Aspect Ratio - Sony A1

Moderator: otto

dopef1sh
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 04, 2018 5:16 am

Aspect Ratio - Sony A1

Inlägg av dopef1sh »

Hej

Sitter med min provperiod och leker med de olika funktionerna i Smart IPTV på en Sony A1, dvs Android TV. Helt novis i övrigt.

Upplever att det mesta lirar mkt bra med undertexter i de flesta "vanliga kanaler". Verkar ej lira med Viasat + Cmore men detta verkar ej fungera ännu? Någon som kan fylla i det jag läst kring undertext-frågan med det jag läst i övriga trådar pls.

Till min fundering,

Upplever att aspect ratio, dvs bildförhållandena kan ändras då och då - bla på TV6 där Family Guy visas i ett 4:3 format men resterande bild (under reklampauser) 16:9 / wide screen. Är det någon som också upplevt detta? Finns det ngn setting som man kan pilla i eller ngn annan som upplevt samma problem? Upplevde nyligen samma fenomen på SVT1 när Leif GW sitter och pratar om ett äldre fall i Veckans Brott - aspect ratio ändras när bildscener spelas upp från back in the days. Denna har jag mer förståelse för iom att content kan vara mkt äldre men Family Guy på TV6 HD känns ej som samma?

Tack
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Aspect Ratio - Sony A1

Inlägg av FreddyK »

Alla HD kanaler sänder i 16:9 och äldre material får såklart svarta remsor på vänster och höger sida då det är inspelat i 4:3.
Det är så det ska vara och inget du kan göra åt.
Undertexter på Cmore och Viasat funkar men alla appar stöder inte alla typer av textning.
IPTV Extreme stöder båda ar jag sett bla men man måste manuellt aktivera på kanalerna.
Andra program stöder ofta DVB textning åtminstone men många gånger inte TextTV textning.
SD kanalerna använder ofta den senare medans HD kanaler kör med DVB textning.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
dopef1sh
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 04, 2018 5:16 am

Re: Aspect Ratio - Sony A1

Inlägg av dopef1sh »

Tack för snabbt svar!

Är helt med på att äldre material spelas upp i 4:3 men i en vanlig digitalbox eg Viasat, Com Hem bör väl dessa sträcka ut sig så den fyller hela bilden. Eller har jag fel? Eventuellt går det att pilla med i min egna TV:s set up - undersöker detta parallellt. Dock så tror jag ej Family Guy på TV6HD är en 4:3 signal och ändå var bilden skalad på det viset.

Tack för input gällande undertext. Viktigast för mig är att appen i sig arbetar smooth och utan problem. Hellre ngt färre funktioner och mer snabbt och smidigt användande än det motsatta.

Antar att det inte finns ngn guide till IPTV Extreme - man hänvisades till SMART IpTV. Skulle du säga att det är den bästa appen out there för Smart Tv? Hur skulle du jämföra dessa olika appar i funktionalitet, är de lika bra men med den uppenbara fördelen med undertexter för alla kanaler i Extreme eller finns det ngt jag missar. Vilken app skulle du köra?

Har även en Apple TV 4k och har läst lite kort om appar för den. Kan det också vara ett alt till smart tv?

Tacksam för all feedback.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Aspect Ratio - Sony A1

Inlägg av FreddyK »

En 16:9 bild som visar 4:3 material är redan fylld även om kanterna är svarta på sidorna på samma sätt som 2.35.1 (21:9) filmer har svart uppe och nere.
På SD sändningar kunde man växla mellan anamorfisk bild (16:9) och icke anamorfisk bild (4:3) och där kunde TV fylla ut bilden.
HD sändningar är alltid 16:9 och visar 4:3 material som det är tänkt och inte göra så gubbar ser ut som dvärgar och liknande.
Finns guider för IPTV Extreme på bla Youtube om du söker där.
Perfect Player är också populärt men den är väldigt ostabil på min Xiaomi Mi Box åtminstone.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
dopef1sh
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 04, 2018 5:16 am

Re: Aspect Ratio - Sony A1

Inlägg av dopef1sh »

Ok! Tack för info Freddy gällande aspect ratio - då förstår jag hur det ligger till.

Jag kan säkert hitta guider etc för Extreme IPTV eller för alternativa appar. Men du som ändå har koll, har denna set-up: Sony 65 A1 4k Oled med Apple TV + PS4 Pro. Hur skulle du välja att streama? Antar att en extern box är bäst eg Xiaomi Mi Box eller liknande. Men har ingen lust med ytterligare en device. Smart IPTV fungerade mkt bra under min provperiod och jag är nöjd med hur den lirar. Det enda jag saknar är egentligen undertexter.

Återigen tack för feedback!
Skriv svar