Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Moderator: otto

AbelKabel
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 09, 2018 4:20 pm

Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Inlägg av AbelKabel »

Har suttit och jämfört bildkvalitén mellan att köra med SmartTV appen och OSMC. Jag har tvheadend som server till bägge och under "vanliga" program ser jag ingen skillnad, men när jag tittar på tex fotboll eller något annat med hastiga rörelser så ser jag bitvis "artifacts" i Kodi. Det är också bättre flyt i bilden på SmartTV appen. Är det någon annan som upplever samma, eller vet hur bilden kan förbättras i Kodi? Vanliga program, filmer etc fungerar som sagt utan problem.
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Inlägg av FreddyK »

Du kan testa olika inställningar för deinterlacing och se om det blir bättre.
Ett problem med interlaced signal är att den ritar varannan linje och sen resterande linjer med 2 frames.
Då det är sport eller annat med snabba rörelser kan man märka av det mer just pga det.
Nu kör man ju ut många av svenska sportkanalerna i 720p så där kommer det iofs inte att hjälpa.
Kan ju också bero på hur boxen hanterar det hela.
Med LibreELEC och Kodi 18 beta upplever jag inte dom problemen iaf bortsett från streams som inte är helt 100% då.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
AbelKabel
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 09, 2018 4:20 pm

Re: Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Inlägg av AbelKabel »

Har testat med alla olika interlacing alternativ och det är ingen direkt skillnad. Får ta och testa Kodi 18 och se om det blir bättre.
swehub
Inlägg: 103
Blev medlem: tis jan 31, 2017 11:29 pm

Re: Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Inlägg av swehub »

Är ingen expert men kodi 18 är sämre än kodi 17 tycker jag personligen men fungerar.
Tack för den här tiden =)
FreddyK
Inlägg: 3124
Blev medlem: ons okt 19, 2016 5:15 pm

Re: Kodi, bildkvalité under sportsändningar

Inlägg av FreddyK »

Kodi 18 är ju fortfarande under utveckling och kan skilja en del hur bra det fungerar beroende på vilken dag versionen är från.
Nu börjar det stabiliseras mer och mer allt eftersom beta versionerna och närmare release candidate vi kommer.
TVHeadend, Kodi, Dreambox/Enigma2 , RaspberryPi 3/LibreELEC
Xiaomi Mi Box/Live Channels + TVirl & TVheadend addon, TVIP410
Skriv svar