Utvärdering olika enheter

Moderator: otto

supertv
Inlägg: 1
Blev medlem: tor dec 27, 2018 9:50 am

Utvärdering olika enheter

Inlägg av supertv »

Tjena.

Har nu haft denna tjänst ett tag på olika enheter och känner mig fortfarande nte helt nöjd.
är lite nyfiken på era erfarenheter.

Smarttv: kör smartiptv stabilt och fungerar bra, dock funkar inte textning och textning på VOD är ytterst begränsat, går inte hellefr att sortera i favoritlistan. seg uppstart.

MAG265: ostabil hårdvara, blir varm och måste startas om genom att dra ur sladden ibland då den hänger sig. halv trist mjukvara.
fanoritlistan är ok men inte fulländad.

Apple tv: kör IplayTV, SVT1 och 2 FHD laggar, HD har inget ljud (vet inte varför då det funkar på andra enheter)
ingen textning på viasat. annars snyggt och snabbt, men har en tendens att lagga o frysa.

är nyfiken på hurvida det går att få fungera på en Dreambox 800HD, ellen en ferguson combo.

Haka på tråden och beskriv era upplevelser.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av FreddyK »

Ang ljud så är det antagligen en inställning du måste göra testa att skicka ut som PCM istället för Passthrough t.ex.
För laggproblem kan du testa öka bufferten så borde det minska.
Annars dom vanliga felsökningarna som gäller starta om allt, kolla direkt i vägg för att utesluta routern osv.

Det fungerar på Dreambox och andra Linuxboxar med.
Rekommenderar att köra med det här om man ska köra på en sån för att få kanalgrupper med EPG och logos.
https://www.suls.co.uk/enigma2-iptv-bouquets-with-epg/

Man kan även pilla i configfilerna för att ändra kanalordning, exkludera kanaler eller skapa egna grupper med det.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
tette
Inlägg: 25
Blev medlem: fre feb 23, 2018 10:17 am

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av tette »

Jag kör 2st VU+ Solo2,en AppleTV4 samt en TV-IP 415.
Användarmässigt är Vu+ solklart den bästa.Man kan göra favoritlistor och annat som man vill och den är också snabb.Med scriptet får man även text på Cmore men fortfarande saknas det på Viasat av någon anledning (har precis börjat fundera på varför).Där får man fundera vidare varför det är så.Sällan eller aldrig något strul med Vu+ och enigma med openpli 4.0.Däremot så fungera INTE open pli7.0 med VU+ Solo2 då bilden fryser efter några sekunder.

TV-IPn är snabb som blixten och fungerar klockrent men användarmässigt saknas det en del vad gäller skapande av favoritlistor och annat.Men om man accepterar dom förutbestämda kanalnumren så är den väldigt bra.Textning o allt fungerar jättebra samt väldigt bra Wifi i den.

AppleTV4 med Iplay fungerar riktigt bra med textning både på viasat och cmore men vid kanalskifte får man varje gång dra ner och bocka för svensk text.För att få den appen att fungera med undertext så får man först slå på "Hardware Acceleration" i inställningarna samt göra en korrigering i länken.GSE fungerar också felfritt men Iplay är att föredra i appleTV tycker jag.

Som sagt var,alla har sina fördelar men får man till undertexter på viasat i enigma på Vu+ så sätter jag nog den som etta bland mina alternativ.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av FreddyK »

Har sett problemet med textning på Vu+ boxarna men på Dreamboxarna med exakt samma mjukvara så fungerar det så tror det har nåt med boxens drivrutiner att göra.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
tette
Inlägg: 25
Blev medlem: fre feb 23, 2018 10:17 am

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av tette »

Så kan det vara men mina undertexter fick jag till i helgen när jag väl tog mig tid att hålla på med det.Men viasat fick jag inte till ännu!
facce
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 03, 2019 7:23 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av facce »

Är det någon som har fått till undertext till VU+? Har testat olika emage openPli, openVix och black hole på min VU+ Solo2 men ingen av dem vill visa med text på ex. Cmore * HD, FHD kanaler. Även om man väljer Swedish Subtitle via GUI:et.
BruketFans
Inlägg: 22
Blev medlem: lör mar 04, 2017 7:37 am

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av BruketFans »

tette skrev:AppleTV4 med Iplay fungerar riktigt bra med textning både på viasat och cmore men vid kanalskifte får man varje gång dra ner och bocka för svensk text.För att få den appen att fungera med undertext så får man först slå på "Hardware Acceleration" i inställningarna samt göra en korrigering i länken.GSE fungerar också felfritt men Iplay är att föredra i appleTV tycker jag.
"Slå på "Hardware Acceleration" i inställningarna" = Förstår jag precis vad det är.

"Samt göra en korrigering i länken" = Skulle man kunna få lite mera info om den korrigeringen?
Goody Goody...
nyllet83
Inlägg: 23
Blev medlem: fre jun 15, 2018 4:41 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av nyllet83 »

Jag är också intresserad av vad det är för ändring i länken.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av FreddyK »

facce skrev:Är det någon som har fått till undertext till VU+? Har testat olika emage openPli, openVix och black hole på min VU+ Solo2 men ingen av dem vill visa med text på ex. Cmore * HD, FHD kanaler. Även om man väljer Swedish Subtitle via GUI:et.
Det är nån bugg eller drivrutinerna i Vu+ som gör att textning strular.
Samma mjukvara på Dreambox t.ex. fungerar utan problem.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
zkritt
Inlägg: 8
Blev medlem: ons maj 08, 2019 1:42 pm

Re: Utvärdering olika enheter

Inlägg av zkritt »

BruketFans skrev:
tette skrev:AppleTV4 med Iplay fungerar riktigt bra med textning både på viasat och cmore men vid kanalskifte får man varje gång dra ner och bocka för svensk text.För att få den appen att fungera med undertext så får man först slå på "Hardware Acceleration" i inställningarna samt göra en korrigering i länken.GSE fungerar också felfritt men Iplay är att föredra i appleTV tycker jag.
"Slå på "Hardware Acceleration" i inställningarna" = Förstår jag precis vad det är.

"Samt göra en korrigering i länken" = Skulle man kunna få lite mera info om den korrigeringen?
Jag är också intresserad av vad det är för korrigering.

Tycker Iplay är helt suveränt i övrigt, kanonfin bild, bra ljud, lätt att lägga in favoriter från olika länder i en lista och dessutom med EPG som verkar funka klockrent.
Dock saknar jag textning på vissa kanaler, Cmore och viasat tex.
Har kört en TVIP S-605 innan och iplay är en klart mycket mer användarvänlig tjänst i mina ögon.
Skriv svar