara försvinner...

Jag är Viasatkund idag.
I vintras rasade en del snö ner från taket på parabolen så den rubbades ur sitt läge, familjen gnällde men jag sa till den att kolla Viaplay istället (kallt och blött, ville inte gå ut...).

Efter fråga till familjen nu i sommar (ja, jag är en sån som alltid gör vad man säger till mig, men man behöver inte påminna mig om det var 6:e månad. Jag fixade ju parabolen!(igår...)) om vi klarar oss med det TV-utbud vi har utan parabol är svaret ja (trots att jag nu riktat om antennen och får in signal)...

För att just titta på kanal eller film funkar allt perfekt med PotPlayer, men... Vi vill ha TV-guide, inspelning och Catchup några dagar, precis som Viasat har...

Jag testar olika IPTV-lösningar.
Testar olika Windows appar såsom Perfect Player, IPTV Smarters mfl.
Testar KODI IPTV Simple Client
Testar raspberrys olika lösningar med OSMC, LibreELEC och en till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Testar Linux Debian och TV Headend som server och ansluter KODI som klient.

Alla med samma resultat! Precis som om jag tittar i PotPlayer eller VLC, en enda lång lista med kanaler, dock med programguide i flera fall men vad fan är då skillnaden...

Mina (familjens) krav:
1- Se alla kanaler (check, inga problem)
2- Se kanalguide (check, funkar i de flesta applikationer)
3- Spela in och pausa (check, inga problem med TV Headend som backend)
4- Catchup, kolla program som gått några dagar tillbaka... (FAIL i alla applikationer jag försökt...)

Punkter 1-3 ovan funkar med PotPlayer och VLC, ingen skillnad mot någon avancerad app med "snyggt" gränssnitt.

Det som inte funkar är catchup, dvs kolla program ett par dagar tillbaka.

I några Androidappar i teflonen kan jag dock se några enstaka kanaler tillbaka i tiden, 6 som mest vad jag har sett..

OBS! Viktigt!

SAMSUNG-SMT-S5140
Nu har jag ju en box, SAMSUNG-SMT-S5140, och mina frågor är ju då, eftersom jag får behålla min tvillingbox, kan jag:
-Ändra konfigureringen i boxen att hämta IPTV istället för Viasat?
-Logga in på boxen via mitt nätverk? Den har en ip-adress, men vilken port ska jag använda?
-Kan jag flasha boxens rom till t.ex. Android TV där jag har full access?
-Vilket OS ligger i boxen nu?

Vänliga hälsningar
Micke
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av FreddyK »

CatchUp är nåt som måste stödas i servern och vad jag sett är det bara en del utländska kanaler som har det tyvärr.
Nej du kan inte använda din nuvarande box det är helt olika tekniker.
Hade du haft CD däremot så hade du köra med en Android app på deras AndroidTV Box för IPTV.
Ska du köra flera streams samtidigt eller spela in och se annan kanal så måste du ha flera abonnemang med.
Så om du t.ex. kör med TVheadend så är det viktigt att komma ihåg att ställa in max 1 stream åt gången.
Du kan däremot slå ihop flera abonnemang i så kommer den använda det första lediga precis som om det vore flera tuners i en box.
Personligen har jag slagit ihop abonnemangen genom satellit med flera IPTV leverantörer som jag mest har för att se utländska kanaler.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Rövarn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 18, 2019 5:49 pm

Re: SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av Rövarn »

CatchUp är nåt som måste stödas i servern och vad jag sett är det bara en del utländska kanaler som har det tyvärr.
Vad jag förstått när jag varit i kontakt med respektive "tjänsts" sida har alla sagt att catchup fungerar med deras boxar, men ingen kan förklara om eller hur det fungerar på en dator... Kan Du?
Rövarn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 18, 2019 5:49 pm

Re: SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av Rövarn »

Nej du kan inte använda din nuvarande box det är helt olika tekniker.
Jag är inte säker på om Du förstår min fråga. Finns det ett moderkort med processor och ramminne så kan man installera vad som helst, om Du har rätt förutsättningar.

Vilken teknik och vilket OS använder Viasat i sin Samsungbox då? Kan Viasat installera sitt OS så borde vem som helt kunna installera ett annat OS i samma Samsungbox, det är ju "typ" en "dator" där ett OS installeras och ger ett användargränssnitt...

Frågan är ju vilken hårdvara det är, ARM-processor och ett Android eller Unix grundsystem eller annat, oavsett borde det gå att kontakta apparaten från en windowsdator via putty och ssh över nätverket om man har rätt lösenord och sån skit...
Senast redigerad av 1 Rövarn, redigerad totalt 0 gånger.
Rövarn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 18, 2019 5:49 pm

Re: SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av Rövarn »

Jag har en fungerande addon i KODI som streamar Viasat med cathup, preecis som Viaplay fungerar, finns det någon vänlig själ med kodningsegenskaper, vilket jag ej besitter, som kanske kunde titta på den koden och därifrån utveckla eller inveckla en ny addon, PVR istället för Video?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: SAMSUNG-SMT-S5140

Inlägg av FreddyK »

Den kopplar upp sig mot Viasats Viaplay och är nåt helt annat.
Nya Kodi 19 från git med IPTVSimpleClient addon stöder redan det fast man kallar det för Archive där.
Här finns den koden https://github.com/xbmc/xbmc/pull/15953 som innehåller första pull requesten som förklarar mer https://github.com/xbmc/xbmc/pull/14736.
Men som sagt det fungerar bara på kanaler som stöder CatchUp och spelar ingen roll hur mycket stöd klienten har om inte det inte finns nån data från kanalen att erbjuda.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar