Mag 254

Moderator: otto

spik3n
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 26, 2017 3:07 pm

Mag 254

Inlägg av spik3n »

jag har en mag 254 box, oftast fungerar den klockrent
på senare tid har den eller en del kanaler (vet ej vad det beror på) börjat att lagga mm
häromdagen såg jag en fotbollsmatch, det gick 5sek sen frös bilden i 5 sek sen kunde jag se 5sek o sen frös den igen. så håller den på o det har blivit mer o mer för varje vecka som går.
det har tom varit så att vissa kanaler inte ens gått o starta. sen byter jag bara kanal så fungerar det utan problem.
nu e det inte på alla kanaler utan vissa, o det varierar för var gång. livesport är oftast den som strular.

jag har fiber rakt in i huset, 250/100mbit. RT-AC68U router.. sen kör jag med sladd in till boxen

någon som har några tips på åtgärder??
pacman
Inlägg: 4
Blev medlem: sön sep 24, 2017 12:51 pm

Re: Mag 254

Inlägg av pacman »

jag har samma problem dock har jag mag256 box...håller på att felsöka detta och återkommer om jag har en lösning

har egen tråd gällande detta och vad jag förstår har vissa kanaler en högre bitrate vilket innebär att denna kräver mer kräm för att inte lagga / Hacka typ Skysport och Viasat fotboll mm
spik3n
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 26, 2017 3:07 pm

Re: Mag 254

Inlägg av spik3n »

det som e skumt är att det varierar med vilka kanaler som laggar.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Mag 254

Inlägg av FreddyK »

Fiinns många faktorer som spelar in om en kanal laggar eller inte.

Servern kan vara överbelastad eller ha några andra problem.
Routingen från dig fram till servern kan vara överbelastad.
Ditt eget nätverk t.ex. router, kablar, enheter du spelar upp på, många enheter på nätverket som kanske stör osv.

I dom flesta fall så är problemet nåt av dom 2 sista.
Sen kan såklart enstaka kanaler ha problem i nån form men om det mesta laggar så är det ett tecken på att nåt inte är rätt hos dig.

Om du inte redan har på högsta så kan du testa ställa in på högsta buffer inställningen som går så blir det inte lika känsligt.
Du kan testa direkt i väggen utan router och se om det blir bättre och om det blir det då får du ta och titta på ditt nätverk.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar