Enigma2 fryser

Moderator: otto

repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Enigma2 fryser

Inlägg av repoks »

Hej!

Jag har VU zero med Openpli 6 och får problem med att bilden fryser konstant. Någon som vet hur jag kan lösa det? Har inget problem med mitt nätverk då jag kör IPTV på Kodi och där flyter det på fint.


Läste om den här lösningen i en annan tråd

4097:0:1:0:0:0:0:0:0:0:URL:NAME (no buffering)
4097:0:1:0:0:0:0:0:0:1:URL:NAME (buffering enabled)
4097:0:1:0:0:0:0:0:0:3:URL:NAME (progressive download and buffering enabled)

Men jag förstår inte var jag ska skriva in den koden. Min lina ser ut som följande (obs denna hitta jag på en annan sida)

Wget -O /etc/enigma2/iptv.sh”http://iptv-tutorial.net:8000/get.p...w ... put=mpegts” && && Chmod 777 /etc/enigma2/iptv.sh /etc/enigma2/iptv.sh

Så var ska jag skriva in 4097 för att slippa all buffrande och lagg?

mvh
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av FreddyK »

Du måste ersätta det i bouquetfilerna.
Du kan lägga till det här bakom wget raden i filen iptv.sh filen.

Kod: Markera allt

sed -i -e 's/1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:/4097:0:1:0:0:0:0:0:0:1:/g' /etc/enigma2/userbouquet."$bouquet"__tv_.tv
Sen så är det här mycket bättre att köra på Enigma2 boxar som ger kanalgrupper och EPG på kanalerna.
https://www.suls.co.uk/enigma2-iptv-bouquets-with-epg/

Har försökt få han som skrivit scriptet att ta med cachefunktionen i sitt script men finns inget intresse från hans sida att göra det.
Men det går köra nåt liknande med det efter det har körts och se till att välja 4097 som IPTV typ för scriptet.

Kod: Markera allt

sed -i -e 's/0:0:0:0:/0:0:0:1:/g' /etc/enigma2/userbouquet.*
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av repoks »

Det är troligvis problem med spelaren/codec. Hur byter jag spelare i openpli? Jag läser om gstreamer och ExtPlayer 3 men hittar inte hur man kan ändra
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av FreddyK »

Det finns ju plugins för att kör andra spelare men har bara själv använt mig av det inbyggda.
Enigma2 använder sig av gstreamer som standard.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av repoks »

FreddyK skrev:Det finns ju plugins för att kör andra spelare men har bara själv använt mig av det inbyggda.
Enigma2 använder sig av gstreamer som standard.
Skulle du kunna göra en guide från a-z hur man får det du skrev ovan att fungera? Jag tror många är väldigt intresserad av att få det att fungera på enigma2 men ger upp i.o.m all lagg och frysning. Jag har provat opendroid, openatv och openpli med samma problematik.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av FreddyK »

Kan försöka snickra ihop nåt sen.
Kanske jag kan modifiera scriptet så den lägger till buffering direkt men pluginet kan jag inte göra så mycket åt som är enklare för många.
Men det enda man behöver göra egentligen är att lägga till den där sed raden i textedtitor efter det andra körts eller som en crontab.
Det sed gör är ersätter alla referenser från 1 till 4097 som är IPTV typ för Enigma2 boxar och 1 längst bak betyder att den ska cacha.
Det borde lösa buffering problem men det kommer ta längre tid att byta kanaler med såklart.
Hos mig fungerar det att behålla det som vanligt på dom flesta kanaler.
Finns en del kanaler utomlands som blir stabilare med 4097 då jag har testat.
Får se om jag nån gång tar mig tid och testa ExoPlayer med den använder sig ju av FFMPEG som TVheadend som Kodi etc använder sig av.
Det som jag vet använder sig av ExoPlayer hos mig är min TVHeadend klient för AndroidTV's Live Channels.
Senast redigerad av 1 FreddyK, redigerad totalt 0 gånger.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av repoks »

FreddyK skrev:Kan försöka snickra ihop nåt sen.
Men det enda man behöver göra egentligen är att lägga till den där sed raden i textedtitor efter det andra körts eller som en crontab.
Det sed gör är ersätter alla referenser från 1 till 4097 som är IPTV typ för Enigma2 boxar och 1 längst bak betyder att den ska cacha.
Det borde lösa buffering problem men det kommer ta längre tid att byta kanaler med såklart.
Hos mig fungerar det att behålla det som vanligt på dom flesta kanaler.
Finns en del kanaler utomlands som blir stabilare med 4097 då jag har testat.
Får se om jag nån gång tar mig tid och testa ExoPlayer med den använder sig ju av FFMPEG som TVheadend som Kodi etc använder sig av.
Det som jag vet använder sig av ExoPlayer hos mig är min TVHeadend klient för AndroidTV's Live Channels.
Ska koden stå före wget eller efter? Ska man ha semikolon efter koden dvs såhär

wget -O /etc/enigma2/userbouquet."$bouquet"__tv_.tv $url;sed -i -e 's/1:0:1:0:0:0:0:0:0:0:/4097:0:1:0:0:0:0:0:0:1:/g' /etc/enigma/userbouquet."$bouquet"__tv_.tv; if ! cat /etc/enigma2/bouquets.tv | grep -v grep | grep -c $bouquet > /dev/null;

och sedan köra en reboot via telnet? Jag editerar iptv.sh filen som finns under /etc/enigma2
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av FreddyK »

Efter wget raden eftersom den först måste ladda ner uppdaterade kanallistor innan den kan editera nåt.
Annars skriver du över det igen med dom nya. Semikolon ska stå mellan varje kommando man vill köra alternativt göra ny rad för varje kommando.
Vid en snabb titt så såg raden du visade bra ut.
Men jag rekomenderar att köra med e2m3u2bouquet https://www.suls.co.uk/enigma2-iptv-bouquets-with-epg
Annars får du inte kanallistor med logos och EPG.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
repoks
Inlägg: 6
Blev medlem: tis maj 22, 2018 4:20 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av repoks »

Vilken ska man egentligen ta

Enigma 2 OE 2.0 Auto Script eller Enigma 2 OE 1.6 Auto Script

och ska man välja MPEGTS eller HLS?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Enigma2 fryser

Inlägg av FreddyK »

Funkar vilket som men MPEGTS är att föredra.
I övrigt läs vad jag skrev ovanför.
Ser ingen anledning eller fördelar med att köra med scriptet från Dashboarden.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar