TVHeadEnd

Moderator: otto

Steffo123
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jan 05, 2018 9:05 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av Steffo123 »

atrix skrev:Webgrabplus
Tänkte bara berätta lite snabbt hur jag fixade EPG till TVheadend genom Webgrabplus.
Bara en snabb genomgång av mitt system. Jag har har vmware server som jag kör olika virtuella maskiner på. T.ex har jag en med Ubuntu som jag installerade TVheadend på. En som jag har installerat Windows Server 2012R2 som jag har blandat som filserver.

Surfa till http://www.webgrabplus.com/ och ladda hem den senaste versionen. Surfa till http://www.webgrabplus.com/epg-channels och ladda hem de filerna du behöver för de EPG du vill ha. Jag sparade bara xml filen för i den ligger kanalerna som jag vill ha.
Jag installerade denna på min Windows Server eftersom den står ju på hela tiden. I installationskatalogen finns en fil som heter WebGrab++.config.xml, i denna så sätter man upp de EPG man vill ha. Så om man tittar på den xml fil man laddade och fyller i WebGrab++.config.xml med de kanaler man ska.

Så här kan WebGrab++.config.xml se ut:

Kod: Markera allt

<?xml version="1.0"?>
<settings>
<filename> guide.xml</filename>
  <mode></mode>
  <postprocess grab="y" run="n">mdb</postprocess>
  <user-agent>Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:29.0) Gecko/20100101 Firefox/29.0</user-agent>
  <logging>on</logging>
  <retry time-out="5">4</retry>
  <timespan>6</timespan>
  <update>f</update>
<channels>
<channel update="i" site="wwe.com" site_id="wwe" xmltv_id="WWE">WWE
</channel>
</channels>
</settings>
Filename: namn på xml filen som du vill populera
Logging: om det ska skapas en logfil eller inte
Retry: Hur man gånger den ska försöka scrapa informationen
Timespan: Hur många dagar man vill ha EPG för, 0 är första dagen, så 1 är alltså två dagar.
Update: f, betyder force, att tvinga en uppdatering
Allt finns att läsa om på webbsidan.

Så här ser den populerade xmlfilen ut:

Kod: Markera allt

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<tv generator-info-name="WebGrab+Plus/w MDB & REX Postprocess -- version  V2.1 -- Jan van Straaten" generator-info-url="http://www.webgrabplus.com">
  <channel id="WWE">
    <display-name lang="en">WWE</display-name>
    <icon src="https://sec.wwe.com/f/styles/og_16x9/public/wwe_default.jpg" />
    <url>http://www.wwe.com</url>
  </channel>
  <programme start="20180103000000 +0000" stop="20180103010000 +0000" channel="WWE">
    <title lang="en">Monday Night War</title>
    <sub-title lang="en">Monday Night War</sub-title>
    <desc lang="en">Media mogul Ted Turner launches WCW Monday Nitro in direct competition against Vince McMahon and WWE's Monday Night Raw(n)</desc>
    <category lang="en">Original</category>
    <icon src="http://network.wwe.com/assets/images/0/2/4/82909024/cuts/MNW_LOGO_Icon_b9ty86s4_q1bs283k.jpg" />
    <rating system="US">
      <value>TV-14</value>
    </rating>
  </programme>
  <programme start="20180103010000 +0000" stop="20180103013000 +0000" channel="WWE">
    <title lang="en">WWE Ride Along</title>
    <sub-title lang="en">WWE Ride Along</sub-title>
    <desc lang="en">Buckle up for the Best of WWE Ride Along, as Superstars from RAW and SmackDown Live engage in freeway follies and hilarious highway hijinks!(n)</desc>
    <category lang="en">Original</category>
    <icon src="http://network.wwe.com/assets/images/7/7/8/162798778/cuts/Ride_Along_9dl8x9yd_k6zrprt0.jpg" />
    <rating system="US">
      <value>TV-PG</value>
    </rating>
  </programme>
</tv>
Eftersom detta ska ju ske automatisk så skapade jag en task schedule som startar webgrabplus var femte dag. När man gör detta bör man ju kolla ungefär hur lång tid det tar. När jag tog mina kanaler för 7 dagar så tog det ca 2 timmar att scrapa klart. Efter detta är klart så skapade jag ett litet batch script som flyttar den nya xml filen till mitt dropbox konto. Jag har satt att hämta hem den xml filen från mitt dropbox konto i tv_grab_file. Finns kan jag föra över detta till mitt Ubuntomaskin, men lite roligare att göra på detta sätt.
I Tvheadend->Configuration->EPG Grabber Modules, laddar jag in den nya tv_grab_file och sedan trycker på Re-run Internal EPG Grabbers. Sedan kommer det jobbiga, att gå till TVheadend-> Configuration ->Channels och manullt börja lägga in EPG Source på de kanaler som saknar dem. Något som är viktigt är kolla så att korrekt tid är inställd. Finns att läsa om detta.

Hoppas någon har nytta av detta, några frågor så ska jag försöka svara.
Jag använder också wegrab++ (och tvheadend). Dock så verkar vissa kanaler visa fel tidsinställda EPG, vet du hur man fixar till dessa?
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Man bör helst se till att EPG är synkroniserad efter UTC i alla grabbers så blir det enklast att hålla reda på att det blir rätt.
Om man är lite vågad kan man testa dom senare git versionerna för få ur mer information från EPG filerna då förbättringar har gjorts då det gäller EPG. Men man får såklart räkna med buggar då det är development version men dom senare versionerna jag testat med verkar någorlunda stabil iaf. Rekommenderar en backup före om man ska leka med det.

https://github.com/tvheadend/tvheadend

Andra saker som numera stöds är hårdvarutranskodning.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Jag har ställt in i ini filen för de kanaler jag använder att köra CET och inte UTC, jag har dock inte hunnit testa detta då jag har haft strul med EPG från ESTIPTV och försökt felsöka detta, men nu läser jag i tråden att ett flertal andra har problem med EPG därifrån, jag har förlorat EPG till SE, UK och US, som jag tagit från den siten.

