Hjälp med Enigma 2

Moderator: otto

bombenbomben
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:14 pm

Hjälp med Enigma 2

Inlägg av bombenbomben »

Hej, jag fick för mig att testa itv via enigma 2 låda. Har provat xtremeTV men vill inte låsa till mac adress. följde även tutorial för att lägga in detta som en bouquet vilket direkt känns mycket bättre utifrån hur jag vill ha det. Nu till mina problem. 1) cmore hd kanaler fryser efter ett par sekunder (övriga kanaler funkar) hade samma fenomen via xtremetv men där kunde jag ändra inställningar och problemet var löst). Nån med förslag till lösning? 2) ingen text finns till filmkanalerna eller snarare hittar ingen undertext att välja till filmkanalerna? 3) har även installerat e2m3u2bouquet plugin och följt anvisning men det händer inget när jag kör pluginet). Tacksam för alla hjälp jag kan få.......
kruppin
Inlägg: 11
Blev medlem: tor dec 07, 2017 6:48 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av kruppin »

Att du inte får fram undertexter kan bero på gammal version tex, och vissa vu+ (därbland zero) har problem med att visa undertexter på vissa iptv-kanaler, typ alla svenska. Lägg in senaste openatv tex.

Att det laggar beror antagligen på din internetanslutning. Kan med lite tur hjälpa med buffer, men mer troligt är att du behöver vpn, ifall du tex har telia som fortfarande har dålig anslutning mot svenska iptv-kanaler i mitt område. Vad hade du ändrat för inställningar i xtream-codes som hjälpte?

e2m3u2bouquet funkar fint för mig. Använder du scriptet eller pluginet? I pluginet väljer du xxxx som leverantör i så fall, och användarnman ioch password som det står i m3u-länken. Om du kör skriptet, vad får du för output isf? Kanske saknar några dependencies..
bombenbomben
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:14 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av bombenbomben »

Inget fel på mitt internet. Samtliga kanaler fungerar felfritt via tex appletv. Hade samma fenomen med xtremeTV pluginet tills jag ändrade player från OE16 till OE20 i settings, sen fungerade den felfritt på samtliga kanaler. Hittar ingen inställning i openpli som jag kan se skulle kunna lösa detta ändå ser jag många som skriver att det funkar för dem. jag kör openpli 6,1 på en Edison OS Nino. Det är endast cmore filmkanalerna som fryser. fungerar i några sekunder. övriga tex tv12 hd, tv4 hd fungerar. vill tro att det beror på nån codec eller spelarinställningar
kruppin
Inlägg: 11
Blev medlem: tor dec 07, 2017 6:48 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av kruppin »

Hm, ok.. Du kan testa se om du har serviceapp i din plugin feed och lägga in, borde vara med om det är openpli, då kan du ändra spelare och inställningar. Tex testa exteplayer3 eller gstplayer osv. Var länge sen jag testade, så minns inte ifall man måste ändra serviceid i favoritfilen själv, eller om serviceapp fixade det åt en. Sry.

Men ja, svårt att säga varför det skulle lagga när du kör som nu dock, testat på många olika boxar, aldrig varit något problem. Inte ens på gamla dm800hd osv. Har dock märkt att det kan skilja lite på openpli och openatv osv faktiskt, även om de delar stora delar av kodbasen, så om inget hjälper testa en annan image och se. Men ang undertexterna så får du ju gå in på audio på nyare images, och sen trycka åt höger för att få fram sub-menyn. Om det hjälper. Men om du förvalt svenska borde det ju redan vara på dock. Skulle vara om Edison (aldrig testat) använder samma drivers som vu+ så det är därför det är problem med texten.

Edit: Kollade lite på scriptet igen, finns ju arguments för att välja serviceid så skriptet gör det åt dej.
-i, --iptvtypes Treat all stream references as IPTV stream type. (required for some enigma boxes)
-sttv STTV, --streamtype_tv STTV Stream type for TV (e.g. 1, 4097, 5001 or 5002) overrides iptvtypes

Så kan ju testa köra skriptet med -i först och se vad som händer, om inte det funkar så går det ju välja manuellt med -sttv 5002 tex för exteplayer3. Nåja, du får experimentera lite får du se. :)
Senast redigerad av 2 kruppin, redigerad totalt 0 gång.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av FreddyK »

Du kan ju testa det här om du telnet/ssh in i boxen.

sed -i -e 's/1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:/4097:0:1:0:0:0:0:0:0:1:/g' /etc/enigma2/userbouquet.*

Förklaring till vad det betyder

4097:0:1:0:0:0:0:0:0:0:URL:NAME (no buffering)
4097:0:1:0:0:0:0:0:0:1:URL:NAME (buffering enabled)
4097:0:1:0:0:0:0:0:0:3:URL:NAME (progressive download and buffering enabled)

Kör man med e2m3u2bouquet så måste man nog köra nåt i stil med

sed -i -e 's/1:0:1:/4097:0:1:/g' /etc/enigma2/userbouquet.*
sed -i -e 's/0:0:0:0:/0:0:0:1:/g' /etc/enigma2/userbouquet.*

Men har inte testat det sista själv utan nåt jag knåpade ihop nu.

Detta är nåt som behöver köras varje gång efter scriptet körts så det är nåt som man kan lägga in som en crontab efter det vanliga körts alternativt editera scripten.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
bombenbomben
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 03, 2018 7:14 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av bombenbomben »

Tack för tipsen...det löste sig med att installera serviceappen och ändra spelare så flyter allt! Slutade även med att jag skapade egna bouqueter så då är det problemet löst också....nu återstår det bara att få till epg...
kruppin
Inlägg: 11
Blev medlem: tor dec 07, 2017 6:48 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av kruppin »

Kan ju vara värt att försöka få igång e2m3u2bouquet, för då uppdaterar ju den listan ifall det kommer nya kanaler osv, samt gör iordning så du lätt kan importera epg med epgimporter. Som sagt, testa köra scriptet genom ssh, då ser du ifall den klagar på ifall det saknas något. Tex opkg install python-argparse python-image python-imaging är ett kommando du kan testa köra så lägger det in de vanligaste som kan fattas. Har för mig openpli saknar någon av dom. Och som sagt, kör du pluginet istället så måste du fortfarande ha de där paketen. Såg även forumet inte låter mig skriva leverantören de använder, men iptvking är tydligen med i nya versionen (ifall det nu är samma iptvking dvs), inte varit då jag använt det förut dock, så varit tvungen valt r.a.p.i.d.iptv istället.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av FreddyK »

Ja IPTVKING funkar i nyare versioner.
Jag som sett till att ha fått in stöd för IPTVKING men nåt ändrades efter ett tag så var tvungen skicka in en uppdatering av uppgifterna.
Har skickat in en request att han ska lägga in stöd för buffer med för dom som har problem med lagg.
Oavsett stöd eller inte så kan man manuellt konfigurera uppgifterna med.
Man kan även använda det t.ex. mot en tvheadend server på samma sätt med.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Re: Hjälp med Enigma 2

Inlägg av repoks »

Hej!

Jag har samma problem. Jag kör VU zero med openpli 6. Jag hittar inte serviceapp under plugins för att byta spelare. Är detta borttaget?
Skriv svar