Men jag ska göra ett försök eftersom det är ganska irriterande när EPG faktiskt är ett par timmar fel.

En fråga till FreddyK, detta crontab job som ska tanka hem en fil från ESTIPTV siten vid midnatt är det verkligen nödvändigt? TVheadend har ju själv ett ett crontab jobb för detta, eller har jag missförstått detta helt?
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Har nu fipplat lite med detta och får det inte att fungera faktiskt. Webgrab säger på sin sajt att om man får fel tid, så finns det två små doskommando program att använda, ena heter: xmltv_time_correct och det andra: WG2MP.

Jag har ju sett att man ska inte hålla på att tweake runt i ini filen för kanalen och det har jag nu inte gjort. Så i ini filen står det UTC. Tittar jag då på min xml fil så ser jag att det står:

Kod: Markera allt

<programme start="20180109033000 +0000" stop="20180109040000 +0000" channel="OSN Sports Action 1 HD">
    <title lang="en">X Games Heroes</title>
    <desc lang="en">Series showcasing ten of the most important athletes ever to have graced the X Games. From the legendary figure of Tony Hawk, the most recognisable of all action sports athletes, to Shaun White, arguably the best in the world today on both snowboard and skateboard(n)</desc>
    <category lang="en">Sports</category>
    <icon src="http://content.osn.com/bob/745x419/x-games-heroes-l.jpg" />
    <episode-num system="onscreen">E10</episode-num>
  </programme>
  
Men eftersom vi är CET, så borde det ju stå +0100 på både start och stop, när jag körde programmet WG2MP så tog den bort dessa helt. Så det fungerade mindre bra. Jag har då testat att manuellt ändra i xml filen och då skriva +0100 och ladda upp filen och testa den EPG, men det hjälpte inte alls heller. Min EPG för alla mina OSN kanaler visar alltid 1 timme fel. Ett program som börjar 22.00 enligt EPG börjar egentligen 23.00.

Någon som har något förslag?

Edit1: Ändrade ändå i ini till: Timezone=Europe/Stockholm, och körde igen då såg den att det var annorlunda tidszon och nu i xml filen står det +0100. Har dock inte kunnat testa om EPG fungerar.
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

FreddyK, några frågor till dig:

1) I dashboarden har jag valt specifika kanaler ur Bouqets Listan, jag har sedan skapat en lista från detta och lagt in den länken i TVHeadend, jag har t.ex UK, Sweden, US, Arabic, Bein. Om det nu kommer kommer nya kanaler till dessa, kommer jag då få dem? För jag menar länken ändras ju inte, det handlar ju om mitt användarnamn och lösenord. Om nu in lista inte uppdateras automatiskt, hur gör jag då?

2) Jag har i TVHeadend satt EIT time offset till UTC(eller rättare sagt inte ändrat den alls), ska den vara så, eller ska jag ändra till CET? Jag har ju dragit hem EPG för OSN kanalerna och dessa är ju en timme fel hur jag än gör. Jag gissar att jag inte ska ändra den alls. Men det vore ju bra att få höra det från proffset..

Tack!
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

1. Det kommer in automatiskt då den uppdaterar listan vid jämna mellanrum.
Men man måste köra med aktivera Bouquet med "Auto-Map to channels" för att kanaler automatiskt ska mappas.
Annars måste man manuellt mappa kanalerna för att dom ska synas.

2. Det normala är att EPG data är UTC och den kommer då anpassa sig efter datorns tidszon och bli rätt var man än befinner sig.
Att det står +0000 i EPG filen är alltså helt korrekt.
Men det ska bli rätt även om det är +0100 med då den i det fallet inte gör nåt med tiden i EPG filen.
Rekommenderar ändå att att anpassa all EPG efter UTC för att lättare hålla reda på att det blir rätt tidszon.
Under sommaren är vi UTC+2 och då kommer den alltså lägga till 2 timmar efter våran tidszon utan att nåt behöver ändras.

Sen kan ju såklart EPG man tar hem innehålla fel så att det visar fel men det är en annan diskussion.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

Tack för svaret, så då måste jag ytterligare ställa en snabb fråga, är detta felinställt här då under bouqets? Jag har inte varit inne under denna överhuvudtaget och rört alls.
bouqets.JPG
bouqets.JPG (140.99 KiB) Visad 7698 gånger
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Ser bra ut bortsett från att den inte är Enabled.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
atrix
Inlägg: 806
Blev medlem: tor okt 13, 2016 1:32 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av atrix »

gissar dock att länken inte ska vara i comments utan i URL:en..
TVheadend HTSP Client under Kodi på Raspberry Pi 3 med OpenElec build 8.04.
Ubuntu server med TVHeadend 4.2.4. Sony 4k TV med Kodi, XBOX One med Kodi samt en gammal skön Mag 250.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: TVHeadEnd

Inlägg av FreddyK »

Det blir så då det blivit tillagt av Automatic IPTV Network men funkar ändå.
Däremot blir det helt andra services det som läggs till där så om du gjort en del manuella ändringar så kan du vara tvungen att göra om det.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar